f In de hele organisatie zijn mensen op zoek naar wat de Rabobank onderscheidt van andere banken. De coöpera tiediscussie tussen bestuurders en directie nadert haar afronding en op plaatselijk niveau zijn banken op zoek naar hoe zij de coöperatie lokaal nieuwe inhoud kunnen geven. Zeven directeuren van plattelandsbanken onder namen in het kader van hun Executive MBA-opleiding een zoektocht naar lokale profilering en deden daarvan verslag. door n september vorig jaar begonnen Mariëlle 25 directeuren van lokale banken Oostveen aan het Nijenrode-Rabobank Exe cutive MBA-programma 1996-1998. In het kader van deze opleiding moe ten groepjes van zes a zeven directeu ren projecten uitwerken die aan be paalde criteria voldoen. Zo moeten de projecten baanbrekend zijn voor de Rabobankorganisatie, innovatief, vol doen aan het kwaliteitsniveau van de opleiding, opvallen en zo mogelijk toepasbaar zijn in de praktijk. Zes directeu ren schaarden zich achter het idee van Hoijte Haringsma van de Rabobank Menaldumadeel om lokale profi lering te bereiken door samenwer king te zoeken met personen en instanties uit de lokale gemeenschap. Het verslag van hun zoektocht naar die lokale profilering is een aardige il lustratie van waar banken mee te maken krijgen in het project Rabo bank 100 jaar. Een verhaal van vallen en opstaan en uiteindelijk een resul taat waarop zij trots zijn. RaboMagazine sprak met vier van de zeven deelnemers: Bart Bouman van Rabobank Over-Betuwe, Harry Creemers van Rabobank Olst, Hoijte Haringsma van Rabobank Menal dumadeel en Pieter Nap van Rabo bank Rijn en Heuvelrug. Het gesprek vindt plaats in de directiekamer van Pieter Nap in Wijk bij Duurstede. In een geanimeerde stemming steekt Hoijte Haringsma als eerste van wal. Hij is benoemd tot voorzitter. Haringsma opperde vorig jaar het idee van lokale profilering door sa menwerking. "Ik wilde de bank op nieuw lokaal profileren. En dan met name niet alles zelf doen. Onze bank is klein en we wilden onderzoeken of we alles wat buiten ons kernbedrijf lag, konden uitbesteden. Om samen werking te zoeken met mensen die ieder op hun terrein kennis en kunde hebben om zo de dienstverlening van onze bank op een hoog peil te bren gen. Ik dacht aan accountants, colle- gabanken, vertegenwoordigers van standsorganisaties.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 3