'Méér fondsen voor gróter publiek' I Rabo BeleggingsAdvies ondersteunt adviseurs Rabobanken De lokale Rabobanken in Nederland vormen de komende jaren een belangrijke speerpunt in het effectenbedrijf. Dat betekent extra werk voor de honderden adviseurs. Om die nog beter te on dersteunen, is onlangs de afdeling Marketing en Ondersteuning Rabobanken (MOR) ondergebracht bij de Robeco Groep en omge doopt tot Rabobank BeleggingsAdvies (RBA). Jaap Nagtegaal (l) en Hans Leenaars. Door Anja Romein e gaan een breder assorti ment aanbieden, de ban ken beter belonen voor hun inspanningen en het publiek en de banken beter informeren over be leggen via fondsen", zegt Hans Lee naars, lid van het Beleidscomité van de Robeco Groep en verantwoordelijk voor Marketing Particulieren waar RBA onderdeel van uitmaakt. Robeco Marketing Particulieren richt de komende vijf jaar de focus op twee verkoopkanalen: de lokale Ra bobanken en Robeco Advies. Lee naars: "Dit zijn als het ware twee schepnetten die zorgen voor meer schaalgrootte in het effectenbedrijf. Het marktaandeel van de Raboban ken in het fondsenbedrijf moet stijgen tot 13,5 procent en in het commissio- nairsbedrijf tot ruim 11 procent in 2001." Om die doelstelling te realiseren wordt de lijn uit Visie '98 doorgetrok ken. Jaap Nagtegaal, de nieuwe direc teur RBA: "De praktijk heeft aange toond dat deze lijn succesvol is. Met de segmenten en de banken blijven we werken aan het op deskundige wijze adviseren van de klanten." Met het oog op de marketing en ondersteuning van de banken heeft RBA een belangrijke taak. De pro ductmarkteenheid moet de adviseurs voorzien van actuele informatie, hel dere adviezen en ondersteuning bij alle activiteiten rond de verkoop van effecten. De verkoop in effecten is volop in beweging. In de eerste jaren van het bestaan van de strategische alliantie tussen Rabobank en Robeco, floreer de het fondsenbedrijf en bleef het commissionairsbedrijf enigszins ach ter. Die situatie is de laatste twee jaar omgekeerd. Leenaars: "Om een volgende one venwichtigheid te voorkomen willen we toe naar gelijkwaardigheid tussen commissionairsbedrijf en fondsenbe drijf. We hebben er dan ook bewust voor gekozen beide bedrijfsonderde len niet van elkaar te scheiden. Dat zou alleen niet-productieve onderlinge concurrentie tot gevolg hebben." Individueel beleggen in aandelen en obligaties, of kiezen voor de risico spreiding van de Robecofondsen, het is uiteindelijk de klant die beslist. Nagtegaal: "Steeds meer klanten heb ben behoefte aan een professioneel en deskundig advies. Daarom gaan we de markt pro-actief benaderen met finan ciële adviezen." Het opvoeren van de commerciële slagkracht van de frontoffice is dé uit daging voor de toekomst. Leenaars: "Om klanten aan ons te binden is een breed palet van producten en diensten nodig. Dat betekent dat we de keuze bieden uit vele beleggingsmogelijkhe den. De komende tijd leggen we het accent op het fondsenbedrijf, zo wil len we bepaalde fondsen toegankelij ker maken voor een groter publiek." Die keuze kan ook een combinatie zijn. Leenaars: "Binnen Nederland is het makkelijk om over kennis te be schikken, maar voor Zuidoost Azië ligt dat een stuk moeilijker. Een klant kan bijvoorbeeld kiezen voor de com binatie van het Zelfselect Maleisië- fonds van Robeco en aandelen in eigen land. Adviseurs moeten zich meer bewust worden van die moge lijkheid." Het geven van meer service en aan dacht is een belangrijke taak voor de financieel, beleggings- en cliëntadvi seurs bij de banken, die daarbij gehol pen worden door RBA. Nagtegaal: "Allereerst gaat het om méér lokale Rabobanken. De ene Rabobank is verder dan de andere op het gebied van het effectenbedrijf. Alle banken moeten op hetzelfde niveau worden getild. Daarnaast gaat het om meer mensen per bank die zich met effec ten- en fondsenadvies gaan bezighou den. Er komen in het hele land hon derden adviseurs bij.' Dit alles moet natuurlijk niet leiden tot een te zware werkdruk. Nagte gaal: "De functie van beleggings- of financieel adviseur is de laatste jaren inhoudelijk zwaarder geworden. Het is de kunst hen te voorzien van toege sneden informatie, zodat er ook echt sprake is van een toegevoegde waar de. Daarnaast moeten de adviseurs voldoende ruimte krijgen voor hun adviestaken." Dat kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld doordat beleggers direct via de Rabo Orderlijn of via de Beleg gingssite op Internet opdrachten kun nen doorgeven. Leenaars: "Hoe de

Rabobank Bronnenarchief

RBO3 | 1997 | | pagina 18