Rabobank Arbodienst
Risico's
bankwerk
Een goed arbobeleid
komt niet
vanzelf aangewaaid
RSI, een muis met
een staartje
Organisatie Werkplezier
Risico's opsporen, wegnemen of verkleinen die veiligheid, gezondheid en wel
zijn van de werknemers bedreigen. Dat is het uitgangspunt voor het arbobeleid bin
nen de Rabobankorganisatie. Om de risico's in beeld te brengen voert de bank zelf
een risico-inventarisatie en -evaluatie (EI&R) uit. Hiervoor ontwikkelde de Rabo
bank Arbodienst samen met andere banken een speciale checklist met toelichting
betreffende onder meer beeldschermwerken, klimaat, inrichting van de werkplek
en organisatie van het werk.
Hoe gaat de RI&E in zijn werk? Alle medewerkers vullen de checklist in, bij voor
keur anoniem. De arbocoördinator van de bank maakt nog een aanvullende rond
gang. Dan worden de risico's gewogen en in volgorde van belangrijkheid geplaatst.
Management en arbocoördinator maken van de resultaten en de wijze waarop de
RI&E is uitgevoerd een rapport. De arbodienst toetst of de RI&E volledig, betrouw
baar en actueel is en geeft advies over maatregelen en prioriteiten om de risico's
aan te pakken. Dit vormt de basis voor het plan van aanpak, dat meerdere jaren kan
bestrijken. Het plan kan bijvoorbeeld gaan over arbo-voorlichting aan medewer
kers, instructies over omgaan met agressieve klanten, verbetering van werkplek en
communicatielijnen. Blijkt uit de RI&E dat er gezondheidsrisico's zijn, dan kan ook
een Periodiek Arbeidsgezondheidskundig Onderzoek (PAGO) worden gehouden bij
alle medewerkers.
De bank is dus zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van de RI&E en het plan
van aanpak. De arbodienst verschaft informatie, begeleidt de arbocoördinator en
het management bij de RI&E. Verder toetst de arbodienst de kwaliteit van de RI&E
en adviseert over te nemen maatregelen. Daarnaast kan de
dienst trainingen en workshops verzorgen om de arbositu-
atie in een bank te helpen verbeteren, om zo een proces van
gezond werken op gang te brengen. Via dat proces helpt de
Rabobank Arbodienst de risico's voor fysieke, sociale en psy
chische aspecten van het werken binnen de bank beheers
baar te maken. Vanuit het motto: gezonde mensen in een
gezonde organisatie.
Met het programma 'Gezond in de bank' helpt de Rabo
bank Arbodienst de risico's voor fysieke, sociale en psychi
sche aspecten van werken binnen de bank beheersbaar te
maken. Dat kan bijvoorbeeld met gerichte trainingen en
workshops.
In Nederland ondervindt
50% van de werknemers stress
op het werk. Uit onderzoek blijkt dat bankmedewerkers te
maken hebben met een speciale combinatie van gezond
heidsrisico's. De risico's komen voort uit het beeldschermwer
ken én door psychische belasting. Dit laatste wordt onder
meer veroorzaakt door fusies, reorganisaties en invoering van
flexibele werktijden. Binnen de Rabobank zijn de belangrijk
ste oorzaak voor verzuim psychische belasting en daaruit
voortvloeiende klachten, klachten over houding en bewegen
en hart- en vaatziekten.
RSI staat voor Repetitive Strain Injury.
Het is de verzamelnaam van hardnekkige
klachten in schouder, elleboog, pols en/of
vingers, veroorzaakt door kleine herhaalde
bewegingen uitgevoerd met een te hoge
spierspanning. Intensief en langdurig 'mui-
zen'achter de computer onder werkdruk kan
de oorzaak zijn. Kleine aanpassingen in de
stand van de pols, het vermijden van be
paalde bewegingen of afwisseling in de be
wegingen, kunnen al verlichting brengen.
Een simpel maar effectief hulpmiddel is dit
speciale 'combo' muismatje met een inge
bouwde polssteun.