Rabobank Arbodienst Risico's bankwerk Een goed arbobeleid komt niet vanzelf aangewaaid RSI, een muis met een staartje Organisatie Werkplezier Risico's opsporen, wegnemen of verkleinen die veiligheid, gezondheid en wel zijn van de werknemers bedreigen. Dat is het uitgangspunt voor het arbobeleid bin nen de Rabobankorganisatie. Om de risico's in beeld te brengen voert de bank zelf een risico-inventarisatie en -evaluatie (EI&R) uit. Hiervoor ontwikkelde de Rabo bank Arbodienst samen met andere banken een speciale checklist met toelichting betreffende onder meer beeldschermwerken, klimaat, inrichting van de werkplek en organisatie van het werk. Hoe gaat de RI&E in zijn werk? Alle medewerkers vullen de checklist in, bij voor keur anoniem. De arbocoördinator van de bank maakt nog een aanvullende rond gang. Dan worden de risico's gewogen en in volgorde van belangrijkheid geplaatst. Management en arbocoördinator maken van de resultaten en de wijze waarop de RI&E is uitgevoerd een rapport. De arbodienst toetst of de RI&E volledig, betrouw baar en actueel is en geeft advies over maatregelen en prioriteiten om de risico's aan te pakken. Dit vormt de basis voor het plan van aanpak, dat meerdere jaren kan bestrijken. Het plan kan bijvoorbeeld gaan over arbo-voorlichting aan medewer kers, instructies over omgaan met agressieve klanten, verbetering van werkplek en communicatielijnen. Blijkt uit de RI&E dat er gezondheidsrisico's zijn, dan kan ook een Periodiek Arbeidsgezondheidskundig Onderzoek (PAGO) worden gehouden bij alle medewerkers. De bank is dus zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van de RI&E en het plan van aanpak. De arbodienst verschaft informatie, begeleidt de arbocoördinator en het management bij de RI&E. Verder toetst de arbodienst de kwaliteit van de RI&E en adviseert over te nemen maatregelen. Daarnaast kan de dienst trainingen en workshops verzorgen om de arbositu- atie in een bank te helpen verbeteren, om zo een proces van gezond werken op gang te brengen. Via dat proces helpt de Rabobank Arbodienst de risico's voor fysieke, sociale en psy chische aspecten van het werken binnen de bank beheers baar te maken. Vanuit het motto: gezonde mensen in een gezonde organisatie. Met het programma 'Gezond in de bank' helpt de Rabo bank Arbodienst de risico's voor fysieke, sociale en psychi sche aspecten van werken binnen de bank beheersbaar te maken. Dat kan bijvoorbeeld met gerichte trainingen en workshops. In Nederland ondervindt 50% van de werknemers stress op het werk. Uit onderzoek blijkt dat bankmedewerkers te maken hebben met een speciale combinatie van gezond heidsrisico's. De risico's komen voort uit het beeldschermwer ken én door psychische belasting. Dit laatste wordt onder meer veroorzaakt door fusies, reorganisaties en invoering van flexibele werktijden. Binnen de Rabobank zijn de belangrijk ste oorzaak voor verzuim psychische belasting en daaruit voortvloeiende klachten, klachten over houding en bewegen en hart- en vaatziekten. RSI staat voor Repetitive Strain Injury. Het is de verzamelnaam van hardnekkige klachten in schouder, elleboog, pols en/of vingers, veroorzaakt door kleine herhaalde bewegingen uitgevoerd met een te hoge spierspanning. Intensief en langdurig 'mui- zen'achter de computer onder werkdruk kan de oorzaak zijn. Kleine aanpassingen in de stand van de pols, het vermijden van be paalde bewegingen of afwisseling in de be wegingen, kunnen al verlichting brengen. Een simpel maar effectief hulpmiddel is dit speciale 'combo' muismatje met een inge bouwde polssteun.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 16