Arbobeleid in de praktijk Gezond werken in de bank ■KSQOrganisatie Werkplezier De omstandigheden waaronder mensen hun werk doen bepalen in hoge mate het werkplezier. Natuurlijk hoeft niet iedereen de hele werkdag met een grote glimlach rond te lopen. Toch is een goed beleid voor gezondheid, veiligheid en welzijn van de werknemers essentieel en zelfs wettelijk verplicht. Arbobeleid dus! door eleid is iets abstracts. Toch Marc Peters zitten er aan iedere werkplek wel facetten die met arbobe leid te maken hebben. Een verstelbare stoel, goede zithouding, voldoende licht, een goede ventilatie, aangename temperatuur, een veilig trappenhuis, dat soort prettige dingen. Maar ook: zwaar tillen of lang aan de balie staan, monotone werkzaamheden, hoge werkdruk door een krappe be zetting van de afdeling, spanningen door perikelen rond een fusie, stroeve communicatie of haperend overleg. De lijst is nog veel langer te maken. Het gaat globaal om het voorkomen of verhelpen van omstandigheden die negatief inwerken op gezondheid, vei ligheid en welzijn. Volgens de Arbowet is de werkge ver verplicht arbobeleid te voeren. Hij moet aangeven hóe hij de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van zijn werknemers bewaakt. De Arbeidsin spectie controleert of de bank haar plicht als werkgever nakomt. Hoe ge ring ook, elke bank heeft te maken met risico's die bedreigend zijn voor goede arbeidsomstandigheden. De ri sico's komen aan het licht met een ri sico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Hoe verkrijg je enig zicht op een deugdelijk arbobeleid binnen de bank? Daartoe organiseerde de Rabo bank Arbodienst in 1995 en 1996 bij- eenkomsten voor beleidsmakers, ar- bocoördinatoren en leden van onder nemingsraden van de banken. De ar bodienst onderzocht daarna hoe de banken de arbobewustwording in de praktijk brachten. Dat leverde een po sitief beeld op. Veel banken hebben inmiddels een arbo- en verzuimbeleid en zijn bezig met de risico-inventari satie en -evaluatie. Een aantal banken heeft naar aan leiding van de RI&E al een plan van aanpak opgezet. Maar het onderzoek laat ook zien dat de daadwerkelijke actie die moet volgen op de RI&E moeizaam kan verlopen, dat er be hoefte is aan verdere advisering en ondersteuning. Dat is een van de mo tieven voor de serie arbo-bijeenkom- sten die de Rabobank Arbodienst dit najaar belegt. Daarbij wordt meteen de actuele wet- en regelgeving onder de loep genomen waarmee de over heid de verantwoordelijkheid voor ziekte en arbeidsongeschikheid pri mair bij de werkgever legt. Met een goed werkklimaat zijn de medewerkers gemotiveerder en pro ductiever en maken tevreden klanten. Verzuim, verloop en vervanging kos ten maar geld. Behalve dat gaat het ook om de zorgverplichting van de bank als werkgever. Bij nalatigheid in wettelijk verplichte arbozaken kan de rechter de bank aansprakelijk stellen. Daarom liever een preventief arbobe leid dan achter de zaken aanhollen, zo is de redenering. Gemotiveerde en tevreden medewerkers maken tevreden klanten

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 14