L s s i e r De Rabobank is met een marktaandeel van 24% de grootste markt partij in woningfinancieringen. "Dus zijn we ook het meest deskun dig op dat terrein", stelt Joost Huvenaars, hoofd Marktbewerking 8c Verkoopondersteuning van het segment Eigen Huis. "We hebben de beste producten en lopen voorop bij nieuwe ontwikkelingen. We hebben zonder meer het meest te bieden. Dat weten wij bij Rabo bank Nederland en dat weten de medewerkers van de lokale banken. Alleen, de klant weet het niet altijd. Omdat wij te bescheiden zijn om hem dat te vertellen. Maar de markt vraagt erom dat wij ons ge zicht laten zien. Anderen schreeu wen namelijk wél van de daken dat ze de beste zijn." Rabobank Huis Hypotheekadvies: de bescheidenheid voorbij ""Ww, rfi)r door Bart Padberg 'De markt wil ons gezicht zien Een duidelijke profilering is ook nodig, omdat de hypo- thekenmarkt structureel op een hoog niveau zal blijven. Zo zet de overheid het stimuleringsbeleid voor het eigen woningbezit door. Dat bete kent dat er de komende jaren meer koopwoningen in nieuwbouwprojec ten worden gebouwd, met name in de wat duurdere prijsklasse (vanaf 240.000,-). Het beleid is er met name op gericht om in de stedelijke gebieden woningbouw te stimuleren, daar waar de Rabobank juist een rela tief zwakke positie heeft. Hausse duurt voort "De hausse op de huizenmarkt duurt maar voort", con stateert ook Carola van Eybergen van de belangenvereniging van woning eigenaren Vereniging Eigen Huis (VEH). "Met als gevolg dat er steeds meer partijen en nieuwe producten op de markt komen. Voor de consument wordt het er niet gemakkelijker op. Hij ziet in middels door de bomen het bos niet meer. Heeft geen inzicht meer in de vele zaken die bij het aan gaan van een hy pothecaire ver plichting komen kijken. Be schouwt de adviseur als topdeskundi ge. En komt daarom steeds vaker thuis met een hypotheek die hij bij nader inzien niet kan betalen, zonder dat hij uitvoerig is voorgelicht over de gevolgen van de financiering." Een ontwikkeling die ook de Rabo bank zorgen baart. "Cliëntbehoeften rondom de aankoop van een woning bestaan uit onder meer gemak, lage kosten, deskundig advies en een ge lijkwaardige relatie met de adviseur", weet Huvenaars. "Veel consumenten menen dat een 'onafhankelijke' tus senpersoon aan die wensen kan voldoen. Maar niets is minder waar. Want er is nogal wat kaf onder het koren. Veel tussenpersonen gaat het namelijk alleen maar om het rondkrijgen van de transactie. Want daar zit voor hem de verdienste. Waar de tussenpersoon gaat voor de trans actie, gaan wij voor de relatie. Voor de lange termijn." Van Eybergen zet ook vraagtekens bij de onafhankelijkheid van tussen personen: "Er zijn er ook natuurlijk ook die er heel goed mee omgaan. Maar allemaal krijgen ze provisie van de bank als een hypotheek wordt af gesloten. Vaak is die beloning hoger als ze een fors aantal hypotheken bij

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 9