'Flexibel ben je in een dorp automatisch' Martinot: "Belangrijk punt is mentaliteits ombuiging/' Directeur Winkels, Rabobank Oude Tonge grendel!' Waarop ik zei: 'ten eerste weten we niet wat hij wil en ten twee de, als het maar om honderd gulden gaat, dan heb ik die nog wel voor hem.' Ze stonden me met open mond aan te kijken. Wat ik probeerde dui delijk te maken is: als jullie menen dat het om een goede klant gaat, laat hem dan binnen en kijk waar het om gaat. En dan weet ik wel dat het om bevei ligd gebied en zo gaat, maar als je met meer personen bent en de klant goed kent, moet dat in uitzonderingsgeval len kunnen. En ja, komt 'ie voor dui zend gulden, dan kun je uitleggen dat dat niet gaat omdat al het geld al vei lig is opgeborgen." Albeda, enthousiast: "Dat begrijpt de klant dan ook. Overigens wordt er in het algemeen ook geklaagd over openingstijden van de verschillende Rabobanken." Maas: "Dat wil ik wel geloven. Volgens de nieuwe CAO is er meer ruimte om te variëren met de open stellingstijden. Maar uit cijfers die dezer dagen bekend zijn geworden, blijkt dat maar 15 procent van de banken daar bijvoorbeeld op zaterdag ook daadwerkelijk iets mee heeft ge daan. Dat valt me tegen. Ik vermoed dat wij op de keper beschouwd vaak toch nog meer kostengedreven dan klantgedreven zijn, hoewel we dat niet al te hard zullen roepen." Martinot: "Wij hebben in mei vorig jaar de openstellingstijden be hoorlijk aangepast. Aan de ene kant zijn we nu bijvoorbeeld op maandag morgen tot tien uur gesloten, aan de andere kant hebben we een avondo penstelling tot acht uur en zijn we op zaterdag open. Al met al is de deur nu bijna 25 procent langer van het slot dan voorheen. Maar wat zie je? Nu zijn er weer mensen die klagen dat ze 's maandags pas om tien uur terecht kunnen. Je kunt het eenvoudigweg niet iedereen naar de zin maken." Mentaliteitsombuiging BEDA. "Dat heeft ook te maken met veranderingen in de maatschappij. Vroeger hadden de meeste klanten hetzelfde leefpa troon. Daar is echter heel veel variatie ingekomen, terwijl men toch - en mis schien nog wel meer dan vroeger - verwacht dat winkels en banken op het eigen patroon inspelen. De een zegt: ik heb maandagmorgen tijd, dus dan moet de bank open zijn. En een ander vindt: ik ben op zaterdag toch altijd in de stad, dus dan moet ik ook bij de bank terecht kunnen. Dat is trouwens een verandering waar alle banken mee te maken hebben en op zullen moeten inspelen." Martinot: "Variatie in openstel lingstijden is een middel. Wat volgens mij een belangrijker punt van aan dacht is, is de mentaliteitsombuiging die vereist is. We konden met Visie '98 wel mooi roepen dat er meer klantgericht moet worden gewerkt, minder backoffice en meer frontoffi ce, maar zo eenvoudig gaat dat niet. Tot die kanteling van 1996 hebben we er met z'n allen toe bijgedragen dat we administratief getinte medewer kers kregen. En nu vragen we van die zelfde medewerkers, die dat werk al tijd goed hebben gedaan, om zich in eens helemaal op de klant te richten. Directeur Reinier Winkels van Rabobank Oude Tonge berkent de bezwaren die naar voren kwamen in het driegesprek in Utrecht. "Vooral dat met die afschriften, dat ergert mensen. Als iemand zijn salaris ontvangt, wil hij dat morgen weten. Nu kan het voorkomen dat het wordt bijgeschreven de dag na verzending van het twee wekelijkse afschrift, zodat hij zo'n twee weken moet wachten voor hij dat ook zwart op wit ziet. Natuurlijk is er dan zoiets als de Rabofoon, maar dat spreekt maar weinig mensen aan. Men heeft liever, net als vroeger, meteen een afschrift als er geld is bijgeschreven. Natuurlijk kost dat meer porto, maar nu moeten we op de bank veel telefoontjes verwerken van klanten die willen weten of hun geld er al is. Dat kost ook geld. Ook de hang naar privacy is er in Oude Tonge, maar met de openstellingstijden zijn er eigenlijk geen problemen. "Integendeel, zou ik haast zeggen. We waren in het verleden op vrijdagavond tot 8 uur open, maar dat hebben we teruggebracht tot 7 uur. In dat ene uurtje zag je amper iemand. Waar het om gaat is dat je je klanten tegemoet komt. Toen ik zelf hypotheek-adviseur was, was ik regelmatig 's avonds op pad of ontving ik klanten op kantoor omdat dat hen zo uitkwam. Je moet daar in flexibel zijn en ik vermoed dat dat in een plaatsje als Oude Tonge min of meer vanzelf gaat. Je kent elkaar hier, vrijwel niemand hoeft zich te legitimeren. Het ge beurt ook regelmatig dat klanten die allang naar een grotere plaats zijn verhuisd, naar ons komen als ze een hypotheek of zo willen. 'Daar ben je een nummer', zeg gen ze dan, 'jullie weten wie ik ben'. Die gemoedelijkheid is niet opgelegd, maar spreekt in een dorp als dit vanzelf.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 7