'Kennen wij die klant? Laat hem dan binnen!' Spraakmakers over bank en consument Feit: de Rabobank is de enige bank in Nederland die zo solide is dat ze een zoge heten Triple A rating heeft. Feit: de Rabo bank krijgt van haar klanten een 7,5 als rapportcijfer. Daarmee scoort ze slechter .1 dan de SNS, ING, Postbank en VSB. Alleen ABN AMRO doet het slechter. Conclusie: als bankinstelling mag de Rabobank dan de beste bank van Nederland zijn, voor de klanten is dat alleen kennelijk niet vol doende om ook tevreden te zijn. Maas: "Niet achter die balie wegduiken" ieuwsgierig naar waar de door Dick van de schoen precies wringt, no- Schraaf digde RaboMagazine drie mensen uit voor een openhartig ge sprek. Hein Albeda, beleidsmede werker van de Consumentenbond, directeur Michaël Martinot van Ra bobank Hilversum en Jo Maas, di recteur Rabobank Apeldoorn. "Als u op de zevende verdieping komt, is het meteen rechts als u uit de lift stapt," had de vriendelijke mede werkster van de locatiedesk Utrecht twee weken eerder over de telefoon gezegd. Dat klopt, zoals ook de be loofde thee en koffie keurig gereed staan in thermoskannen. Er zijn zelfs wat koekjes voor wie trek heeft. Jo Maas en Michaël Martinot schuiven enigszins beducht aan achter de vergadertafel. Het onderwerp van vanmiddag is kritiek van klanten op de Rabobank en ja, da's natuurlijk een heikeler punt dan het openen van een nieuw kantoor, om maar eens wat te noemen. Hein Albeda heeft ogen schijnlijk minder last van zenuwen, maar dat kan ook komen omdat hij vaker met dit bijltje hakt. Het startschot van Albeda valt in elk geval mee. "Ik heb het eens nage vraagd bij onze afdeling ledenservice en daar zei men dat er niet méér klachten over de Rabobank binnenko men, maar wel zulke rare klachten. Een bekende klant van een bank komt om één minuut voor vier aan de deur, maar mag er niet meer in, hoewel de bank formeel pas om vier uut sluit. De deur was nu eenmaal dicht en men deed niet meer open. Punt uit. Vol gens onze medewerkster zou dat bij een andere bank niet zijn gebeurd." 'Laat maar binnen' MARTINOT: "Ik heb iets soortgelijks meegemaakt. Wij slo ten om vijf uur. Toen er om even voor halfzes een klant zich meldde, hield men de deur gesloten. Ik liep toevallig in de bankhal en vroeg: kennen wij die klant? 'Ja', was het antwoord. Nou, zei ik, dan laten we hem eerst maar eens binnen. 'Maar als hij nu geld wil? Alles zit al achter slot en

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 6