Leerstoelen projecten
"eruit halen
wat erin zit"
Henk de Wit
"geen reis
tijden meer"
met'Rabobankstatus'
taal volgen nu zeventig cursisten deze
commercieel-economische opleiding,
van wie de eersten in maart '98 afstu
deren. Voorlopig is het gemiddelde
cijfer een zeven. "Beslist geen slecht
resultaat," oordeelt van Esch. "Ook
het percentage afvallers (8% - red.) is
lager dan bij een regulier instituut.
Wat daarbij meespeelt is de hoge mo
tivatie van de cursisten. De mensen
die naast hun werk zo'n studie oppak
ken, maken een bewuste keuze. Ook
de begeleiding is relatief zwaar. Ver
der gebeurt de intake heel zorgvuldig,
onder meer door trainingsmanagers
van onze Academie."
'D'r uithalen wat er inzit' Hogeschool
Arnhem Nijmegen biedt via haar af
deling contractactiviteiten onderwijs-
producten aan de particuliere markt
aan. Marijke Bouckaert coördineert
deze externe projecten. Zij regelt
onder meer de samenwerking met vier
andere heao's en economische facul
teiten van hogescholen voor de Rabo
bank Academie. Deze cluster van
scholen verzorgt voor de academie
landelijk een opleiding voor bankme
dewerkers.
Bouckaert: "Het gaat om een com
plete commercieel-economische heao-
opleiding met een paar specifieke aan-
ject om Internet enigs
zins in de vingers te krij
gen", zegt Henk de
With, onderdirecteur Be
drijfsvoering van de Ra
bobank Almere. "De
School voor Morgen
ontwikkelt en levert de
meest uiteenlopende soft
ware leermiddelen waar
mee de mensen binnen de
aangesloten banken ge
diend kunnen zijn. Daar
bij moet je ook denken
aan studies die passen in
het opleidingstraject van de medewer
kers. Een samenwerking tussen de
School voor Morgen en de Rabobank-
Academie is daarbij een belangrijke
versterking. Ook onze leden-cliënten
zouden gebruik kunnen maken van de
School voor Morgen. De Rabobank
kan als coöperatie daarbij een bemid
delende rol spelen."
passingen richting Rabobank. Er komen
met name mensen van de kleinere en
middelgrote banken op af. Zittende
bankmedewerkers kunnen wel over de
potentie beschikken om te managen op
hbo-niveau, maar daarvoor niet gecerti
ficeerd zijn. Ik zie daar een soort ethiek
in, dat men in het bedrijf de kans krijgt
om na jaren, soms wel twintig dienstja
ren, toch met deze heao-opleiding een
inhaalslag te maken. D'r uithalen wat
erin zit, dat vind ik ijzersterk."
Als enige van de vijf voor de bank sa
menwerkende instituten heeft Hoge
school Arnhem Nijmegen de heao-oplei
ding vanaf de hoofdfase thematisch inge
richt. Bouckaert: "Een uniek stuk
maatwerk voor zo'n studie. Daar is door
de Rabobank veel tijd, geld en energie in
gestoken. Alle vakken die normaal ge
sproken in het heao-traject zitten, zijn
nu gegroepeerd rond twaalf thema's.
De School voor Mor
gen fungeert als een on-
derwijs-site op Internet;
studenten en docenten
vinden elkaar op een in
teractieve manier. Bij de
ontwikkeling van die
site was ook Rabofacet
betrokken. De With is
van mening dat het nog
te vroeg is om de virtu
ele school bij de leden
onder de aandacht te
brengen, "...omdat er
nog onvoldoende zicht is op het af
werkingtraject zoals bijvoorbeeld de
toekenning van diploma's. Maar als
alternatieve studiebron staan we er
achter. Denk maar aan de voordelen
als het wegvallen van reistijd en -kos
ten, je eigen studietempo en precies
het studietraject en de inhoud die je
zoekt."
SuinsQvi
Voor de vrije ruimte die elk thema
heeft, zoeken we dan steeds gastdo
centen die complementerende aanzet
ten komen geven vanuit diverse rele
vante disciplines, dus ook vanuit de
Rabobank zelf."
Aan het eind van de studie "kan hij
of zij commercieel beleid formuleren,
marketingplannen vormgeven, markt
onderzoek verrichten en statistische
gegevens interpreteren. Er is inzicht in
marktsystemen en men weet hoe je
met commerciële instrumenten de ge
stelde doelen kan behalen. Ook taal
beheersing en rapportagetechniek
horen erbij en uiteraard weet men
'hoe te managen'". De eerste groep
Rabobankstudenten van dit themati
sche heao-traject studeert af in het
voorjaar van 1998.
Op een actuele lijst met onderwijsprojecten van het Projecten
fonds staan de volgende (clusters van) leerstoelen die het geheel
of gedeeltelijk ondersteunt:
- Leerstoel Agrarisch Recht in Wageningen (co-sponsorship van
Rabobank en Landbouwschap).
Leerstoel Organisatie-ontwikkeling en Menselijke Kwaliteit
(KUB -Tilburg).
- Bijzondere leerstoel recht en Informatica (KUN - Nijmegen).
- Een complex van drie leerstoelen in het kader van het EDI-
programma (Electronic Data Interchange), ondergebracht bij
de bedrijfskundige faculteiten van de TUE in Eindhoven (sys
teemtechnische aspecten van EDI), de EUR in Rotterdam (be
drijfskundige aspecten) en de UT in Enschede (bestuurlijke as
pecten). Met de Rabobank zijn nóg 31 bedrijven en organisa
ties hierbij betrokken; de overheid neemt 50% voor haar
rekening.
- Bijzondere leerstoel De Coöperatieve Onderneming (RUL -
Maastricht).
Bijzondere leerstoel Coöperatierecht (KUB - Tilburg).
- Twee leerstoelen, die zich bezighouden met levensbeschou
welijke vragen vanuit katholieke en protestants-christelijke
optiek (RUU in Utrecht en de UT in Enschede).
Het Projectenfonds ondersteunt in het onderwijs nog twee andere
bijzondere items:
- School voor Morgen, een educatief innovatiecentrum van de
Hogeschool Holland, waarin de Rabobank participeert samen
met twee andere partners uit het bedrijfsleven. In het project
wordt de elektronische snelweg zowel wetenschappelijk als
praktisch benut om nieuwe wegen voor onderwijs en training
te verkennen.
- Institute for Cooperative Entrepreneurship, een initiatief van
de Nationale Coöperatieve Raad voor Land- en Tuinbouw en
de Universiteit Nijenrode.