Leerstoelen projecten "eruit halen wat erin zit" Henk de Wit "geen reis tijden meer" met'Rabobankstatus' taal volgen nu zeventig cursisten deze commercieel-economische opleiding, van wie de eersten in maart '98 afstu deren. Voorlopig is het gemiddelde cijfer een zeven. "Beslist geen slecht resultaat," oordeelt van Esch. "Ook het percentage afvallers (8% - red.) is lager dan bij een regulier instituut. Wat daarbij meespeelt is de hoge mo tivatie van de cursisten. De mensen die naast hun werk zo'n studie oppak ken, maken een bewuste keuze. Ook de begeleiding is relatief zwaar. Ver der gebeurt de intake heel zorgvuldig, onder meer door trainingsmanagers van onze Academie." 'D'r uithalen wat er inzit' Hogeschool Arnhem Nijmegen biedt via haar af deling contractactiviteiten onderwijs- producten aan de particuliere markt aan. Marijke Bouckaert coördineert deze externe projecten. Zij regelt onder meer de samenwerking met vier andere heao's en economische facul teiten van hogescholen voor de Rabo bank Academie. Deze cluster van scholen verzorgt voor de academie landelijk een opleiding voor bankme dewerkers. Bouckaert: "Het gaat om een com plete commercieel-economische heao- opleiding met een paar specifieke aan- ject om Internet enigs zins in de vingers te krij gen", zegt Henk de With, onderdirecteur Be drijfsvoering van de Ra bobank Almere. "De School voor Morgen ontwikkelt en levert de meest uiteenlopende soft ware leermiddelen waar mee de mensen binnen de aangesloten banken ge diend kunnen zijn. Daar bij moet je ook denken aan studies die passen in het opleidingstraject van de medewer kers. Een samenwerking tussen de School voor Morgen en de Rabobank- Academie is daarbij een belangrijke versterking. Ook onze leden-cliënten zouden gebruik kunnen maken van de School voor Morgen. De Rabobank kan als coöperatie daarbij een bemid delende rol spelen." passingen richting Rabobank. Er komen met name mensen van de kleinere en middelgrote banken op af. Zittende bankmedewerkers kunnen wel over de potentie beschikken om te managen op hbo-niveau, maar daarvoor niet gecerti ficeerd zijn. Ik zie daar een soort ethiek in, dat men in het bedrijf de kans krijgt om na jaren, soms wel twintig dienstja ren, toch met deze heao-opleiding een inhaalslag te maken. D'r uithalen wat erin zit, dat vind ik ijzersterk." Als enige van de vijf voor de bank sa menwerkende instituten heeft Hoge school Arnhem Nijmegen de heao-oplei ding vanaf de hoofdfase thematisch inge richt. Bouckaert: "Een uniek stuk maatwerk voor zo'n studie. Daar is door de Rabobank veel tijd, geld en energie in gestoken. Alle vakken die normaal ge sproken in het heao-traject zitten, zijn nu gegroepeerd rond twaalf thema's. De School voor Mor gen fungeert als een on- derwijs-site op Internet; studenten en docenten vinden elkaar op een in teractieve manier. Bij de ontwikkeling van die site was ook Rabofacet betrokken. De With is van mening dat het nog te vroeg is om de virtu ele school bij de leden onder de aandacht te brengen, "...omdat er nog onvoldoende zicht is op het af werkingtraject zoals bijvoorbeeld de toekenning van diploma's. Maar als alternatieve studiebron staan we er achter. Denk maar aan de voordelen als het wegvallen van reistijd en -kos ten, je eigen studietempo en precies het studietraject en de inhoud die je zoekt." SuinsQvi Voor de vrije ruimte die elk thema heeft, zoeken we dan steeds gastdo centen die complementerende aanzet ten komen geven vanuit diverse rele vante disciplines, dus ook vanuit de Rabobank zelf." Aan het eind van de studie "kan hij of zij commercieel beleid formuleren, marketingplannen vormgeven, markt onderzoek verrichten en statistische gegevens interpreteren. Er is inzicht in marktsystemen en men weet hoe je met commerciële instrumenten de ge stelde doelen kan behalen. Ook taal beheersing en rapportagetechniek horen erbij en uiteraard weet men 'hoe te managen'". De eerste groep Rabobankstudenten van dit themati sche heao-traject studeert af in het voorjaar van 1998. Op een actuele lijst met onderwijsprojecten van het Projecten fonds staan de volgende (clusters van) leerstoelen die het geheel of gedeeltelijk ondersteunt: - Leerstoel Agrarisch Recht in Wageningen (co-sponsorship van Rabobank en Landbouwschap). Leerstoel Organisatie-ontwikkeling en Menselijke Kwaliteit (KUB -Tilburg). - Bijzondere leerstoel recht en Informatica (KUN - Nijmegen). - Een complex van drie leerstoelen in het kader van het EDI- programma (Electronic Data Interchange), ondergebracht bij de bedrijfskundige faculteiten van de TUE in Eindhoven (sys teemtechnische aspecten van EDI), de EUR in Rotterdam (be drijfskundige aspecten) en de UT in Enschede (bestuurlijke as pecten). Met de Rabobank zijn nóg 31 bedrijven en organisa ties hierbij betrokken; de overheid neemt 50% voor haar rekening. - Bijzondere leerstoel De Coöperatieve Onderneming (RUL - Maastricht). Bijzondere leerstoel Coöperatierecht (KUB - Tilburg). - Twee leerstoelen, die zich bezighouden met levensbeschou welijke vragen vanuit katholieke en protestants-christelijke optiek (RUU in Utrecht en de UT in Enschede). Het Projectenfonds ondersteunt in het onderwijs nog twee andere bijzondere items: - School voor Morgen, een educatief innovatiecentrum van de Hogeschool Holland, waarin de Rabobank participeert samen met twee andere partners uit het bedrijfsleven. In het project wordt de elektronische snelweg zowel wetenschappelijk als praktisch benut om nieuwe wegen voor onderwijs en training te verkennen. - Institute for Cooperative Entrepreneurship, een initiatief van de Nationale Coöperatieve Raad voor Land- en Tuinbouw en de Universiteit Nijenrode.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 5