Wetenschappelijke 'Virtual Classroom' Van Esch "Percentage afvallers is lager dan bij een regulier instituut" aanpak van fundamentele kwesties' Rabobank Almere: opleidingen die bestuurders, managers en medewerkers in staat stelt hun werk nu en in de toekomst goed te kunnen doen. Primair bedoeld voor lokale banken en de onderdelen van Rabobank Nederland, maar de oplei dingen staan ook open voor medewer kers van dochterbedrijven en gelieerde instellingen zoals Interpolis, De Lage Landen en Robeco. Ilse van Esch, lei der van één van de heao-projecten: "De dochters organiseren natuurlijk ook eigen trainingen en leergangen. We stemmen daarover wel af om overlap te vermijden. Het gebeurt ook wel dat we voor de RabobankAcade- mie gebruikmaken van specialistische informatie en opleidingen van de an deren. Zo heeft bijvoorbeeld IRIS, het Institute for Resaerch and Investment Services, vanuit Robeco specialistische kennis in huis op het gebied van be leggingen." De RabobankAcademie streeft een verdere samenwerking met opleidingen van dochterondernemin gen na. Bij een enquête over de commer- cieel-economische heao-opleiding 'Ondernemen in de Rabobank, voor directeuren en commercieel managers' bleek dat de cursisten met de bagage van deze opleiding 'beter strategisch uit de voeten kunnen'. De opleiding is een van de langere studies waarbij wordt samengewerkt met universitei ten en hogescholen in het land. Het blijkt ook dat de cursisten beter in staat te zijn een eigen visie te ontwik kelen en deze te onderbouwen. De be stuurders en directies van de betrok ken Rabobanken constateren die winst eveneens. Prof. Marcel Creemers was functionaris binnen de stafgroep Strategie van Rabobank Nederland. Ruim een jaar geleden stapte hij volledig over op het hoogleraarschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij kent dus de cultuur van beide werelden en hun onder linge verhouding. Creemers: "Bin nen een stafgroep van Rabobank Ne derland houd je je bezig met fundamen tele zaken. De vraag stukken zijn zodanig dat je voor het oplossen ervan niet kunt vol staan met bijvoorbeeld een businessplan of een marktverkenning. Het gaat om een bijna wetenschappelijke benadering. Ook in on derzoek ga je op een consciëntieuze manier met de zaken om en ook op een niveau dat te vergelijken is met het academische." Binnen de gelederen van Rabobank Ne derland functioneren momenteel de nodige wetenschappelijk gekwalificeerden. Een blik op de titulatuur van de desbetreffende per sonen zegt voldoende. Een aantal van hen is naast hun dienstverband bij de bank ook werkzaam binnen de universitaire wereld of hogescholen. De strategische wisselwerking tussen beide functies kan voor de betrokke ne, de bank en de universiteit een meerwaar de opleveren. Creemers koos echter uitein delijk voor de universiteit. Creemers is op de universiteit zeker niet geneigd alleen te focussen op de weten schappelijke relevantie van de dingen. "Ik kijk ook naar wat we er maatschappe lijk of economisch mee kunnen. De wetenschap heeft zoveel raakvlakken met het bedrijfleven die nog zouden kunnen worden uit gewerkt. Zeker op mijn vakgebied van infor matiesystemen. Ik merk dat veel bedrijven, dus ook de banken, terugschrikken voor dat andersdenkende element wetenschap." "Op dit moment doe ik onderzoek naar 'virtual communities', zeg maar coöperaties op Internet. Merkwaardig genoeg constateer ik dat daarvoor op het niveau van de lokale Rabobanken méér belangstelling is dan bij Rabobank Nederland", zegt Creemers. Toch mogen niet ongenoemd blijven de betrok kenheid van Rabobank Nederland als spon sor van de bijzondere leerstoelen 'De Coöpe ratieve Onderneming' en 'Coöperatierecht' en het nieuwe instituut aan de Universiteit Nijenrode voor coöperatief ondernemer schap. Van Esch gebruikt de uitkomsten van de enquête bij de voorlichting van een groep aspirantcursisten. Vijftien m/v sterk verzamelen zij zich eind mei in Papendal. Van Esch tegen haar ge hoor: "De cursus heeft dus duidelijk een gunstig effect voor de praktijk. Maar verwacht niet dat wat je van daag leert, morgen al kunt toepassen. Inzicht verwerven, abstract denken, dat is geen proces van de korte ter mijn. Toch staat de opleiding niet mij lenver van uw eigen praktijk af, want er is volop kans om eigen ervaringen en vraagstukken in te brengen." Het 'onder ons' gevoel, de mogelijkheid om in presentaties en discussie erva ringen uit te wisselen met collega's, scoort dan ook hoog in de enquête. De gemiddelde leeftijd van de cur sisten is veertig jaar, een kwart van hen heeft bij een lokale bank een di rectiefunctie en 60% is werkzaam als commercieel manager. De helft heeft als vooropleiding de leergang Econo mie en Management gevolgd. In to- In Almere lijkt de toekomst al werke lijkheid. Daar is de School voor Mor gen gevestigd, een educatief innovatie centrum voor onderwijs. In een con creet gebouw, maar de School voor Morgen is vooral als virtuele school actief. De Hogeschool Holland is een van de initiatiefnemers van dit pro ject. Ook Rabobank Nederland parti cipeert, naast Cap Volmac en PTT Te lecom. In het proefjaar 1996 begon het Projectenfonds van Rabobank Neder land een financiële ondersteuning voor vier jaar. De School voor Mor gen moet een voorbeeldfunctie krijgen in innovatief onderwijs met multime- diatechnieken. Medewerkers van de bank stapten een half jaar geleden als een van de eersten de virtuele school binnen. "Het ging om een pilot-pro-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 4