De lange mars van Reizen O O) 1 V) 14 20 fVtt* r~i pagina En verder. m pagina Awt v In het kader van Visie '98 is afgesproken dat reizen geen core-business is. Gevolg hiervan is dat banken zonder potentiële rentabiliteit op dit terrein het advies krijgen te stoppen. Reizen wordt - bij voorkeur binnen de bank - apart gepositioneerd, waardoor het product een professionele uitstraling krijgt. Banken kunnen daarnaast rekenen op adequate on dersteuning van Rabobank Nederland. Bij de start van de reorganisatie waren er bij Reizen 460 FTE's, met een omzet van 467 mil joen. Nu zijn het 340 FTE's, met een omzet van 420 miljoen, behaald door 385 lokale banken. De efficiency per medewerker is sterk verbeterd. De praktijk heeft inmiddels geleerd dat de beslissing de banken zelf de keuze geven - doorgaan of stoppen met reizen verkopen - de enige juiste is geweest. De banken die het product professioneel willen verkopen gaan door. Reizen is altijd een buitenbeentje geweest. Wij, de lokale banken en de afdeling van Ra bobank Nederland, hebben door de jaren heen moeten knokken voor onze positie. Dat gebeurt nu, na 28 jaar, nog steeds. Maar 'knokken'geeft ook de mentaliteit aan van onze werkwijze en onze mensen. En het re sultaat daarvan wordt zichtbaar in de wijze waarop Reizen nu in de markt wordt gezet. Als het gaat om de wijze waarop de markt benaderd wordt en de wijze waarop mede werkers informatie krijgen over nieuwe ont wikkelingen, blijken de Rabobanken vaak toonaangevend te zijn. Een voorbeeld hier van is de jaarlijkse vakbeurs 'Info Reizen'. Een ander voorbeeld is de Reisinformatie dag/avond, die lokale banken voor klanten organiseren. Of de Leukste Vakantie Krant met een oplage van één miljoen exemplaren. Flet segment Eigen Huis organiseert met suc ces een 'Verkopersdag' voor hypotheekadvi seurs én specifiek voor cliënten de 'Infodag Wonen'. We spreken wel over FTE's, maar het zijn de mensen van de Rabobanken overal in het land die het doen. Naar mijn mening heeft Eigen Huis als eerste die vechtersmentaliteit van ons overgeno men. Het zal u als lezer dan ook niet verbazen dat veel oud-reismedewerkers hun carrière voortzetten bij dit segment. Ik zeg weieens: 'Als je bij Reizen hebt gewerkt, slaag je bij de bank'. Hiervan zijn voorbeelden te over. Ra- bobankorganisatie, doe er je voordeel mee! De Rabobankorganisatie is het grootste reis bureau van Nederland. Toch boekt zo'n 80% van de Rabobankklanten zijn reis niet bij ons. Daarnaast geeft een aanzienlijk deel van de mensen die bij ons een reis boeken een andere bank als hun primaire bank aan. Hieruit blijkt het enorme groeipotentieel van reizenverkoop door de Rabobank. Daargela ten nog de vele mogelijkheden tot 'kruisbe stuiving': mensen die eenmaal binnen zijn geweest, kun je ook andere diensten aanbie den of bij acties benaderen. Om deze groei te bereiken besteden wij mo menteel veel aandacht aan commerciële en reistechnische trainingen van onze mede werkers, nieuwe informatietechnologieën (onder meer Internet), verkoopbevordering (bijvoorbeeld onze wekelijkse advertentie in de Reisbijlage van De Telegraaf en adverten ties in lokale bladen in het kader van acties) en aan een meer professionele uitstraling van onze reisbureaus. Kortom: u zult de komende jaren nog veel van ons horen! Luuk Salomons Hoofd Reizen Rabobank Nederland li De klant is koning. Dat geldt ook voor de Rabobank. Consumentenorganisaties volgen bedrijven en banken kritisch.Twee bankdirecteuren in gesprek met een vertegenwoordiger van de Consumentenbond. 6 Rabobank en vrijwilligerswerk Rabobank en Hoger Onderwijs Eigen Huis en de klant: de bescheidenheid voorbij Reizen: professioneel product met inhoud 18 EXTRA: Zomerfotowedstrijd PROFIEL: De 'hoofdgeschiedschrijver' I "n i— Deze aflevering van RaboMagazine ver schijnt op het moment waarop Hong Kong van Britse in Chinese handen overgaat. Medewerkers van RaboBank Hong Kong volgen voor het magazine de gebeurtenis sen op de voet. Een eerste bericht in dit nummer. Colofon 13 RaboMagazine is het intern commu Aan dit nummer werkten verder nicatieblad voor de mee Rabobankorganisatie, bestemd voor Jennifer Chan alle medewerkers, bestuurders en Lucette Mascini gepensioneerden. Bart Padberg Mare Peters RaboMagazine verschijnt 10 maal per Luuk 5alomons jaar. Dick van de 5chraaf 5ammy Woe 2 e jaargang, nr 2 -juni '97 Fotografie Bladmanagement Frank Broekhuizen, pag. 2,3,4,5 Henny van Egmond en 13 Jiri Büller, pag. 2,6,7 en 8 Redactie Jennifer Chan, pag. 13 Peter Craghs (hoofdredacteur) Albert Dekker, pag. 18 Mariëlle Oostveen Marina van Gils (N.R.K.), pag. 14 Hans Lebbe, pag. 2,6,7,8,9 en 15 Productie Frans Loos, 11 Len Fraser Leo van der Hoort, cover en pag. 17 N0V,pag. 14 't Sticht, pag. 20 Jan Timmermans, pag. 2,10 en 12 Redactieadres Interne postcode EO 516 Postbus 221 5600 MA Eindhoven Telefoon (040) 217 50 09 Telefax (040) 217 7136 E-mailadres via Internet RaboMagazine@rn.rabobank.nl Abonnementenadministratie Wijzigingen uitsluitend schriftelijk aan: Centraal Abonnementen Beheer, BC 102A, Postbus 80,5680 AB Best Het volgende nummer van RaboMagazine verschijnt op 15 september. Dat is omdat RaboMagazine nog maar tienmaal per jaar verschijnt. Klachten over bezorging Telefoon (040) 219 55 55 Telefax (040) 219 50 55 Vormgeving Volta, Utrecht Druk Habo DaCosta, Vianen Rabomagazine wordt gedrukt op Reviva, minder milieubelastend papier.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 2