De cijfers van de Rabobank Innovatief reizen op Internet 'De Rabobank heeft een reputatie' Negatieve tendens omgebogen bij Steenwijk-Brederwiede Van de 499 Rabobanken (stand: 1 juli 1997) verkopen er 385 reizen. Dat komt neer op 75 procent. Van alle Rabobankklanten boekt ongeveer 80 procent niet bij de Rabobank. Hier ligt dus nog een interessante markt. Van alle boekers in Neder land blijkt 35 tot 40 procent de Postbank als primaire bank te zien, zo blijkt uit het Continu Vakantie Onderzoek. De Rabobank is met 1.100 reisverkopende kantoren het grootste reisbureau van Nederland. Het marktaandeel schommelt bij benadering tussen de 8 en 10 procent. Qua omzet betekende een en ander dat de Rabobank in 1996 225.000 reisovereenkom- sten afsloot, in geld uitgedrukt was dat ongeveer 400 miljoen gulden, waarvan 39 miljoen gulden provisie voor de bank. Deze cijfers staan los van verzekeringsproduc ten, Rabobank-cards en vreemde valuta die vaak in combinatie met de geboekte reis over de toonbank gaan. De laatste jaren is het aantal banken dat reizen verkoopt door de reorganisatie van reizen afgenomen. Hierdoor is de totale omzet van de gehele organisatie ge daald, maar de relatieve omzet per reizenverkopende bank gestegen. De banken die de reizenverkoop professionaliseerden, verkochten dus beter en meer. De Rabobank staat met de reisactiviteit op Internet onder de Rabobank-site, op het blokje vakantie onder particulieren. Het reisbureau van de Rabobank wil zich graag profileren als een innovatief bedrijf. De klant kan niet alleen een keuze maken uit de diverse aanbiedingen, maar kan ook alle andere vakantiezaken, zoals het bestellen van buitenlands geld of een reisverzekering, op de site regelen. De Rabobank kan de afzet en omzetgegevens samen met de (potentiële) klantinformatie, zoals namen en adressen, opslaan in het World Travel Systeem (WTS). Met dit administratieprogramma verzamelt de computer de gegegevens van de reizende klanten van de Rabobanken die erop aangesloten zijn. Met deze consumenteninformatie kan de bank in de toekomst haar voordeel gaan doen bij de bewerking van de reizenmarkt. Algemene promotionele acties zijn de jaarlijkse Zomeractie, Winteractie en Actie Aanbiedingen die bekend wor den gemaakt via De Leukste Vakantie Krant van de Rabobank, mailings en adver tenties in dagbladen als De Telegraaf. "De Rabobank verkoopt reizen tegen marktconforme prijzen','weet marke- teer Lilian Evers van Reizen bij Rabobank Nederland."Touroperators - met de beste 34 is een contract afgesloten - bieden hun aanbiedingen ook graag aan via vestigingen van de Rabobank. Wij zijn het grootste reisbureau van Nederland. Daarbij onderscheiden wij ons van het reguliere reisbureau, omdat onze advi seurs Doorlopende Reisverzekeringen mogen verkopen. Dit in tegenstelling tot de reguliere reisbureaus, die niet over de vereiste assurantiediploma's beschik ken De Rabobank scoort goed als reisbureau bij de consumenten. Evers:"De Rabo bank heeft een reputatie op te houden. Is de klant ook met bankzaken aan de Rabobank verbonden, dan wil je niet dat hij met die zaken naar de concurrent gaat omdat zijn reis zo slecht geregeld was. Ons klachtenpercentage ligt dan ook zeer laag, op 0,02 procent." De reisadviseurs stellen in ant woord daarop een persoonlijk infor matiepakket samen. "Wij stimuleren de klant om dat bij de bank op te komen halen. Zo kan de reisadviseur een toelichting geven en de potentiele klant persoonlijk benaderen", aldus Evers. "Vakantie opmaat", noemt René Kuzee het informatiepakket. Een dergelijke advisering kost de mede werker meer tijd en vereist meer ken nis. Daar staat tegenover dat koopsig nalen effectiever opgepakt worden. Bovendien kan de reisadviseur zijn tijd gerichter indelen. 'Kruisbestuiving' Dat de reisafdeling bij aan aantal lokale banken in een pand ernaast zit betekent niet dat geldzaken los van de reisklant staan. "Integen deel", meent Mathé de Groot die sinds 1995 het reisbureau van de Ra bobank Wieringermeer in Wieringer- werf leidt. "Het komt voor dat ik merk dat een klant vaak reist en daar door geïnteresseerd is een Doorlopen de Reisverzekering. Die sluit hij dan af via mij bij de Rabobank. Een vorm van kruisbestuiving." Naast dat motief om reizen te ver kopen, is rentabiliteit en marktpoten tieel óók voor De Groot doorslagge vend om het reisbureau te professio naliseren. "We draaien nu ongeveer anderhalf jaar. Door de startinveste ringen is het resultaat break-even. Op dit moment groeien wij volgens de prognose. De omzet over 1996 is ge stegen met 20 procent ten opzichte van 1995. Die groei heeft zich dit jaar in de zelfde mate voortgezet." De be zetting van het kantoor bestaat nu continu uit twee reisadviseurs, dat overigens de eigen naam 'Reisbureau Wieringermeer' en bijpassend logo hanteert. Rabobank Steenwijk-Brederwiede wist al voor de officiële opening van het geprofessionaliseerde reis bureau in juni een positief resultaat te boeken met een actieve marktbewerking en extra promotie zoals een reclame-actie in huis aan huisbladen."De negatie ve tendens is daarmee gestaakt',' zegt commercieel manager Walter Annink."We zagen de omzet van het reisbureau het afgelopen jaar teruglopen met naar schatting een procent of vijf. Dat is dankzij de inspan ningen van ons team reisadviseurs gestopt." Doel is de tendens om te buigen naar een positief resultaat. In het jaar 2000 zal dat gelukt moeten zijn. "Maar als het ietsje langer duurt, is dat niet erg" vindt Annink. De Rabobank in de Kop van Overijssel bevindt zich in een qua concurrentie gunstige omgeving, zo bleek uit marktonderzoek van René Kuzee van Reizen bij Rabobank Nederland. De bestaande activiteit is uitgebreid tot vijf fullti me krachten voor de bemensing van de grootste drie kantoren in de Overijsselse kernen Steenwijk, 01de- markt en Vollenhoven. Een van de adviseurs is gespe cialiseerd in het Verre Oosten."De reismarkt van de toekomst',' schat Annink in."Daarmee onderscheiden we ons direct van andere reisbureaus." In de belangrijkste drie vestigingen van de Overijs selse Rabobank kreeg het reisbureau een plaats in de bankhal. Ook komt er een eigen etalage met een eigen vakantieuitstraling. Annink:"Vroeger deden we reizen 'erbij'. Dat werkt op den duur schadelijk voor het imago. Professionaliseren is beter. Als het goed loopt - ik ben optimistisch over de lokale markt - is verhuizing op termijn naar een apart pand niet uitgesloten." 'Jt «iSgg Dat het zo goed loopt had De Groot wel verwacht. "Als wij het niet hadden gedaan, dan had ander reisbureau, van bij voorbeeld een keten, zich hier wel gevestigd. Wij zijn namelijk het enige reisbureau in het werkgebied rond Wieringerwerf

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 21