Wat is een Ondernemingsraad (deel 8) Professionalisering Studiebijeenkomst over beloningssystemen 2 De OR in bedrijf Vergaderdata '97 Vervolg van pagina 1 "De Ondernemingsraad is in mijn ogen echter meer dan een probleembesprekend insti tuut. Bij een goede verstand houding tussen de Raad en de ondernemer, kan de Raad voor de ondernemer ook voordelen opleveren. Bij welke afdeling of groep binnen de onderneming is er namelijk zo'n brede, samengebalde en praktijkge richte kennis aanwezig over het dagelijks functioneren van het bedrijf? De Ondernemingsraad is dus voor mij een logische voortzetting van mijn werk." De eerstvolgende bijlage'De OR in bedrijf'verschijnt samen met het septembernummer van Rabo- Magazine op 15 september a.s. RaboMagazine verschijnt namelijk nog maar tienmaal per jaar. De Ondernemingsraad van Rabobank Neder land is weer bijna op sterkte. Drie nieuwe leden zijn aangetreden. Daarvoor waren geen deelver- kiezingen nodig, gezien het aantal vacatures. Helaas is er nog één vacature niet vervuld voor de kiesgroep 'Overige kantoren', waarvoor zich geen kandidaten aanmeldden. We wensen onze nieuwe collega's ook vanaf deze plaats veel succes met hun werkzaamheden en verwachten dat ze er in het kader van hun loopbaanontwikkeling veel aan zullen hebben. In de voorbije weken is er weer het nodige aan de orde gesteld, onder meer een grote reor ganisatie bij Rabofacet. De Ondernemingsraad heeft eerst een zogeheten kopadvies uitgebracht op basis van de WOR art. 25. Daarbij is over eengekomen dat er vervolgens deeladviesaanvra- gen komen. Momenteel is de Commissie Rabo facet, een van de vier vaste Commissies vanuit de Ondernemingsraad Rabobank Nederland, volop bezig met de behandeling van deze deeladvies- aanvragen (in totaal 14). De Commissie Rabo facet stelt per deeladviesaanvrage een pre-advies op voor behandeling in de Ondernemingsraad. De volledige Ondernemingsraad stelt vervolgens de definitieve adviezen aan het bedrijf op. Deze adviezen komen naar verwachting op de agenda van de Overlegvergadering van 3 juli 1997. In de Overlegvergadering bepaalt de Bestuur der of hij de adviezen van de Raad onverkort overneemt. Is dat niet het geval, dan ontstaat er een nieuwe situatie. Meestal wordt dan afge sproken hoe Ondernemingsraad en bedrijf de vervolgprocedure inrichten. Daarbij wordt steeds gekeken naar zowel het belang van de medewerkers als dat van het bedrijf. Om een project - en met name een dergelijke grote beweging als op dit moment bij Rabofacet - binnen een redelijke termijn van adviezen door de Ondernemingsraad te voorzien, is het voor waarde dat de Ondernemingsraad door het bedrijf tijdig van alle relevante informatie (WOR art. 31) wordt voorzien. De Ondernemingsraad organiseerde op 16 mei jl. een studiebij eenkomst over beloningssystemen. Prof. dr. Hk.Thierry hield een inleiding, die een levendige discussie opriep. We hadden u in het katern van april beloofd hierop terug te komen. Prof. Thierry benaderde de problematiek vanuit drie the ma's, namelijk: ontwikkelingen in de CAO functiewaardering resultaatgerichte/ flexibele beloning. De verwachting is dat col lectieve arbeidsovereenkomsten voortaan meer per onderne ming en minder per sector zul len worden afgesloten. Het gaat dan om raamwerkcon tracten, waarbij de uitwerking lokaal zal plaatshebben. Functiewaardering is bedoeld om een evenwichtige beloningsverhouding te realise ren. De heer Thierry verwacht dat er meer flexibiliteit zal komen in systemen gebaseerd op functiewaardering. De oor zaak vormen de snelle verande ringen binnen functies. Een groot voordeel van een systeem gebaseerd op functiewaarde ring is dat helder is waarop de eigen inschaling is gebaseerd en dat deze vergelijkbaar is met die van anderen. Bij de over gang naar een salarissysteem op flexibele basis is het van groot belang dat deze vergelijk baarheid niet in de knel komt. Resultaatgerichte ofwel flexibele beloning bestaat in Nederland nog weinig. Er is nog veel discussie over waarop individuele flexibele beloning gebaseerd kan worden. Is dat op persoonskenmerken, gele verde inspanning, kritiek gedrag, opbrengsten of de resultaten van het individu of de projectgroep, afdeling, onderneming? Het huidige systeem van belonen/beoordelen kent vele bezwaren. Het sterkste is wel dat van de subjectiviteit ten aanzien van het beoordelen van persoonskenmerken. De manager heeft hier de welhaast onmogelijke taak concreet gedrag van iemand te vertalen naar abstracte kenmerken. Bovendien is de frequentie van éénmaal per jaar veel te laag. Daarnaast blijven de omstan digheden waaronder de mede werker tot zijn prestatie kwam bij de beoordeling vaak buiten beschouwing. Dit systeem gaat dus ten koste van bedrijf én medewerker en zal dan ook moeten worden veranderd. Inmiddels is er één bank in Nederland, die een systeem hanteert van resultaatgerichte beloning. Voor eenieder daar is duidelijk wat de essentiële taken van zijn/haar functie zijn. Als je dat weet, weet je ook waarop je zelf kunt sturen en kan de beoordeling dus ook veel rechtvaardiger gebeuren. Immers, je hebt als medewer ker en als manager de indicato ren helder. In dat geval wordt de strategie van het belonen (het bedrijfsbeleid) gekoppeld aan de effectiviteit van belo nen. En die is per definitie per bedrijf verschillend. We hopen u hiermee wat meer inzicht te hebben ver schaft in een onderwerp dat niet even op een achternamid dag een systeem genereert waarmee de Rabobank uit de voeten kan. Onder nemingsraad vergadering 19 juni 11 september 30 oktober 4 december Overleg vergadering 3 juli 18 september 6 november 11 december Verslagen beschikbaar in Lotus Notes 11 juli 26 september 14 november 19 december

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 20