Drie nieuwe Raadsleden Even voorstellen: Rabobank Ed de Jager: 'Open communicatie' Ronald de Ridder: 'Méér dan problemen bespreken' Hennie Karssen: 'Graag met mensen omgaan' De OR in bedrijf Bijlage van Rabomagazine nummer 2 JUNI 1997 Met ingang van 15 mei 1997 heeft de Ondernemingsraad drie nieuwe Raadsleden voorde kiesgroep'Hoofdkantoor Utrecht'. Zij stellen zich kort even aan u voor. ijn naam is Ed de Jager, medewerker procesverwerking documentair bij Rabobank International in Utrecht. Ik ben 54 jaar, gehuwd en vader van twee studerende zonen. Mijn hobby's zijn fietsen, wandelen, hockeyen (als coach en fluitist), reizen en koken. Omdat ik meer te weten wilde komen over wat zich verder binnen onze organisatie afspeelt buiten mijn eigen omgeving, heb ik mij verkiesbaar gesteld als Ondernemingsraadslid. Eigenlijk dus uit nieuwsgierigheid. Bovendien verwacht ik relaties te kunnen aanknopen en inzichten op te doen, die ik kan benutten in mijn werkrelaties in het bedrijf." "Aangezien er geen echte verkiezingen hoefden plaats te vinden met een dergelijk klein aantal kandidaten, zit ik vanaf 15 mei jl. in de Ondernemingsraad als lid van de Commissie Organisatie. Enke le zaken die ik als Raadslid nastreef, zijn open communicatie, een goede taakverdeling, en het meer betrekken van de achterban bij het OR-werk. Verder zie ik als een taak voor de Ondernemings raad het betrokken zijn bij reorganisaties, het (door)communice- ren over ontwikkelingen, het inschatten van personele gevolgen en eventueel maatregelen bedenken om daarmee goed om te gaan. De Ondernemingsraad is vraagbaak en zonodig bemiddelaar." Het verkorte verslag van de Ondernemingsraads- en Overleg vergaderingen is steeds te vinden op de publicatieborden. Het verschijnt altijd binnen drie werkdagen na de Overlegver gadering. De volledige verslagen kunt u bij de infotheken ver krijgen. Bovendien staan deze in Lotus Notes. Het telefoonnummer van het Secretariaat Ondernemingsraad RN is 040-2176651, het faxnummer is 77556 en het interne E- mail adres is: Janssen C.J.M.@sor@stgJfd. ijn naam is Ronald de Ridder en sinds 15 mei maak ik deel uit van de Ondernemingsraad. Anderhalf jaar geleden ben ik bij de Rabobank binnengekomen bij de Stafgroep Economisch Onderzoek. Betrokkenheid bij je werk betekent voor mij dat ik me niet alleen wil inzetten voor het eigenlijke werk, maar dat ik ook wil bezig zijn met het wel en wee van de mede werker en de onderneming. Mijn insteek daarbij is dat als het goed gaat met de medewer ker er ook een zeer vruchtbare basis ligt voor het floreren van de onderneming." ijn naam is Hennie Karssen en ik ben geboren op 20 oktober 1953 in Utrecht, waar ik ook nu nog woon. Ik ben ongehuwd en mijn hobbies zijn onder meer voetballen, tennissen, kaarten en het vakantie-eiland Mallorca. Ik ben een vrij rustig persoon, die graag met mensen omgaat." "Door mijn slechthorendheid moet ik soms wel eens brutaal zijn; de meeste mensen houden helaas geen rekening met mijn gebrek. Ik draag een gehoorapparaat, maar dat wil nog niet zeg gen dat ik alles versta." "Op 13 juli 1970 ben ik bij de toenmalige Raiffeisenbank gaan werken. De eerste zes jaar heb ik diverse onderdelen van de boekhouding gedaan, waaronder bedrijfssparen. Daarna heb ik acht maanden bij de Rabobank Cothen gewerkt als eerste medewerker. Van oktober 1976 tot april 1997 was ik werkzaam bij de afdeling Fiscale Zaken in Utrecht tot ik bovental lig werd verklaard. Na 4,5 maanden thuis te heb ben gezeten, ben ik vanaf augustus 1997 tot op heden op drie verschillende afdelingen gedeta cheerd geweest. Tot 31 december van dit jaar zit ik bij Nostro Reconciliatie." (Nostro Reconcilia tie is de afdeling binnen Operationeel Betalings verkeer die gaat over de rekeningen die de Rabo bank aanhoudt bij buitenlandse banken - red.) "Voor mij is de belangrijkste reden om in de Ondernemingsraad zitting te nemen, gelegen in het feit dat ik mij vooral wil inzetten voor gede- tacheerden en voor medewerkers die niet voor honderd procent inzetbaar zijn." "Dat betekent dat de onderne mer goed oog moet blijven hou den voor zijn medewer kers. Wat overigens niet wil zeggen dat dit in de praktijk niet zou gebeuren. Veel is bij voorbeeld op basis van raamaf spraken, zoals CAO's, gere geld, maar de praktijk van alle dag is toch vaak weerbarstiger. Afspraken blijken dan toch niet alle gevallen te dekken en er doen zich situaties voor, waarin de bestaande afspraken niet of onvoldoende voorzien. In dat soort situaties is het dan van belang dat via vaste cir cuits overleg met de onderne mer wordt gevoerd, omdat het alternatief, namelijk het indivi dueel aankaarten van vragen en problemen, vaak niet effi ciënt is vanwege de omvang en reikwijdte van de problema tiek. Daarnaast is het voor de medewerkers prettig om te weten dat er vaste en geregu leerde overlegvormen bestaan, die juist zijn bedoeld om vragen en problemen aan te kaarten." Vervolg op pagina 2

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 19