«Ui 'Uitstraling en rendement' Van alle Rabo banken in Neder land verkoopt driekwart naast bancaire producten ook reizen. De heroriën tatie van het product reizen in het kader van Visie '98 zette de banken echter aan tot een gedegen professionalising van de reisactivi teit. Het is gedaan met het afsluiten van de bromfietsverzekering en het boeken van de vakantie aan een en dezelfde balie bij de lo kale Rabobank. ssioneel i 8 ,int»ri#n 1 Gebleken is dat met name een aan tal stadsbanken niet voldoet aan de potentiële rentabiliteitscriteria. Een recent voorbeeld daarvan is de bank Eindhoven, die met de verkoop van reizen stopte. Een aantal stadsbanken is dan ook geadviseerd te stoppen met de reizenverkoop. "Maar dat betekent niet dat alle banken de adviezen van Rabobank Nederland opvolgen. Een aantal banken gaat, ondanks het ge geven dat ze niet potentieel rendabel zijn door met de verkoop van reizen. Ze vinden dat het product een belang rijke toegevoegde waarde heeft voor de relatie met de klant," nuanceert Kuzee de ontwikkeling. De noodzaak om iets te veranderen aan de wijze waarop de bank als reis bureau de klant bedient, sluit aan op de individualiserende trend in de maatschappij. Consumenten willen een vakantie die precies aansluit op hun persoonlijke voorkeur. "Bij het reisbureau van de Rabobank kan dat", zegt marketeer Lilian Evers van Reizen bij Rabobank Nederland die samenwerkt met René Kuzee. Speciaal om dat aan te geven, stuurt de Rabo bank een mailing naar klanten met een antwoordkaart waarop ze hun voorkeur kenbaar kunnen maken. Cees van Tiggelen van het segment Cliënten Ad vies bij Rabobank Nederland:"AI behoort reizen niet tot de kernproducten van Cliënten Advies, in het kader van Visie 98 wil dat niet zeggen dat het voor een loka le bank niet belangrijk kan zijn, zowel qua uitstraling als rendement. Als een bank bemiddelt in reizen dan moet dat zeker professioneel gebeuren." door Lucette Mascini "Vroeger toen de Rabobank met de verkoop van reizen begon in 1969, dachten we in termen van een volu mebeleid. Zoveel mogelijk reizen ver kopen was het uitgangspunt. De kos ten waren daarbij van een minder groot belang. Een cliëntadviseur van een lokale bank deed 'reizen' er ge woon bij. Daardoor was de reizenba- lie in de bankhal regelmatig onbezet, vooral bij drukte aan de particuliere balie." In het kader van Visie '98 had een heroriëntatie plaats van het product reizen. Er werd nieuw beleid geformu leerd met als centraal uitgangspunt de potentiële rentabiliteit. Daaruit vloei de weer een loskoppeling van de rei zenverkoop voort. Individualising «0p het gebied van rei zen is er veel concurrentie. In een grote stad bijvoorbeeld wemelt het van de reisbureaus. Dan is reizenver koop, mede door de recente trend van kostenbeheersing en efficiency-opera- ties voor sommige Rabobanken min der interessant. Vooral als die markt al afgegraasd is." en zakelijk product ver koopt nu eenmaal niet zo goed tege lijk met een emotioneel product als reizen", zo is over het algemeen de er varing van René Kuzee Als commercieel adviseur Reizen bij Rabobank Nederland adviseert hij lo kale banken bij het professionaliseren van hun reisactiviteit. Kuzee onder zoekt voor hen de markt in het werk gebied en trekt dan in overleg met de lokale bank conclusies over de voort gang.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 18