I
■1
u nf
uit
'Door samenwerking met
Rabobank kan de Klompé prijs
weer meer gezicht krijgen'
Orga n i s a t i e Vrijwilligers w e r k
ergens betrokken bij voelt. Ik beleef
er plezier aan, zowel met de mensen
die er ook aan deelnemen als de men
sen waarop het werk zich richt."
Op dit moment beschouwt Meijer
zijn voorzitterschap van het Rode
Kruis als belangrijkste functie in het
vrijwilligerswerk. Daarnaast is hij
onder meer bestuurlijk betrokken bij
het Kröller Müller Museum en het
herinneringskamp Westerbork. "Heel
veel maatschappelijke vraagstukken
worden niet vanzelf opgelost. Als je
verwacht dat de oplossingen van an
deren komen, kun je vaak lang wach
ten, of er komt iets uit waar je het
niet mee eens bent. Maatschappelijke
vraagstukken vragen zowel een in
breng van professionals als directe be
trokkenheid van belanghebbenden."
Samen verantwoording nemen is dan
ook zijn devies. Mertens is nu onder
meer via bestuursfuncties en en Lions-
club betrokken bij veel vrijwilligersac-
tiviteiten.
Personeelsontwikkeling Het Directoraat
Personeel studeert op mogelijkheden
om vrijwilligerswerk binnen het per
soneelsontwikkelingsbeleid een plaats
te geven. Daarvoor wordt gewerkt
aan een pilot binnen de eigen afde
ling. Arthur van Looij, hoofd Organi
satie en Overlegzaken: "Het kan heel
interessant zijn om vanuit het perso
neelsontwikkelingsbeleid mensen tij
delijk te laten werken in een vrijwilli
gersorganisatie. Het zou voor mensen
die op een bepaalde functie zitten
goed kunnen zijn om bepaalde kwali
teiten verder te ontwikkelen. Zij zou
den voor een bepaald aantal uren per
week aan een vrijwilligersorganisatie
kunnen worden uitgeleend om een
klus te doen. Het werken in een vrij
willigersorganisatie doet vaak een
groot beroep op kwaliteiten die ook
voor ons bedrijf van belang zijn, zoals
organiseren, samenwerken en initia
tief nemen. Maar ook voor prepensio-
nering of voor vastlopers kan vrijwil
ligerswerk een rol vervullen. In Enge
land en Amerika wordt het al
succesvol ingezet. Bij de pilot zal
moeten blijken hoe vrijwilligerswerk
bij de Rabobank kan worden inge
past."
"Nu hebben ze, denk ik, wat moeite om hun huidige positie te be
palen. En ze hebben er uitdrukkelijk voor gekozen om geen priori-
teit te geven aan wetenschappelijk onderzoek." "Die beperkin-
gen zijn niet te compenseren met veel lawaai.
(Scheidend collegevoorzitter prof. Gery van Veldhoven van de KUB over Nijenrode,
in een interview in NRC Handelsblad)
"Ik heb geen behoefte om me te laten overhoren. Onze code is op
gesteld door de top 300 van onze managers. En die code kan in een
andere cultuur anders worden geïnterpreteerd.
(AHOLD-voorzitter Cees van der Hoeven tijdens de jaarvergadering van de
holding, weergegeven in Algemeen Dagblad)
"Voor een minder druk gevoel op het werk is een goede invulling
van het spiegelbeeld, de vrije tijd, zeker zo belangrijk."
(Theo Beckers, hoogleraar Vrijetijdswetenschappen aan de KUB, in Rabovisie)
"Drie bedrijfskundige conclusies." "Een wettelijke
plicht voor alle woningcorporaties om ieder jaar een
balans te publiceren met de geschatte marktwaarde
van al hun bezittingen. Dan wordt het beleid in ieder
geval doorzichtig en controleerbaar.")...) "Een versneld
programma van verkoop van huurwoningen aan de be
woners. Dat spaart op administratiekosten en op onder
houd, en mensen kunnen dan teminste zelf verantwoordelijk
zijn voor onderhoud en verbetering van hun huis."(...) "Een ver
bod op verliesgevende plannen wanneer die moeten worden gefi
nancierd door extra huurverhogingen. Laat het Rijk eerlijk en open
betalen wat echt nodig is, maar verbiedt versluierde kruissubsidies
in de volkshuisvesting. Die zijn oncontroleerbaar en zullen leiden
tot nog meer leegstand in de huursector vanwege de bijbehorende
extra huurstijging.
(Eduard Bomhoff in NRC Handelsblad in een reactie op het idee van directeur Van Velzen van de
Nationale Woningraad om het huren voor lage en modale inkomens nóg duurder te maken)
"Als een bedrijf zich bewust is van zijn maatschappelijke verant
woordelijkheid en er op een zakelijke professionele manier mee om
gaat, kan het positieve effecten hebben voor de onderneming.
"Het gaat hierbij om zaken als aandacht en respect
voor klanten, kwaliteitszorg, milieu, maar ook om goed
burgerschap, sponsoring en donaties. Dit als onder
deel van het denken en handelen binnen en buiten de
onderneming en dus ook in de reclame. In die zin
vind ik het logisch dat wij elkaar vragen stellen over
de ethiek in reclame, over de al dan niet wenselijke
scheiding tussen redactie en commercie, de zelfregu
lering, de ja/nee-stickers et cetera.
Wim Huinder, stafdirecteur communicatie Albert Heijn en tot voor kort voor
zitter van de Associatie Nederlandse Adverteerders - BVA - in Nieuwstribune)
"We zijn niet aan de hele wereld verantwoording schuldig. We
staan open voor een dialoog. Maar ik voel er niets voor om onze al
gemene gedragscode te publiceren en te zeggen: iedereen mag ons
overhoren.
"Wij zijn natuurlijk ook geen heiligen. Ook wij hebben allerlei mar
ketingtechnieken overgenomen, en we begonnen aardig op een com
merciële bank te lijken. Toch proberen we dat nu terug te draaien.
We merkten namelijk dat die technieken moeilijk pasten in onze or
ganisatie. De Rabobank is vanouds een coöperatie, een lokaal geo
riënteerde bank met leden en klanten, en het lidmaatschap is niet
louter een formaliteit. Bij ons is het nog altijd zo dat de leden een
bestuur kiezen, en dat bestuur kiest een directie. En we worden af
gerekend op wat we voor die leden doen - en dat is meer dan enkel
winst maken. Natuurlijk moeten we zorgen voor een gezonde ver
mogensbasis, risico's afdekken en een fatsoenlijk rendement halen,
maar dat is een middel, en niet ons hoofddoel.
(Directeur Strategie Wim van Dinten van Rabobank Nederland in NRC Handelsblad)
(AHOLD-voorzitter Cees van der Hoeven in NRC Handelsblad)