I ■1 u nf uit 'Door samenwerking met Rabobank kan de Klompé prijs weer meer gezicht krijgen' Orga n i s a t i e Vrijwilligers w e r k ergens betrokken bij voelt. Ik beleef er plezier aan, zowel met de mensen die er ook aan deelnemen als de men sen waarop het werk zich richt." Op dit moment beschouwt Meijer zijn voorzitterschap van het Rode Kruis als belangrijkste functie in het vrijwilligerswerk. Daarnaast is hij onder meer bestuurlijk betrokken bij het Kröller Müller Museum en het herinneringskamp Westerbork. "Heel veel maatschappelijke vraagstukken worden niet vanzelf opgelost. Als je verwacht dat de oplossingen van an deren komen, kun je vaak lang wach ten, of er komt iets uit waar je het niet mee eens bent. Maatschappelijke vraagstukken vragen zowel een in breng van professionals als directe be trokkenheid van belanghebbenden." Samen verantwoording nemen is dan ook zijn devies. Mertens is nu onder meer via bestuursfuncties en en Lions- club betrokken bij veel vrijwilligersac- tiviteiten. Personeelsontwikkeling Het Directoraat Personeel studeert op mogelijkheden om vrijwilligerswerk binnen het per soneelsontwikkelingsbeleid een plaats te geven. Daarvoor wordt gewerkt aan een pilot binnen de eigen afde ling. Arthur van Looij, hoofd Organi satie en Overlegzaken: "Het kan heel interessant zijn om vanuit het perso neelsontwikkelingsbeleid mensen tij delijk te laten werken in een vrijwilli gersorganisatie. Het zou voor mensen die op een bepaalde functie zitten goed kunnen zijn om bepaalde kwali teiten verder te ontwikkelen. Zij zou den voor een bepaald aantal uren per week aan een vrijwilligersorganisatie kunnen worden uitgeleend om een klus te doen. Het werken in een vrij willigersorganisatie doet vaak een groot beroep op kwaliteiten die ook voor ons bedrijf van belang zijn, zoals organiseren, samenwerken en initia tief nemen. Maar ook voor prepensio- nering of voor vastlopers kan vrijwil ligerswerk een rol vervullen. In Enge land en Amerika wordt het al succesvol ingezet. Bij de pilot zal moeten blijken hoe vrijwilligerswerk bij de Rabobank kan worden inge past." "Nu hebben ze, denk ik, wat moeite om hun huidige positie te be palen. En ze hebben er uitdrukkelijk voor gekozen om geen priori- teit te geven aan wetenschappelijk onderzoek." "Die beperkin- gen zijn niet te compenseren met veel lawaai. (Scheidend collegevoorzitter prof. Gery van Veldhoven van de KUB over Nijenrode, in een interview in NRC Handelsblad) "Ik heb geen behoefte om me te laten overhoren. Onze code is op gesteld door de top 300 van onze managers. En die code kan in een andere cultuur anders worden geïnterpreteerd. (AHOLD-voorzitter Cees van der Hoeven tijdens de jaarvergadering van de holding, weergegeven in Algemeen Dagblad) "Voor een minder druk gevoel op het werk is een goede invulling van het spiegelbeeld, de vrije tijd, zeker zo belangrijk." (Theo Beckers, hoogleraar Vrijetijdswetenschappen aan de KUB, in Rabovisie) "Drie bedrijfskundige conclusies." "Een wettelijke plicht voor alle woningcorporaties om ieder jaar een balans te publiceren met de geschatte marktwaarde van al hun bezittingen. Dan wordt het beleid in ieder geval doorzichtig en controleerbaar.")...) "Een versneld programma van verkoop van huurwoningen aan de be woners. Dat spaart op administratiekosten en op onder houd, en mensen kunnen dan teminste zelf verantwoordelijk zijn voor onderhoud en verbetering van hun huis."(...) "Een ver bod op verliesgevende plannen wanneer die moeten worden gefi nancierd door extra huurverhogingen. Laat het Rijk eerlijk en open betalen wat echt nodig is, maar verbiedt versluierde kruissubsidies in de volkshuisvesting. Die zijn oncontroleerbaar en zullen leiden tot nog meer leegstand in de huursector vanwege de bijbehorende extra huurstijging. (Eduard Bomhoff in NRC Handelsblad in een reactie op het idee van directeur Van Velzen van de Nationale Woningraad om het huren voor lage en modale inkomens nóg duurder te maken) "Als een bedrijf zich bewust is van zijn maatschappelijke verant woordelijkheid en er op een zakelijke professionele manier mee om gaat, kan het positieve effecten hebben voor de onderneming. "Het gaat hierbij om zaken als aandacht en respect voor klanten, kwaliteitszorg, milieu, maar ook om goed burgerschap, sponsoring en donaties. Dit als onder deel van het denken en handelen binnen en buiten de onderneming en dus ook in de reclame. In die zin vind ik het logisch dat wij elkaar vragen stellen over de ethiek in reclame, over de al dan niet wenselijke scheiding tussen redactie en commercie, de zelfregu lering, de ja/nee-stickers et cetera. Wim Huinder, stafdirecteur communicatie Albert Heijn en tot voor kort voor zitter van de Associatie Nederlandse Adverteerders - BVA - in Nieuwstribune) "We zijn niet aan de hele wereld verantwoording schuldig. We staan open voor een dialoog. Maar ik voel er niets voor om onze al gemene gedragscode te publiceren en te zeggen: iedereen mag ons overhoren. "Wij zijn natuurlijk ook geen heiligen. Ook wij hebben allerlei mar ketingtechnieken overgenomen, en we begonnen aardig op een com merciële bank te lijken. Toch proberen we dat nu terug te draaien. We merkten namelijk dat die technieken moeilijk pasten in onze or ganisatie. De Rabobank is vanouds een coöperatie, een lokaal geo riënteerde bank met leden en klanten, en het lidmaatschap is niet louter een formaliteit. Bij ons is het nog altijd zo dat de leden een bestuur kiezen, en dat bestuur kiest een directie. En we worden af gerekend op wat we voor die leden doen - en dat is meer dan enkel winst maken. Natuurlijk moeten we zorgen voor een gezonde ver mogensbasis, risico's afdekken en een fatsoenlijk rendement halen, maar dat is een middel, en niet ons hoofddoel. (Directeur Strategie Wim van Dinten van Rabobank Nederland in NRC Handelsblad) (AHOLD-voorzitter Cees van der Hoeven in NRC Handelsblad)

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 16