Van speculatie
koorts
tot vliegveld
Voor veel zakenliedenJp97 een non-issue
Bericht uit Hong Kong in de overgang
door Jennifer Chan
zine publiceren wij hun'Dagboek Hong Kong.
"Enigszins bekomen van een
peratuur van rond de 27 graden C. (in de
ochtend en dan is het log niet eens har
tje zomer) en gewapend met het eerste
kopje koffie begint deze dag. Niet zo
maar een dag, maar weer een dag die
Hong Kong dichter bij het moederland
China brengt. Je kunt geen kranten of
tijdschriften openslaan, radio of televisie
aanzetten of je wordt er direct weer aan
herinnerd hoeveel dagen er nog resten
voor de 'BIG DAY'. Ik moet er soms wel
om lachen. Het lijkt heel veel op kleine
kinderen die hun verjaardag aan het af
tellen zijn."
"Maar over tot de orde van de dag. Om
1 I uur heb ik een afspraak buiten de bank
met een bedrijf dat al een aantal jaren ban
kierde bij een lokale bank ergens in het zui
den van Nederland. Het bedrijf koopt kunst
bloemen en -planten in China in en verkoopt
die door aan het moederbedrijf in Neder
land. Sinds een paar weken heeft de onderne
ming ook een kantoor in Hong Kong met
eigen personeel. Een bijna klassiek voorbeeld
van een ondernemende Nederlander uit het
midden-en kleinbedrijf dat in toenemende
mate zijn expansie zoekt in het Verre Oosten.
Hoe kan het anders, ook nu passeert HET
onderwerp van het jaar de revue. De direc
teur is 100% positief over de toekomst van
Hong Kong. Zelf heeft hij al zo'n 15 jaar
handel gedreven met China. Natuurlijk was
het niet altijd rozengeur en maneschijn, maar
1997 is voor hem een non-issue. De meeste
Nederlandse zakenlieden in Hong Kong
delen deze mening."
"Op mijn terugweg naar de bank merk ik
opeens dat er druk gewerkt wordt aan feeste
lijke straatverlichting. Ik realiseer me dat het
voor de 'handover' op 30 juni is. In de gau
wigheid herken ik het stadsembleem van het
nieuwe Hong Kong (de stadsbloem van
Hong Kong), witte dolfijnen (het symbool
voor de hereniging), verder nog vele typisch
Chinese geluks- en voorspoedsfiguren die de
continuïteit van de bloeiende economie moe
ten benadrukken. De 1ste juli 1997 heeft nu
definief zijn stempel gezet op het straatbeeld
van de Britse kroonkolonie."
"Na een stevige discussie met een collega
van Rabobank International over het al dan
niet fiatteren van een kredietaanvraag vraagt
deze nog even hoe ik de 'handover' in de
nacht van 30 juni op 1 juli ga vieren. Ik weet
het nog niet precies. Natuurlijk liggen de of
ficiële evenementen al allemaal vast, zoals
bijvoorbeeld het grote vuurwerk op 1 juli
aan de Victoria Harbour. En uiteraard het
feest dat de bank zelf organiseert. Alle mede
werkers met eventuele partners moeten die
avond in Chinese klederdracht komen. Dat
wordt lachen."
"Net voordat ik naar huis wil gaan, krijg
ik nog een interne notitie op mijn bureau
waarin staat hoeveel de Dutch Desk in de
eerste vier maanden van dit jaar heeft ver
diend. De veel belangrijker (verborgen)
boodschap is: hoeveel de Dutch Desk dit jaar
nog moet verdienen om aan de voor 1997
gestelde doelen te kunnen voldoen. Ik pak de
rekenmachine er nog even bij en tel maar
weer vrolijk door."
door Sammy Woe
Weer zo'n geweldige dag, vergelijk
baar met mijn begindagen van twee
jaar geleden toen ik Hong Kong ver
koos als mijn 'thuis' voor de komende
vijf jaar. Vandaag een boottochtje naar
een van de prachtige eilanden. Even
weg van het money-minded City life.
De speculatiekoorts is weer uitgebroken.
Naast de reeds bekende speculatie op de
onroerend goedmarkt en de aandelenmarkt
is de laatste ontwikkeling het speculeren
op een aanvraagformulier voor het in
schrijven op aandelen van een Chinese on
derneming (minimum gevraagde prijs HKD
50,-), terwijl dat papiertje bij vele banken
kosteloos verkrijgbaar was."
"Na een berg
wandeling naar de
andere kant van de
eiland en de lunch
gaan we per boot
een kijkje nemen
bij de langste
brugverbinding ter wereld, dwars over drie
eilanden heen. De brug moet het nieuwe
hypermoderne vliegveld toegankelijk
maken voor het centrum van Hong Kong.
Chris Patten, de laatste Britse gouverneur,
zou op 1 juli als eerste passagier gebruik
maken van het nieuwe vliegveld. Maar
door allerlei strubbelingen als gevolg van
politieke machtspelletjes tussen China en
Groot-Brittannië is het vliegveld nog niet
gereed. De ingebruikneming wordt nu op
z'n vroegst begin 1998 verwacht en Patten
zal dus bij zijn vertrek nog van de oude
vliegveld gebruik moeten maken."