Van speculatie koorts tot vliegveld Voor veel zakenliedenJp97 een non-issue Bericht uit Hong Kong in de overgang door Jennifer Chan zine publiceren wij hun'Dagboek Hong Kong. "Enigszins bekomen van een peratuur van rond de 27 graden C. (in de ochtend en dan is het log niet eens har tje zomer) en gewapend met het eerste kopje koffie begint deze dag. Niet zo maar een dag, maar weer een dag die Hong Kong dichter bij het moederland China brengt. Je kunt geen kranten of tijdschriften openslaan, radio of televisie aanzetten of je wordt er direct weer aan herinnerd hoeveel dagen er nog resten voor de 'BIG DAY'. Ik moet er soms wel om lachen. Het lijkt heel veel op kleine kinderen die hun verjaardag aan het af tellen zijn." "Maar over tot de orde van de dag. Om 1 I uur heb ik een afspraak buiten de bank met een bedrijf dat al een aantal jaren ban kierde bij een lokale bank ergens in het zui den van Nederland. Het bedrijf koopt kunst bloemen en -planten in China in en verkoopt die door aan het moederbedrijf in Neder land. Sinds een paar weken heeft de onderne ming ook een kantoor in Hong Kong met eigen personeel. Een bijna klassiek voorbeeld van een ondernemende Nederlander uit het midden-en kleinbedrijf dat in toenemende mate zijn expansie zoekt in het Verre Oosten. Hoe kan het anders, ook nu passeert HET onderwerp van het jaar de revue. De direc teur is 100% positief over de toekomst van Hong Kong. Zelf heeft hij al zo'n 15 jaar handel gedreven met China. Natuurlijk was het niet altijd rozengeur en maneschijn, maar 1997 is voor hem een non-issue. De meeste Nederlandse zakenlieden in Hong Kong delen deze mening." "Op mijn terugweg naar de bank merk ik opeens dat er druk gewerkt wordt aan feeste lijke straatverlichting. Ik realiseer me dat het voor de 'handover' op 30 juni is. In de gau wigheid herken ik het stadsembleem van het nieuwe Hong Kong (de stadsbloem van Hong Kong), witte dolfijnen (het symbool voor de hereniging), verder nog vele typisch Chinese geluks- en voorspoedsfiguren die de continuïteit van de bloeiende economie moe ten benadrukken. De 1ste juli 1997 heeft nu definief zijn stempel gezet op het straatbeeld van de Britse kroonkolonie." "Na een stevige discussie met een collega van Rabobank International over het al dan niet fiatteren van een kredietaanvraag vraagt deze nog even hoe ik de 'handover' in de nacht van 30 juni op 1 juli ga vieren. Ik weet het nog niet precies. Natuurlijk liggen de of ficiële evenementen al allemaal vast, zoals bijvoorbeeld het grote vuurwerk op 1 juli aan de Victoria Harbour. En uiteraard het feest dat de bank zelf organiseert. Alle mede werkers met eventuele partners moeten die avond in Chinese klederdracht komen. Dat wordt lachen." "Net voordat ik naar huis wil gaan, krijg ik nog een interne notitie op mijn bureau waarin staat hoeveel de Dutch Desk in de eerste vier maanden van dit jaar heeft ver diend. De veel belangrijker (verborgen) boodschap is: hoeveel de Dutch Desk dit jaar nog moet verdienen om aan de voor 1997 gestelde doelen te kunnen voldoen. Ik pak de rekenmachine er nog even bij en tel maar weer vrolijk door." door Sammy Woe Weer zo'n geweldige dag, vergelijk baar met mijn begindagen van twee jaar geleden toen ik Hong Kong ver koos als mijn 'thuis' voor de komende vijf jaar. Vandaag een boottochtje naar een van de prachtige eilanden. Even weg van het money-minded City life. De speculatiekoorts is weer uitgebroken. Naast de reeds bekende speculatie op de onroerend goedmarkt en de aandelenmarkt is de laatste ontwikkeling het speculeren op een aanvraagformulier voor het in schrijven op aandelen van een Chinese on derneming (minimum gevraagde prijs HKD 50,-), terwijl dat papiertje bij vele banken kosteloos verkrijgbaar was." "Na een berg wandeling naar de andere kant van de eiland en de lunch gaan we per boot een kijkje nemen bij de langste brugverbinding ter wereld, dwars over drie eilanden heen. De brug moet het nieuwe hypermoderne vliegveld toegankelijk maken voor het centrum van Hong Kong. Chris Patten, de laatste Britse gouverneur, zou op 1 juli als eerste passagier gebruik maken van het nieuwe vliegveld. Maar door allerlei strubbelingen als gevolg van politieke machtspelletjes tussen China en Groot-Brittannië is het vliegveld nog niet gereed. De ingebruikneming wordt nu op z'n vroegst begin 1998 verwacht en Patten zal dus bij zijn vertrek nog van de oude vliegveld gebruik moeten maken."

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 13