Aangescherpte Gedragscode Imago moet verbeteren 'Eerst inventariseren wat klant wil' 'fSSÉl Hypotheekadviseur Gert Eric Verhoef: nen. Verder heeft de hypotheekadvi seur van de Rabobank persoonlijke aandacht voor de klant en gaat samen met hem op zoek naar de beste totaal oplossing voor diens specifieke situ atie. De hypotheekadviseur ziet de klant niet als losse transactie, maar als life time relatie'. Een boodschap die volgens Huve- naars veel consumenten zal aanspre ken. "Want er ligt een toenemende be hoefte bij klanten naar complexere producten die verder gaan dan alleen de woningfinanciering op de korte termijn. Wij kunnen die behoefte in vullen, want de bank is bij uitstek een instelling die in de breedte kan gaan bij advisering en niet uitsluitend is ge richt op het afsluiten van een hypo theek. Een bank heeft immers ook verstand van beleggen, financieren, bankieren en heeft navenant een geva rieerd productenpakket in huis. Bij de advisering daarvan gaan we altijd uit van de mogelijkheden en de behoeften van de klant." 'Klant beschermen' De Rabobank is dan ook wat verbaasd over het ver wijt van consumentenorganisaties en overheid als zouden banken te gemak kelijk hypotheekleningen verstrekken. De Vereniging Eigen Huis pleit zelfs voor wettelijke regels ten aanzien van het voorlichten van klanten, omdat blijkt dat banken leningen verstrek ken die leiden tot veel hogere woon lasten dan de erkende normen. "Wij willen geen betutteling", verduidelijkt Van Eybergen. "Wel willen we dat de klant tegen zichzelf en de banken in De Rabobank heeft onlangs de gedragscode hypo theken aangescherpt. De marktleider op het gebied van hypotheken wil daarmee bereiken dat de klant uitvoerig wordt voorgelicht en weet waar hij nu en bij een renteverhoging in de toekomst aan toe is. De oude Gedragscode Hypothecaire Financieringen uit 1990 is volgens de Rabobank daarin te vrijblijvend. De Rabo bank heeft andere banken uitgenodigd zich aan te sluiten bij de verscherpte gedragscode. Belangrijkste onderdelen van de vernieuwde ge dragscode, die ook aan andere hypotheekverstrekkers is voorgelegd, zijn: een uitgebreide hypothekenlasten- berekening, inclusief de gevolgen in de netto-woon lasten bij diverse hoge rentepercentages; inzicht in de kosten van zowel geldgever als verzekeringsmaat schappij en géén koppelverkoop. 1 öSmI Naast het aantrekken van nieuwe klanten, leunt de Rabobank voor haar afzet van hypotheken op haar eigen klantenbestand. Potentiële klanten zien de Rabobank niet als onafhankelijk en betrouwbaar. Dat blijkt uit een recent gehouden imago-onderzoek van de Rabobank. Daaruit blijkt verder dat de Rabobank laag scoort op de kwaliteit van de voorlichting. De hypotheekbemiddelaars hebben in tegenstelling tot de Rabobank bij uitstek een onafhankelijk imago en worden gezien als betrouwbaar. Ook op het gebied van voorlichting scoren ze hoog. De meeste klanten krijgen zij toegespeeld door bekenden. Verzekeringsagenten putten net als de Rabobank uit het eigen klantenbestand en hebben een onafhankelijk imago. Zij scoren hoog op voorlichting en deskundigheid. De makelaar ten slotte heeft een goede positie betreffende de onafhankelijkheid en betrouwbaarheid. Zijn sterke positie is met name te danken aan het feit dat hij met veel potentiële kopers in contact komt op het moment van aan- en verkoop van een woning. "Het mag niet zo zijn dat een klant na een gesprek be duusd van alle cijfers mijn kamer verlaat, zonder dat hij nu precies weet waar hij aan toe is. Ik probeer hem daarom zo duidelijk voor te lichten." Aan het woord is Gert Eric Ver hoef, hypotheekadviseur bij de Rabobank Harderwijk-Er- melo-Putten. Omdat hij niet alleen een transactie wil sluiten, maar eerder een relatie met de klant wil aangaan, is Verhoef geïnteresseerd in de persoonlijke situatie van de klant."Dus stel ik hem allerlei vragen, of hij getrouwd is, of hij kinderen heeft en hoe zijn carrière eruit ziet. Soms heeft de klant dan iets van: 'Wat moet jij met die informatie? Andere adviseurs vragen daar nooit naar.' Als ik hem vervolgens uitleg dat die gegevens nodig zijn voor een op maat gesneden advies, is de klant snel te vreden. Ik ook, want zo toon ik dat de Rabobank zich onderscheidt van andere verstrekkers." "Als ik hoor dat een klant gaat shoppen, stel ik hem voor om met die andere aanbiedingen bij mij langs te komen, zodat we ze samen kun nen vergelijken. Bang voor de concurrentie ben ik niet. Want als de klant een goede prijs/kwali teit verhouding zoekt, is hij bij mij aan het juis te adres. Het productenpakket van de Rabo bank biedt namelijk voor elke situatie een op lossing." Redenen om de hypotheek af te sluiten bij: Rabobank De Verzekerings- Makelaar Hypotheker agent Reeds contact/klant 48 6 Gunstige rente 22 2 2 3 Betrouwbaar 17 27 39 24 Bekende instelling 16 3 7 6 Gunstige hypotheekvorm 12 11 7 3 Onafhankelijk 0 35 18 15 Geeft goede voorlichting 14 21 22 21 Op advies van derden 4 17 7 4

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 11