Veranderen - en niet veranderen óm het veranderen Het 'changeteam' als veranderinstrument Eerst luisteren dun analyseren' !o< "s Ochtends voor de koers halen we de renners bij elkaar en dan be spreken we hoe we het beter gaan doen dan de vorige dag of vorige wedstrijd, ledereen kan zijn zegje doen. En als het gisteren een keer fout is gelopen, dan wordt het al snel dui delijk waarom en waardoor. Renners voelen dat zelf haarfijn aan. Ik begin met te luisteren en pas daarna geef ik mijn analyse. En dan maken we het tactisch plan op voor die dag. Dat plan heb ik vóór die besprekening al in grote lijnen in mijn hoofd. Zo gaat dat elke wedstrijddag opnieuw. Elke dag weer die vraag, hoe kan het beter en boe kunnen de renners meer aan elkaar hebben in de wedstrijd. e noemen hem de ar chitect van zijn eigen loopbaan. Peter Meu- lenbroeks. Was hoofd van de afdeling Beheerstechnische Peter Meulenbroeks Zaken. Is nu medewerker Financiële Sturing Proces ondersteuning. Waarom en hoe? "Dat is gekomen door Visie '98" antwoordt hij."Dat is voor mij een goed moment gebleken om mezelf de spiegel eens voor te houden. Ik draaide al heel wat jaren mee en van het een kwam altijd het ander en ik voelde me best happy, maar ik nam nooit de tijd om bij mezelf stil te staan. Onder meer de bijeenkomsten in het kader van Visie '98, bijeenkomsten bij Rabobank Nederland, die hebben me aan het denken gezet. Ik ging me afvragen of het werk dat ik deed, of dat nou was wat het allerbeste bij mij past. En ik kwam tot de conclusie dat ik in een andere functie waarschijnlijk beter tot mijn recht zou komen. Beter voor mezelf en beter voor de bank. Daarom ben ik geswitcht van een managementfunctie naar een bedrijfs voeringsfunctie, wat meer op de achter grond. Blijkbaar was de tijd er rijp voor want ik heb zonder slag of stoot de move kunnen maken. En ik ben er nu heel gelukkig mee." Voor collega Petra Peeters - van der Meeren kwam de verande ring heel anders op gang. Ze was al heel wat jaren kan toormanager van een bij kantoor in een aanpalend dorp. Ze werkte er met een vast team dat door de toen malige directeur zo constant mogelijk werd gehou den. De'nieuwe'wilde alle vaste patronen doorbre ken. Of alle medewerkers, en dan met name die bin nen het segment Cliënten Advies, maar opnieuw wilden solliciteren, bij voorkeur naar een andere func tie dan ze hadden."Voor mij hoefde dat niet zo nodig','zegt Peeters."Ik voelde me echt prettig opdat kantoor, meteen vaste groep klanten, een kleine groep vaste colle ga's en een leuke werk sfeer. Ik voelde me toen wel overvallen. Mijn eer ste reactie was daarom: dit is niet leuk. Maar dat is het achteraf wél. Ik ben nu teamleider van het Cliëntenservicecentrum. Het is nog in opbouw. We gaan daar de inkomende telefoonge sprekken behandelen. Niet als telefonisten, maar met de opdracht om op termijn 80% van de vragen voor Cliënten Advies zelfstandig af te handelen. Het is een enorme verandering, maar het is natuurlijk ook een heel leuke uitdaging." Jacqueline Pannekoek is bij de grote herschikking overgestapt van baliemedewerkster op het kantoor van Peeters naar medewerker Commerciële Binnen dienst Bedrijven Advies."lk heb hier twaalf jaar pret- Petra Peeters- van der Meeren tig gewerkt" zegt ze,"maar het was een cultuur van doen wat je opgedragen wordt. Toen ik bij deze bank binnen kwam was ik te jong om me daar bewust van te zijn. Maar op een gegeven moment ga je dat wel zo ervaren. Want als je een keer met een idee naar voren kwam, dan werd er niet echt iets mee gedaan. Dan voel je je toch niet echt gewaardeerd." Een heel ander 'veranderverhaal' komt uit de mond van Jolijn Meesters, segmentmanager Cliënten Advies. Tot midden vorig jaar was zij accountmanager bij Adia Personeelsdiensten. Ze heeft 11 jaar in de uit- zendwereld'rondgelo pen', zoals ze dat zegt. Letterlijk rondgelopen, heel ambulant, en veel verschillende dingen ge daan. Maar alles wat ze deed was puur gericht op verkoop. Ze geniet ervan dat ze de overstap heeft gemaakt."ln eerste in stantie had ik twee zor gen. Dat ik er niet aan zou wennen om de kick van het directe verkopen te missen, want het is gewoon hart stikke leuk als je een order afsluit. Daarnaast was ik bang dat ik een stuk vrijheid zou ontberen, als ik altijd op dezelfde werkplek zou zitten. Oké, die twee aspec ten ontbreken nu in deze functie. Maar er zijn andere waardevolle dingen voor in de plaats gekomen. Nu haal ik mijn voldoening uit het feit dat het team goed draait, dat we met ons allen zo'n actie als van het Rabo Totaalpakket tot een succes maken. En als lid van het managementteam ben ik nu voor het eerst in mijn loopbaan betrokken bij het beleid. Dat ervaar ik ook als heel waardevol." innen de Rabobank Veldhoven is een change team ingesteld."We zijn een hulpmiddel in het veranderproces"zegt Meulenbroeks, die voor zitter van dit team is."We zijn gewoon een groep mensen die proberen een aantal veranderingen aan te zwengelen. We proberen onze collega's in het proces te betrekken, door voorbeelden te geven en door goed naar hen te luisteren. Want veranderen gaat het mak kelijkst als alle 60 medewerkers erachter staan. We laten onze collega's vertellen waar in hun ogen de schoen wringt en dat proberen we dan op te pakken. Zo komt er in de veranderingen een heel stuk herkenbaarheid voor iedereen. Dan komen de ideeën uit de medewerkers zelf en dan gaat het verande ren heel wat eenvoudiger dan wanneer het van boven wordt opgelegd." Jacqueline Pannekoek Pannekoek is ook lid van het changeteam. Niet vanaf het eerste uur, maar later. Zij had kenbaar ge maakt een actieve rol te willen vervullen. Dus toen er een plaats in het changeteam vrij kwam, was die voor haar. Het is haar mening en ervaring datje voor een cultuurverandering echt iedereen nodig hebt. En je kunt niet van de ene dag op de andere verwachten dat iedereen anders gaat denken. Het changeteam han teert daar een bepaald programma voor dat een ad viesbureau de bank heeft aangereikt. Het changeteam heeft speerpunten geselecteerd. Punten van concrete dienstverlening waar telkens massa's klanten dage lijks mee te maken hebben.Telefoonbehandeling, cor respondentie, representatie inclusief kleding, het fiat teren van betalingen en andere, gewone, maar toch belangrijke zaken."We hebben als medewerkers zelf het oordeel uitgesproken dat we onze prestaties op deze punten nog flink kunnen verbeteren. En dus wer ken we daar nu aan. Met z'n allen."

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 8