Mensen van naar Duidelii ze dikheid qeeft kerheid Teams en coaches Hoe zei Burghouts het ook alweer? Periodieke opfrissingen, zorgen dat je werkgeschikt blijft, ouderen die hun ervaring zo lang mogelijk blij ven inzetten voor de bank. Dat zijn woorden. Maar het komt aan op daden. Worden de woorden hier of daar al omgezet in daden? De redac tie zoekt een 'modelbank' en komt terecht bij de Rabobank Veldhoven. Model in tweeërlei opzichten. Voor heen een bank zoals honderden lo kale banken ooit zijn geweest. Nu een honderden Rabobanken die ermee worstelen de eisen van de nieuwe tijd te beantwoorden met klantgerichte houding en gedrag. vandaag op weg "Duidelijkheid, die is belangrijk. Of het nu om een basisspeler gaat, of om een frequente bankzitter, of om iemand die nog niet mee op toernooi mag. Twee dingen moet je iedereen van begin af aan heel duidelijk maken: A. wat zijn taak is en wat je van hem verwacht. En B. wat ze van jou mogen verwachten. Op het moment dat je daar duidelijk in bent, heb je geen problemen meer met ze. Ze mogen van mij verwachten dat ik duidelijk ben wat hun plaats is in het team, wat hun perspectief is, op wat voor termijn die perspectieven kunnen gelden, dat ik een bepaalde strategie ontwikkel en een planning neerzet in de richting van een bepaald einddoel, en dat ik daar een aantal fasen in bewandel en dat ik duidelijk maak in welke fase we zitten. Duidelijkheid geeft zekerheid. En zekerheid voorkomt een heleboel ellende in een team. Visie '98 was een heel belang rijke impuls om een vernieu wing in gang te zetten. Min stens zo belangrijk was het aantreden van een nieuwe directeur in Veldho ven. Financiële dienstverlening en ma nagement hebben gemeen dat het al tijd werk van mensen blijft; het zijn altijd de mensen die het 'm doen. In Veldhoven liggen de veranderingen op tempo. Voor mensen die Zeeuws den ken: het 'luctor' is er nog in volle gang, het 'emergo' ligt binnen hand bereik. Met vier medewerkers van deze Rabobank aan tafel over vier on derwerpen: het veranderproces, het changeteam, de inzetbaarheid en de rol van de oudere werknemers.

Rabobank Bronnenarchief

RBO3 | 1997 | | pagina 7