Nedship Bank Nordic in complexe financieringen
De schepenmarkt is cyclisch van
aard, waarbij het evenwicht tussen
vraag en aanbod steeds weer wordt
verstoord. Zodra de vraag naar sche
pen en dus de vrachtinkomsten toene
men, worden er massaal nieuwe sche
pen besteld. Deze scheepsruimte over
treft de vraag waardoor de
vrachtinkomsten zullen dalen en re
ders in financiële problemen komen.
Dit leidt uiteindelijk tot het opleggen
van schepen danwel het verschroten
De grens over Gezien de hoge produc
tiekosten verdween in de zeventiger
jaren een aantal Nederlandse nieuw-
bouwwerven, terwijl het aantal Ne
derlandse rederijen afnam als gevolg
van de hoge bemanningskosten. Ned-
ship besloot de grens over te gaan. In
1979 zette het voet aan wal in de
Griekse havenstad Piraeus waar het
vooral traditionele rederijen finan
ciert, zoals dat vroeger in Rotterdam
gebeurde: familiebedrijven met varia
bele hoeveelheden schepen, waarover
pa de scepter zwaaide.
Nedship Bank Nordic, de Noorse vestiging van
Nedship Bank is bezig met fundamentele veranderin
gen."Wij richten ons momenteel sterk op de vraag
naar complexe, zeer geavanceerde scheepsfinancie-
ringsmethoden, terwijl we onze meer traditionele rol
als scheepshypotheekfinancier op peil houden."
Aan het woord is Jan Hjellestad, samen met Jon
Heugervag de directie vormend van Nedship Bank
Nordic. Het tweetal nam het roer bij Nedship Bank
Nordic over van Stein Arnesen die deze zomer naar Ne
derland verhuist. Hij heeft een post aanvaard in de al
gemene directie van Nedship en leidt de nieuwe afde
ling corporatefinance.
Een voorbeeld van zo'n extra complexe financie
ring was onlangs het Gerarbulk-project waar Nedship
Bank aan meewerkte. De bank sloot samen met enkele
partners voor een deel van de vloot van dit bedrijf -
varend met schepen met een leeg gewicht tot 42.000
ton - een langjarige lease-overeenkomst af. Gerarbulk
zit in droog buiktransport van bosbouwproducten,
zoals papier.
Vloten
De steeds grotere, steeds meer 'corporate' inge
stelde bedrijven in de Noorse scheepvaart zijn verant
woordelijk voor de toenemende vraag naar gespeciali
seerde, complexe financiële diensten."We houden ons
méér bezig met de financiering van gehele vloten dan
met alleen de hypotheken van afzonderlijke schepen.
Daarom concentreren we ons voorlopig op nieuwe ac
tiviteiten in bedrijfsfinancieringen, met name de 'big
ticket leasing'."
Nedship Bank denkt in Noorwegen zo'n 4 tot 5
procent van de markt in scheepsfinancieringen in han
den te hebben."Onze portfolio in de Scandinavische
landen bestaat uit zo'n 750 miljoen dollar," vervolgt
Hjellestad."We willen niet te snel te veel doen. Groei is
goed, maar niet ten koste van onze winstmogelijkhe
den. We opteren voor een verstandige risicobeheer
sing."
Karakteristieke markt
Concurrentie is er volop. De Noorse banken houden
zich traditioneel al heel lang bezig met de scheep
vaart. Banken als CBK (Christiania) en DNB zijn groot
geworden in scheepsfinanciering. Hjellestad:"lnterna-
tionale scheepvaartbanken zien de Noorse scheep
vaart als een goede belegging, deze is namelijk van
ouds heel stabiel. Een groot aantal van deze bedrijven
heeft een beursnotering. Dat komt door de structuur
van de Noors scheepvaart."
De Noorse scheepvaart is veel industriëler van
opzet dan die in de meeste andere landen en loopt
volgens de Noorse directeur voorop als het gaat om de
ontwikkeling van technologische oplossingen voor de
eindgebruiker. Hjellestad zegt dat er in Noorwegen
grote concurrentie is op het terrein van de scheep
vaartfinanciering, misschien wel de scherpste van de
gehele wereld."De Noorse scheepvaart heeft een heel
eigen karakter. De afgelopen jaren zijn zeer veel klei
ne familiebedrijven opgegaan in grote, transparante
bedrijven met een corporate karakter."
15
Krijthe, die zelf van 1994 tot 1996
de Griekse vestiging leidde: "Vaak
speculeren ze op de vraag naar sche
pen en kopen soms alleen in de veron
derstelling dat ze die later tegen hoge
re prijzen kunnen verkopen. Wat dat
betreft zit de markt daar dus anders
in elkaar dan in bijvoorbeeld Noor
wegen waar meer industriële reders
zijn, wier schepen varen onder lange
termijncontracten." In 1982 opende
Nedship haar kantoor in New York,
aangemoedigd door het succes in
Griekenland.
Midden jaren tachtig zakte de
markt toch zover in dat het aantal
scheepsfinanciers wereldwijd in drie
jaar van 200 naar 30 kromp. Nedship
zocht en vond aansluiting bij een
'moederbedrijf'. Met de Rabobank
kreeg het een sterke financiële moeder
met triple a rating, hetgeen internatio
naal vertrouwen in de solvabiliteit
van het bedrijf afdwingt. De schrik
lijkt er nog wel in te zitten bij Krijthe,
want, zegt hij: "Wij staan bekend als
een van de meer conservatieve banken
en sommige zaken moeten wij dus
laten lopen omdat die klanten lagere
randvoorwaarden willen dan wij aan
hun kredietwaardigheid stellen."
Expansie Mede dankzij de overname
door de Rabobank kon de internatio
nale expansie van Nedship zich vol
trekken: in 1992 kwam er een kan
toor in Hong Kong, in 1993 werd een
Noorse scheepvaartportefeuille over-
opend en in 1996 opende Nedship
kantoren in Singapore en Londen.
Voorlopig zit verdere expansie er niet
in want "Nedship is nu wereldwijd
vertegenwoordigd in alle belangrijke
plaatsen op de scheepvaartmarkt."
Behalve op de internationalisering
van het bedrijf - tachtig procent van
de inkomsten komt uit het buitenland
- richt Nedship zich op de diversifica
tie van de vraag naar diensten: rede
rijen willen meer dan alleen een hypo
theek op schepen. De vraag naar tota
le bedrijfsfinanciering neemt toe. De
bank ontwikkelt zich steeds meer van
een pure objectfinancier naar een
brede financiële dienstverlener aan re
laties in de scheepvaartsector. Dat
nting Di| een genomen en een kantoor in Bergen ge- sluit aan op het verdwijnen van klei-
IJ? Nedship Bank (Nord