Nedship k
zekerheid
f!
Scheepvaartfinancier Nedship Bank koerst op zekerheid. Geen wonder,
want de relatie tussen vraag en aanbod op de scheepsmarkt raakt eens
De 'natte partri
van de RablS
vaart wél
in de zoveel jaar uit haar evenwicht, waarop prompt een correctie van
het aanbod volgt. Daarna stuurt de markt weer op een nieuw hoogte
punt aan.Traditiegetrouw bemoeit Nedship zich met rederijen die bewe
zen hebben goed met deze cyclische marktomstandigheden te kunnen
omgaan.
e rederijen moeten daarnaast
een goede reputatie hebben
op het gebied van het techni
sche onderhoud van de schepen.
Daarbij in aanmerking genomen dat
in het verleden op een zeer conserva
tieve basis werd gefinancierd. "Zulke
eisen stellen op dit moment lang niet
alle financiële dienstverleners", meent
René Krijthe, een van de drie direc
teuren van Nedship.
door
Lucette iMascini
en
Paula van de Riet
Krijthe's kamer straalt een voor
oorlogse rust uit, hetgeen niet alleen
aan de eerbiedwaardige ouderdom
van het gebouw ligt, maar ook aan de
omstandigheid dat het pand staat in
een van de weinige intact gebleven
wijken van de Rotterdamse binnen
stad. Mét een fraai uitkijkje op de
Veerkade waar in een oude haven en
kele binnenvaartschepen en plezier
jachten liggen. De directie van de Ra-
bobankdochter betrok het voormalige
kantoor van de vroegere rederij en fa
miliebedrijf Van Nievelt Goudriaan in
1994.
Nedship, ofwel: de Nederlandse
Scheepshypotheekbank, is bijna even
oud als de Rabobank en werd eind
vorige eeuw opgericht voor de finan
ciering van de schepen van de kleine
Hollandse kustrederijen. In de loop
der jaren is de markt veranderd en
aan stormachtige internationaal-eco-
nomische ontwikkelingen onderhevig
geweest. Nedship is nu de enige bank
in Nederland die uitsluitend schepen
financiert en boogt op een expertise
van bijna een eeuw.
Winst gestegen Hoewel de winstge
vendheid in de scheepvaart regelmatig
onder druk staat, gaat het met Ned
ship alleszins redelijk, zo blijkt uit de
cijfers over 1996 die in maart de deur
uitgingen. De nettowinst steeg met
15% ten opzichte van het jaar daar
voor, terwijl de leningenportefeuille
een gezonde groei vertoonde.
Traditionele scheepvaartfinanciers
verstrekken een lening van 60 ge
baseerd op de marktwaarde van het
onderpand. Dit percentage is in de
laatste jaren verhoogd mede vanwege
de toegenomen concurrentie. Het zijn
vooral de nieuw-ingetreden banken
die hogere beleningspercentages ver
strekken, aangetrokken door de rela
tief hoge rentemarges en de redelijke
marktomstandigheden sinds 1990.