Nedship k zekerheid f! Scheepvaartfinancier Nedship Bank koerst op zekerheid. Geen wonder, want de relatie tussen vraag en aanbod op de scheepsmarkt raakt eens De 'natte partri van de RablS vaart wél in de zoveel jaar uit haar evenwicht, waarop prompt een correctie van het aanbod volgt. Daarna stuurt de markt weer op een nieuw hoogte punt aan.Traditiegetrouw bemoeit Nedship zich met rederijen die bewe zen hebben goed met deze cyclische marktomstandigheden te kunnen omgaan. e rederijen moeten daarnaast een goede reputatie hebben op het gebied van het techni sche onderhoud van de schepen. Daarbij in aanmerking genomen dat in het verleden op een zeer conserva tieve basis werd gefinancierd. "Zulke eisen stellen op dit moment lang niet alle financiële dienstverleners", meent René Krijthe, een van de drie direc teuren van Nedship. door Lucette iMascini en Paula van de Riet Krijthe's kamer straalt een voor oorlogse rust uit, hetgeen niet alleen aan de eerbiedwaardige ouderdom van het gebouw ligt, maar ook aan de omstandigheid dat het pand staat in een van de weinige intact gebleven wijken van de Rotterdamse binnen stad. Mét een fraai uitkijkje op de Veerkade waar in een oude haven en kele binnenvaartschepen en plezier jachten liggen. De directie van de Ra- bobankdochter betrok het voormalige kantoor van de vroegere rederij en fa miliebedrijf Van Nievelt Goudriaan in 1994. Nedship, ofwel: de Nederlandse Scheepshypotheekbank, is bijna even oud als de Rabobank en werd eind vorige eeuw opgericht voor de finan ciering van de schepen van de kleine Hollandse kustrederijen. In de loop der jaren is de markt veranderd en aan stormachtige internationaal-eco- nomische ontwikkelingen onderhevig geweest. Nedship is nu de enige bank in Nederland die uitsluitend schepen financiert en boogt op een expertise van bijna een eeuw. Winst gestegen Hoewel de winstge vendheid in de scheepvaart regelmatig onder druk staat, gaat het met Ned ship alleszins redelijk, zo blijkt uit de cijfers over 1996 die in maart de deur uitgingen. De nettowinst steeg met 15% ten opzichte van het jaar daar voor, terwijl de leningenportefeuille een gezonde groei vertoonde. Traditionele scheepvaartfinanciers verstrekken een lening van 60 ge baseerd op de marktwaarde van het onderpand. Dit percentage is in de laatste jaren verhoogd mede vanwege de toegenomen concurrentie. Het zijn vooral de nieuw-ingetreden banken die hogere beleningspercentages ver strekken, aangetrokken door de rela tief hoge rentemarges en de redelijke marktomstandigheden sinds 1990.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 14