Meerjarenafspraak en de lokale banken
De bijzondere organisatiestructuur van de Rabobankorganisatie met zelfstandige banken heeft als
gevolg dat Rabofacet de banken een aantrekkelijk aanbod moet doen om te voldoen aan de verplich
tingen uit de Meerjarenafspraak.
100%
80%
60%
Besparingsdeel
I Totaal
gebruik
Besparingspercentage (van totaal gebruik)
Sector
Primair*
E-gebruik in
PJ in 1989
Doel efficiency
verberering
2000 t.o.v. 1989 in
Datum van
afsluiting
Intramurale
gezondheidszorg 27
KLM 1
N.V. Luchthaven Schilhoi 1
Middelbaar
beroepsonderwijs 4
Hoger beroepsonderwijs 2
Banken 8
30% in 2005 t.o.v. 1995
MJA's in de utiliteitsbouw
30
28
28
30
30f)
25(*)
juni 1994
oktober 1994
november 1994
december 1994
februari 1996
december 1996
Om het draagvlak voor de MJA te vergroten, ontvangen de banken binnenkort een officieel verzoek
om deel te nemen aan het monitoring- en communicatieprogramma. Dit verzoek gaat vergezeld van
een brochure waarin Rabofacet de faciliteiten toelicht die het biedt om de nodige energiewinst te be
halen.
Monitoring
Banken die de MJA-doelstellingen onderschrijven, nemen deel aan het monitoringssysteem van Ra
bofacet. Een monitoringssysteem is een systeem waarmee centraal de verbruikscijfers per locatie zijn
te analyseren op variabelen als weersomstandigheden, bedrijfstijden en de aanwezige apparatuur.
Het systeem voorziet erin dat een bank eenmaal per maand een Excel-bestand met de meterstanden
van alle locaties per Internet naar Rabofacet stuurt. Binnen 24 uur krijgt zij automatisch antwoord of
het vastgestelde gebruik past binnen het normale verbruik. Bij een sterke afwijking ontvangt de bank
een waarschuwingsfax met mogelijke oorzaken.
Elke drie maanden ontvangen de banken voor elke locatie een muurkrant, met daarop de specifieke
verbruiksgegevens van die locatie, de plaats op een ranglijst van vergelijkbare gebouwen en tips en
trucs om energie te besparen. Ervaringen van andere organisaties hebben geleerd dat door de invoe
ring van energiebeheer een besparing van 5-15% op het energieverbruik te realiseren is. De kosten
bedragen bij deelname niet meer dan 2% van het energieverbruik.
Energieplannen
De banken kunnen ook gebruik maken van de door Rabofacet ontwikkelde Energieplannen óf Energy
Quick 5cans. Een energieplan brengt de energie besparende maatregelen in kaart voor een bepaald
gebouw. In verband met de overheidssubsidie is het voor grote gebouwen (>1 OOOm2) voordeliger om
een compleet energieplan te laten uitvoeren dan een Energy Quick Scan. De laatste is minder diep
gaand en concentreert zich vooral op de maatregelen die eenvoudig zijn in te voeren en zich snel te
rugverdienen.
facet en Rabobank Nederland is het
voor de uitvoering van de MJA van
groot belang dat er voldoende draag
vlak is bij de lokale banken. Schütz:
"De Rabobankorganisatie neemt deel
aan de MJA, dat is onlangs nog in de
vergadering van BVC-Management
onderschreven. De deelname aan de
MJA biedt onze organisatie namelijk
voordelen. Naast een beperkte kos
tenbesparing voor de individuele kan
toren - gemiddeld kunnen de banken
de kosten met zo'n 12.000,- per jaar
terugdringen - kunnen banken hun
maatschappelijke betrokkenheid
tonen door energiebeheer in te voe
ren."
"Rabofacet gaat alles in het werk
stellen om die banken te overtuigen
van het nut van deelname. We zullen
het zo aantrekkelijk mogelijk maken.
Bijvoorbeeld door het inzetten van
een energie-adviseur, die op basis van
bereikte resultaten wordt betaald. En
door het werken volgens het principe
'maximaal resultaat tegen zo min mo
gelijk moeite'. Dat betekent dat Ra
bofacet en de Dienst Concern Inkoop
gezamenlijk apparatuur en verlichting
selecteren en inkopen. Die bieden we
de banken dan aan met de garantie
dat de investering zich binnen afzien
bare tijd terugverdient."
Ook Warmenhoven is van mening
dat de banken voordeel hebben bij
deelname aan de MJA. "De overheid
stelt in het kader van de wet Milieu
beheer steeds strengere eisen op ener
giegebied. Bedrijven die deelnemen in
een MJA worden echter ontzien."
koffie.Ist'rn
CaJ/OYidt-'
opna^rcte v<srfrLSpre.kjn3 ^|„jbc,e opsteen o ten op*;*.
speerpvnten mofcwiïngs-jtt rkhtijncn aangaande ke*a.
dtl-mg keOKJde mwkt Segment
"K-ern öi&
beleid achterban
oo. ennuesei/ov
friail checkévi
paktafel
trwrjs M we moeten coördineren watl binnen
j^mjk <^n ïn^bhoefc.<te
y'privatisering bespreekbaar
m^gkt in d'vkJ
je rjjd-fc er in'n dag
naartoe en
campings eethuia^
'tkost bijna n\Kv