Meerjarenafspraak en de lokale banken De bijzondere organisatiestructuur van de Rabobankorganisatie met zelfstandige banken heeft als gevolg dat Rabofacet de banken een aantrekkelijk aanbod moet doen om te voldoen aan de verplich tingen uit de Meerjarenafspraak. 100% 80% 60% Besparingsdeel I Totaal gebruik Besparingspercentage (van totaal gebruik) Sector Primair* E-gebruik in PJ in 1989 Doel efficiency verberering 2000 t.o.v. 1989 in Datum van afsluiting Intramurale gezondheidszorg 27 KLM 1 N.V. Luchthaven Schilhoi 1 Middelbaar beroepsonderwijs 4 Hoger beroepsonderwijs 2 Banken 8 30% in 2005 t.o.v. 1995 MJA's in de utiliteitsbouw 30 28 28 30 30f) 25(*) juni 1994 oktober 1994 november 1994 december 1994 februari 1996 december 1996 Om het draagvlak voor de MJA te vergroten, ontvangen de banken binnenkort een officieel verzoek om deel te nemen aan het monitoring- en communicatieprogramma. Dit verzoek gaat vergezeld van een brochure waarin Rabofacet de faciliteiten toelicht die het biedt om de nodige energiewinst te be halen. Monitoring Banken die de MJA-doelstellingen onderschrijven, nemen deel aan het monitoringssysteem van Ra bofacet. Een monitoringssysteem is een systeem waarmee centraal de verbruikscijfers per locatie zijn te analyseren op variabelen als weersomstandigheden, bedrijfstijden en de aanwezige apparatuur. Het systeem voorziet erin dat een bank eenmaal per maand een Excel-bestand met de meterstanden van alle locaties per Internet naar Rabofacet stuurt. Binnen 24 uur krijgt zij automatisch antwoord of het vastgestelde gebruik past binnen het normale verbruik. Bij een sterke afwijking ontvangt de bank een waarschuwingsfax met mogelijke oorzaken. Elke drie maanden ontvangen de banken voor elke locatie een muurkrant, met daarop de specifieke verbruiksgegevens van die locatie, de plaats op een ranglijst van vergelijkbare gebouwen en tips en trucs om energie te besparen. Ervaringen van andere organisaties hebben geleerd dat door de invoe ring van energiebeheer een besparing van 5-15% op het energieverbruik te realiseren is. De kosten bedragen bij deelname niet meer dan 2% van het energieverbruik. Energieplannen De banken kunnen ook gebruik maken van de door Rabofacet ontwikkelde Energieplannen óf Energy Quick 5cans. Een energieplan brengt de energie besparende maatregelen in kaart voor een bepaald gebouw. In verband met de overheidssubsidie is het voor grote gebouwen (>1 OOOm2) voordeliger om een compleet energieplan te laten uitvoeren dan een Energy Quick Scan. De laatste is minder diep gaand en concentreert zich vooral op de maatregelen die eenvoudig zijn in te voeren en zich snel te rugverdienen. facet en Rabobank Nederland is het voor de uitvoering van de MJA van groot belang dat er voldoende draag vlak is bij de lokale banken. Schütz: "De Rabobankorganisatie neemt deel aan de MJA, dat is onlangs nog in de vergadering van BVC-Management onderschreven. De deelname aan de MJA biedt onze organisatie namelijk voordelen. Naast een beperkte kos tenbesparing voor de individuele kan toren - gemiddeld kunnen de banken de kosten met zo'n 12.000,- per jaar terugdringen - kunnen banken hun maatschappelijke betrokkenheid tonen door energiebeheer in te voe ren." "Rabofacet gaat alles in het werk stellen om die banken te overtuigen van het nut van deelname. We zullen het zo aantrekkelijk mogelijk maken. Bijvoorbeeld door het inzetten van een energie-adviseur, die op basis van bereikte resultaten wordt betaald. En door het werken volgens het principe 'maximaal resultaat tegen zo min mo gelijk moeite'. Dat betekent dat Ra bofacet en de Dienst Concern Inkoop gezamenlijk apparatuur en verlichting selecteren en inkopen. Die bieden we de banken dan aan met de garantie dat de investering zich binnen afzien bare tijd terugverdient." Ook Warmenhoven is van mening dat de banken voordeel hebben bij deelname aan de MJA. "De overheid stelt in het kader van de wet Milieu beheer steeds strengere eisen op ener giegebied. Bedrijven die deelnemen in een MJA worden echter ontzien." koffie.Ist'rn CaJ/OYidt-' opna^rcte v<srfrLSpre.kjn3 ^|„jbc,e opsteen o ten op*;*. speerpvnten mofcwiïngs-jtt rkhtijncn aangaande ke*a. dtl-mg keOKJde mwkt Segment "K-ern öi& beleid achterban oo. ennuesei/ov friail checkévi paktafel trwrjs M we moeten coördineren watl binnen j^mjk <^n ïn^bhoefc.<te y'privatisering bespreekbaar m^gkt in d'vkJ je rjjd-fc er in'n dag naartoe en campings eethuia^ 'tkost bijna n\Kv

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 12