Dé iprêéikfflakers - Jans Schepers, Rabobank Deventer 'Structuur precies goed' atie. Omdat mensen de coöperatie niet kennen, hebben ze er geen warm gevoel bij. Dat gevoel krijgen ze pas op zo'n avond als in het Evoluon, maar ze staan weer niet te trappelen voor zo'n avond omdat ze dat gevoel niet hebben. Hetzelfde probleem voorzie ik nu met de leden..." Van der Linden: "Ik til daar vooralsnog niet zo zwaar aan. Door die enquête weten in elk geval alle 1.200 leden dat we ergens mee bezig zijn en binnenkort brengen we ze dat nog eens onder de aandacht. Op 26 mei organiseren we weer een avond voor de vijftig man die eerder hebben meegepraat, nu om ze erover te infor meren wat de landelijke discussie bij de Rabobanken heeft opgeleverd en om daarover door te praten. Het ver slag van de eerdere discussie hebben de deelnemers inmiddels ontvangen. Na 26 mei willen we alle leden infor meren over de stand van zaken. Zo heeft iedereen opnieuw de kans om zich er persoonlijk mee te bemoeien." Jansen: "Wij hadden in het Evo luon een kleine twintig leden binnen, maar nu moet het meer worden. Voor 1 juli moeten we de algemene verga dering hebben gehad en ik zou graag zien dat daar nu eens wat meer leden zijn dan de 120, 130 die er normaal verschijnen, maar hoe? In elk geval willen we van de ledenvergadering iets bijzonders maken, in dezelfde trant als die bijeenkomst voor de me dewerkers. En voor mijn part betrek ken we ook de niet-leden erbij, des noods maken we ze lid. We hebben 3.500 leden, maar 60.000 particuliere klanten. Daar moeten toch genoeg be langstellenden tussen zitten." Betrokkenheid voorop Van der Linden: "Daar ben ik van overtuigd. De men sen die we hier in Alphen binnen heb- We overvallen Jans Schepers, algemeen directeur Rabobank Deventer, niet op het geschiktste moment van het jaar. "We hebben net de opening achter de rug van onze nieuwe hoofdkantoor, dus echt veel tijd voor de coöperatie is er de afge lopen maanden niet geweest. Maar uit de gesprekken die ik op de feestavonden ter gelegenheid van de opening met aanwezigen heb gevoerd, bleek wel dat men herkent dat wij een andere bank zijn dan andere. Dat wij meer betrokken zijn bij de lokale gemeenschap en bij onze relaties. Persoonlijk ben ik er voorstander van dat het verplichte lidmaatschap wordt afgeschaft. Ik ben ervan overtuigd dat wij een redelijk grote groep betrokken leden kunnen formeren. Maar nogmaals, hoe we een en ander in de praktijk han den en voeten moeten geven, daar gaan we de komende maanden druk mee in de weer. Dat de coöperatie moet blijven, staat vast. De trend is helemaal die kant op. In veel grote bedrijven wordt momenteel gediscussieerd ot/er de vraag: 'wat is onze opdracht binnen de samenlevingDe Rabobank voert dezelfde discussie, maar heeft nu al een structuur die precies goed is voor zo'n nieuwe vorm van on dernemen. ben gehad waren in elk geval heel en thousiast. Je merkt ook dat het ze niet te doen is om geld of een andere belo ning. Een van de vragen in de discus siegroepen was of er iets tegenover het lidmaatschap moet staan. Tot mijn verrassing bleek dat de meesten daar niet zoveel waarde aan hechten. Ze vinden de betrokkenheid belang rijk, het bij een familie horen, een bank die men kan vertrouwen. De leden beseffen dat een Rabobank als het even wat moeilijker met ze gaat, langer achter ze blijft staan dan bij voorbeeld een ING of een ABN AMRO. Voor zichzelf hebben ze de vraag hoe dat komt beantwoord met: omdat het een coöperatie is." Jansen: "Bedrijven hebben sowieso in de gaten dat er op het terrein van de coöperatie geen extra financieel voordeel valt te halen. Ze weten drommels goed dat als wij een scherp tarief neerzetten, een ING of een ABN AMRO daar desnoods onder gaan zit ten. Nee, men zoekt het voordeel op andere gebieden. Een van onze be stuursleden, een commissaris van een groot bedrijf, is door de discussie van laatst verschrikkelijk enthousiast ge worden en zegt nu: 'Ik zie toch wel mogelijkheden om als coöperatie iets neer te zetten, ook in een stad als Eindhoven'." Van der Linden: "Bij ons van het zelfde laken een pak. Financieel voor deel hoeven de leden niet. Waar het ze om gaat, is dat de coöperatie initiatie ven neemt en projecten steunt waar de economie van Alphen als geheel beter van wordt. Het sponsoren van allerlei clubs vinden ze daarbij minder belangrijk. Maar dat kan natuurlijk komen omdat de leden die we binnen hadden, voornamelijk zakelijke klan ten zijn en particulieren met nogal ^y>V wat creditgelden bij de bank..

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 8