Fundamentele keuzen in coöperatiediscussie 'Coöperatie is succes, dat bewijst praktijk' Ton de Wit, Rabobank Leerdam klankbordgroep van een man of 35 die elke twee maanden bijeenkomt. Die heb ik gevraagd: weten jullie dat we eigenlijk een coöperatie zijn? 'Tuurlijk weten we dat', was het ant woord van iemand van Cliënten Ad vies, 'ik vul per dag minstens 100 for mulieren in waarboven staat: Coöpe ratieve Bank Eindhoven'. Toen wist ik zeker dat het voor ons een goede route was om eerst intern de coöpera tie aan te kaarten." Van der Linden: "Ik denk dat er voor beide aanpakken iets te zeggen valt. Wij moeten nog met het perso neel aan de slag, maar dankzij die avonden met de leden kunnen we dat nu gerichter doen. Een van de elemen ten die namelijk naar voren kwamen is dat het gemiddelde lid heel veel waarde hecht aan de professionaliteit van de bank. Daarom zijn in de ses sies met de medewerkers die binnen kort gaan beginnen daarover gesprek ken opgenomen. We hebben een com municatiebureau ingehuurd dat dat hele traject voor ons gaat uitvoeren. Onze bank telt 115 medewerkers, die elke drie weken in groepjes twee uur om de tafel gaan zitten over de coöpe ratie, onze professionaliteit en samen werken met elkaar. Want voor mij is coöperatie ook dat laatste." Kip-ei-situatie jANSEN; «Na de gesprek ken met het bestuur is er in overleg een ambitiestatement gemaakt over wat we nu precies willen met die coö peratie en op basis daarvan is er een sessie geweest met de staf. Ook die moest er echt aan wennen, men was nogal bang dat de commercie in ge vaar zou komen. Ik heb onderstreept dat daar geen sprake van is. Ik ben niet wars van de coöperatie maar evenmin van commercie. Toen de staf eenmaal voor het idee was gewonnen, zijn we verder gegaan om ook de rest van onze 280 medewerkers op de nieuwe koers te zetten. Daartoe hebben we in het Evoluon een grote bijeenkomst ge organiseerd, compleet met de raad van toezicht, raad van bestuur, Wim Meijer, de voorzitter van de Raad van Beheer van Rabobank Nederland, en een twintigtal leden." "Na een inleiding en een videofilm is de zaak opgesplitst in een twintigtal werkgroepen. Alles zat door elkaar, met in elke groep een lid en een be- stuurs- of staflid. Iedereen ging ver schrikkelijk enthousiast aan de slag. Dat bleek ook de volgende dag nog eens. We hadden voor de avond in het Evoluon truien laten maken, allemaal in dezelfde kleur. Zelfs Wim Meijer trok hem aan. Komt de volgende dag De Rabobank wil meer én meer betrokken leden. Dat is een van de uitkomsten die de discussie over de coöperatieve identiteit van de bank inmiddels hebben opgeleverd. Over de vraag hoe dat moet, wordt nog druk gediscussieerd. In elk geval omvatten de voorstellen twee fundamentele keuzen. De eerste is het laten vervallen van de beperkte aansprakelijkheid. Op dit moment is ieder lid voor ten hoogste 5.000 gulden aansprakelijk voor eventuele schulden van de bank. De tweede keuze is dat het verplichte lidmaatschap vervalt. Met an dere woorden: iemand wordt lid van de Rabobank omdat de uitgangs punt van de coöperatie hem of haar aanspreken, niet omdat het nu eenmaal een verplichting is die hoort bij een zakelijke rekening of, zoals in de jaren zestig en zeventig, bij een hypotheek genomen door de bank. een complete afdeling op kantoor met allemaal die trui aan. Dat geeft toch aan dat er een bepaald enthousiasme is gekomen. Wat dat betreft zit je steeds een beetje met een kip-ei situ- "Eigenlijk is bet heel simpel", zegt Ton de Wit, Commercieel manager Bedrijven bij de Rabobank Leerdam. "Wij hebben liever 200 heel betrokken leden dan 1.000 leden die amper weten dat ze lid zijn. Dus dat verplichte lidmaatschap afschaffen is wat mij betreft geen enkel probleem.Rabo bank Leerdam is min of meer een uitzonde ring. Nog vóór landelijk het idee ontstond om de coöperatie nieuw leven in te blazen, was men er daar al mee bezig. Maar dat wil niet zeggen dat Leerdam de hele discussie al achter de rug heeft. De Wit: "Op het ni veau van de relatiebeheerders leeft het on derwerp wel, maar bij de medewerkers daaronder nog niet voldoende. We hebben net een gesprek met een adviesbureau ach ter de rug dat mee gaat denken over de vraag hoe je ook die medewerkers ervoor kunt interesseren. De Wit zelf heeft geen aansporing nodig, integendeel. "Ik ben een echte verenigings man, dus... Wat kunnen wij voor onze leden en voor de gemeenschap doen, daar draait het om. Een van de activiteiten die we hebben ontwikkeld is het in contact brengen van leden met elkaar. In één geval heeft dat er al toe geleid dat ze samen pa tent hebben aangevraagd op een vinding. Ander voorbeeld: iemand bedacht een plan om kunstwerken aan de gevels van de win kels hier te hangen. Wij hebben een lease constructie bedacht waardoor dat plan ook uitvoerbaar werd. De enige vraag waar we nog mee worstelen is: wat doen we met de niet-commerciële rekeninghoudersEr zijn wel ideeën, maar die moeten nog uitkristal liseren. Wat mij betreft zijn meneer Mini mum en mevrouw Modaal van harte wel kom, als ze maar actief betrokken willen zijn bij de bank.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 7