"H Rabobank 11 (limR Liesbeth de Lange illustrator Dick Valenteijn maagd verzamelen van pakjes sigarettenvloeipapier ggjjjjjjjgjl Stafgroep Corporate Communicatie Utrecht niet relevant Amsterdam door Lucette Mascini "Mijn lievelingspakje vloeitjes komt uit Engeland. Het is een van de eerste pakjes dat ik kreeg, van een vriendin van mijn moeder. Zij had het bewaard als herinnering aan haar vader: blauwe Rizla. Waarom vloeitjes? De pakjes hebben verschillende letters en kleuren maar een gemeenschappelijk formaat. De liefde voor verzamelen komt terug in mijn werk voor het Huisstijl Management Bureau." an zowel verzamelen als i 1 het werk aan de visuele identiteit van de Rabobank liggen twee principes ten grondslag: het ene bestaat uit structureren en ru briceren. Ik ben blij met weer een exemplaar dat net een beetje an ders is dan die ene die ik al heb. Anderzijds hebben verzamelingen altijd één of meer absoluut unieke exemplaren. Die springen eruit omdat ze niet lijken op de rest. Ik zoek naar evenwicht tussen twee uitersten, uit liefde voor de zoveel ste kleine variatie en die uitzonde ring." Mens achter de huisstijl der: Ons beeld- en woordmerk en kleurenpalet staan dan wel vast, om de herkenning van het merk Rabobank er bij het publiek in te prenten. Maar, onze stijl heeft ook een in houdelijke lading uit te stralen: topkwaliteit." e vaste elementen moet je altijd in de context plaatsen zodat je niet verzandt in: 'Hoe plak ik weer een beeldmerk op een kopje.'Bedenk liever: 'hoe ont werp ik een Rabobankservies'. Visuele Identiteit heeft daar naast te maken met aandacht en zorg, afwerking en kwaliteit, maatwerk en exclusiviteit. Een cadeautje in een frommelig papiertje komt toch ook raar over, hoe leuk de inhoud ook is. Dat betekent dus: goed nadenken over de manieren waarop de Rabobank naar buiten treedt." n mijn werk balanceer ik tussen het beheersen en con troleren van het basismateriaal en het ontwikkelen van nieuwe toepassingen daarvan. Huisstijl betekent in ruime zin: alle normen en waarden van het bedrijf; die maken de stijl van 'ons'huis. In engere zin uit de huisstijl zich in het beeld- en woordmerk van de Rabobank, onze kleuren, briefpapier, brochures en advertenties." uisstijl is een onderdeel van communicatie. De bood schap van de Rabobank is soms be langrijker dan het uiterlijk zelf en be paalt in dat geval het gebruik van de huisstijlregels. Bij producten als een be taalcheque bijvoorbeeld besturen technische eisen de vormgeving. De ondergrond ervan kan niet stevig oranje gekleurd zijn, omdat de verwer kende machine de gegevens die erop staan dan niet meer automatisch kan lezen. Daarom krijgen ze een blonde va riant van het huisstijloranje." f f aarachter schuilt een visie, waarvan ik de ontwik- L/ keling stimuleer en verwoord. Dat is onze Visuele Identiteit: de zichtbare kant van het bedrijf is niet alleen dan 'de lettertjes en regeltjes huisstijl/Visuele identiteit gaat ver- J anaf de start van het huisstijlproject in 1994 is er veel veranderd. Voor die tijd was er geen full time 'huisstijl-functionaris'. Sterker nog: er was geen 'huisstijlden- ken'. En dat terwijl de visuele identiteit een functie heeft, die je onderdeel van de Rabobank moet maken. Vormgeving is daarbij zo belangrijk dat zij moet worden uitgevoerd door professionals. Met hen vinden we steeds nieuwe wegen. Onze Visuele Identiteit leeft!"

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 22