ledereen welkom voor bemiddeling, werving en loopbaanadvisering 'vette vissen uit de vijver plukken' neeship van Rabobank Nederland. Een dure grap, maar je krijgt er wel een paar goede mensen voor, die al zijn klaargestoomd en meteen aan het werk kunnen. De vacatures voor hy potheekadviseur hebben we ex- en in tern opgevuld. We hebben iemand aangenomen die is afgestudeerd aan de Hogeschool voor Economische Stu dies in Rotterdam en hem de complete opleiding hypotheekadviseur laten volgen. De interne kandidaat was een verrassing. Ze werkte aan de bedrij- venbalie en wilde wat anders. Uit een test bleek dat ze heel geschikt was voor hypotheekadviseur. Ook zij heeft de opleiding inmiddels voltooid en werkt nu als hypotheekadviseur." De Rabobank Het Maasland in Nuland heeft met vacatures voor cliëntadviseurs ongeveer dezelfde er varingen als haar Zuid-Hollandse col- legabank. "Het komt er meestal op neer dat we uiteindelijk naar een uit zendbureau stappen. Daarmee hebben we duidelijke afspraken gemaakt over het profiel van de kandidaten", vertelt directeur Piet van der Velden. "Laatst is het overigens nog eens gelukt ie mand van binnen de organisatie aan te trekken. Zij reageerde op onze ad vertentie in het interne vacatureblad." Twee andere vacatures werden ook Vlnr, Peter van Donk, Paul Sanders, Jan van Duijnhoven en Astrid Opsteegh vervuld na advertenties in het vacatu reblad. Het ging om de directiesecre taresse en een relatiebeheerder bedrij ven HID, hoewel de bank voor die laatste functie wel een herhaalde op roep moest plaatsen. "Iedereen meldt zich bij ons aan, van medewerker Facilitaire Ondersteuning tot en met commercieel manager"zegt Gé van de Wouw, arbeidsbemiddelaar en loopbaanadviseur in de regio Zuid- Nederland. Hij heeft twee collega's in deze regio en nog twaalf in de andere regio's."Meestal gebeurt de aanmelding via het ma nagement, een procedure waarvan wij ook voorstander zijn. Bij opleidingen, detacheringen of sta ges is steun van leidinggevenden hard nodig. Een deel van de men sen zoekt een soortgelijke functie bij een andere bank, de rest wil doorgroeien." x. "We nemen ook medewerkers van gelieerde instellingen op in ons systeem. Bij bemiddeling weet iemand wat hij wil. De arbeidsbe middelaar checkt of dat overeen komt met de gevolgde opleidin gen en de gedragscriteria Wij doen dus een stukje voorselectie voor lokale banken. Mensen die iets anders zoeken en niet weten wat ze willen, bieden we loop baanadvisering aan. Dit traject bestaat uit bijeenkomsten en sessies waarin we kijken naar het meest aantrekkelijke beroepsperspectief voor die persoon. Het ge volg kan een horizontale of een verticale beweging zijn, zowel in tern als extern." "Vrijwel alle vacatures zijn bij ons bekend. Maar de vraag komt niet overeen met het aanbod, zelfs vaak niet voor administratieve functies. Daarom kijken we bij de werving steeds meer naar de ex terne markt. De laatste jaren hebben we de personeelstaken in de lijn belegd, dus bij de verantwoordelijke manager. Hij is medever antwoordelijk voor de loopbaanbegeleiding van medewerkers en Gé van de Wouw gaat over de werving. Om die taken goed te kunnen uitoefenen is een gedegen personeelsplan onontbeerlijk." "Vanwege de grote vraag naar nieuwe mensen beginnen wij voor managers in de regio Zuid-Nederland met workshops gekwa lificeerde instroom. De andere regio's zijn daar ook mee bezig. Aan de orde komen vragen als hoe kom je aan geschikte mensen en hoe selecteer je die. Wij arbeidsbe middelaars hebben overigens ook regelmatig contact met externe bu reaus voor werving en selectie. Ver der intensiveren we de contacten met hogescholen, door onder meer banenmarkten te bezoeken en mee te werken aan sollicitatietrainin gen. Afstuderenden solliciteren bij voorbeeld op een bestaande Rabo- bankvacature, wij beoordelen de brieven en verzorgen gefingeerde sollicitatiegesprekken. De achterlig gende gedachte van deze contacten is natuurlijk om vette vissen uit de vijver te plukken." .2 "De grote vraag naar commer ciële mensen blijft. Ze zijn ook com mercieel naar zichzelf toe en als ze iets beters kunnen vinden, zijn ze weg. Deskundigen voorzien dat de markt over een jaar of vijf tien toegaat naar een 'jezelf BV'. Medewerkers verhuren hun capa citeiten aan een 'organisatiepool', die is te vergelijken met een uit zendbureau. Bij de Rabobank zou je die pools geografisch kunnen organiseren en onderverdelen in doelgroepen. Arbeidsbemidde laars kunnen in mijn visie een rol spelen bij het binnenhalen en kwalificeren van nieuwe mensen. Op basis van het personeelsplan maken wij dan afspraken met de banken over het leveren van me dewerkers. Misschien is dit een utopie, misschien ook niet. De tijd zal het leren." De Brabantse bank is nog naarstig op zoek naar een ervaren assurantie adviseur. Van der Velden: "We hebben er vorige maand weer intern voor ge adverteerd, maar helaas zonder resul taat. Nu hebben we een advertentie geplaatst in het regionale dagblad en een verzekeringsvakblad." Wat loop baanadvies betreft heeft Van der Vel den goede ervaringen met Arbeidsbe middeling. "Een medewerker wiens interesse in marketing bij ons niet uit de verf kwam, is dankzij de arbeids bemiddelaar uitgever geworden. Ie mand anders die zich na de laatste fusie heroriënteerde, bleef uiteindelijk toch binnen de Rabobankorganisatie en is nu kredietbeoordelaar bij een andere bank.' {4 44 1995 1996 Leidinggevend Ondersteunend Commercieel 1995 1996 Interne kandidaten bemiddeld door Arbeidsbemiddeling Externe personeelsadvertenties lokale banken

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 21