V 'Behoefte aan trainingen' In de Rabolnfobank werd deze maand de nieuwe rubriek'Betaaldiensten Binnenland' opgenomen. Hiermee is een begin gemaakt met het actualiseren en elektronisch be schikbaar stellen van productinformatie. Geleidelijk verdwijnt alle papieren docu mentatie om plaats te maken voor een elek tronische versie. Maar daaraan gaat veel vooraf. Een testdag in het Bruikbaarheidslab in Zeist. door Kay Kerkow 14 eksten van 'Betaaldiensten nenland' zijn herschreven lgens de vormen en normen schermcommunicatie, onder gebracht in een nieuwe structuur en voorzien van hyperlinks. Het Bruik baarheidslab in Zeist testte de nieuwe rubriek in maart uitvoerig. Duidelijk moest worden of het nieuwe informa tiesysteem gebruikersvriendelijk is en welke aanpassingen nog nodig zijn. Drie witte muren en een lange spie gelwand. Camera's aan het plafond. Een L-vormig bureau met een compu ter achteraan links, bijna tegen de spiegelwand aan. De testruimte voor de nieuwe Rabolnfobankrubriek 'Be taaldiensten Binnenland'. ter. Zij is medewerkster Servicecen trum Cliënten Advies van Rabobank De Bilt. Ott heeft een lijst met vragen gekregen van testleider Tanja Berk met daarbij de opdracht al haar han delingen toe te lichten en haar ge dachten uit te spreken. Ze opent de Rabolnfobank. Het startscherm biedt twee mogelijkheden: 'Zoeken op Tref woord' en 'Zoeken per rubriek'. Ze kiest de eerste. Mooi, heel mooi Qtt weet-5 maar js zjch er niet meer van bewust, dat vele ogen haar verrichtingen volgen. Achter de spiegelwand is een observatieruimte. Vertegenwoordigers van de Rabolnfo bank, Betaaldiensten Binnenland, en het Bruikbaarheidslab volgen de test kandidaten met argusogen. Ook twee zogenoemde 'gebruikerwaarnemers' kijken toe. Er staan monitoren opge steld in groepjes van drie. Twee tonen Ott vanuit verschillende invalshoeken en één toont het computerscherm waarin zij werkt. Ott zoekt op het woord Jongeren- rekening. In een venster verschijnt een omvangrijke lijst met documenten. Ze opent het eerste document, een lange circulaire, begint te lezen, verdwaalt Susan Ott schuift achter de compu- "Het resultaat van de test is beter dan we hadden verwacht," zegt Jelle Piersma, hoofd Elektronische Media/Rabolnfobank. De aanbevelingen van de testkandidaten noemt hij heel waardevol. "Voorzover mogelijk hebben we alle aanbevelingen overgenomen." Uit de test blijkt dat er behoefte bestaat aan training in het gebruik van de Rabolnfobank: "We werken met korte teksteen heden in een vaste structuur. Informatie wordt maar op één plaats beschreven en niet bij ieder product herhaald. De gebruiker kan deze informatie opvragen door gebruik te maken van hyperlinks. Verder zijn er verschillende zoekmetho den mogelijk. We merkten tijdens deze testdag dat de kandidaten niet gewend zijn hiermee te werken. Toen ze het systeem eenmaal door hadden, vonden ze snel de gezochte informatie. We denken nu na over de manier waarop we me dewerkers van lokale banken gaan trainen." Over het nut is Piersma heel duidelijk: "De Rabolnfobank moet een vraag baak worden voor medewerkers. Zij kunnen er de antwoorden in vinden op vragen van hun klanten. Het is geen systeem om specialisten mee op te leiden; het is geen NlBE-cursus. De Rabolnfobank bevat echte werkinformatie."

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 14