'Dat ik vrouw ben speelt geen rol' 'Alleen eerlijk verhaal werkt' 'Ik heb alleen verstand van boeren.' de concurrent ook en soms goedkoper dan wij. Overigens vind ik het achter haald dat de Rabobank 95% markt aandeel wil houden en automatisch ie dere boer financiert. Er mag best een boer vertrekken naar de concurrent, maar dan aan de onderkant van de markt. Wel vind ik het belangrijk po tentiële creditklanten goed in het oog te houden. Iedere krent in de pap die vertrekt, daar lig ik wakker van." Kiezen voor relatie yAN DER Spek: "ABN-Amro biedt nu selectief een sterk tarief, maar wie garandeert dat ze dit over een paar jaar niet terug draaien? Ik denk dat de Rabobank nadrukkelijk kiest voor de relatie. Daar hou je echter lang niet alle klan ten mee in huis. Het gevecht tussen Rabobank en ABN AMRO heeft plaats aan de bovenkant van de markt. Topondernemers die wij even min kwijt willen. Ik vraag me af of en hoe we deze klanten kunnen vasthou den." De Landgraaf: "Te allen tijde waarmaken waarvoor we staan. Agra rische bank zijn. Het niet alleen roe pen, maar ook doen. Gebruik maken van de grote kennis die voorhanden is. Die kennis moet wel worden over gebracht door een relatiebeheerder met een goed agrarisch gevoel. Eén die denkt: wij hebben een binding. Samen moeten we door." In de praktijk betekent dit dat de relatiebeheerder, gedwongen door de kille cijfers, niet altijd meer de boer opgaat, maar de relatie instandhoudt vanachter zijn bureau, via de telefoon. De Landgraaf: "Vroeger ging ik altijd kijken als een bank een nieuwe schuur financierde. Boeren vinden dat leuk. Ze stellen het op prijs dat iemand van de bank aandacht besteedt aan hun grote investering. Zulke bezoeken brengen niet direct geld in het laatje, maar leveren wél een bijdrage aan het opbouwen van een goede relatie." Van der Spek: "Dat is typisch de agrarische sector. Boeren willen face to face zakendoen. Het concept dat de agrarische ondernemer op de bank komt is gedoemd tot mislukken. Sim pelweg omdat het niet past bij de agrarische cultuur. De Rabobank heeft bovendien altijd het bedrijfsbe zoek gestimuleerd en uitgedragen. Onze klanten zijn jarenlang zo opge voed. Ook een klein bezoek hoort daarbij. Uiteraard is het zaak er selec tief mee om te gaan, maar zelfs bij die ogenschijnlijk minder belangrijke klanten vind ik de relatie primair. Die kleine klant van vandaag kan morgen wel een topklant zijn." De Landgraaf: "Juist daarom wil ik weten wie mijn klant is. Zien hoe het erf, de stallen en de werkplaats er bij liggen. Ik wil ook zijn vrouw ken nen. Wat denkt ze en wat doet ze? Is ze bijvoorbeeld mede-ondernemer? Dat alles bij elkaar vormt een goed beeld van de ondernemer en zijn be drijf. Die informatie krijg ik niet, als ik hem op kantoor uitnodig. Hij voelt er zich niet op zijn gemak, komt in zijn nette goed en vertelt veel minder. Ik mis dus veel essentiële visuele in formatie. We kijken echter steeds meer naar de cijfers. Terwijl ik veel klanten heb waarover ik een verhaal kan vertellen. Volgens de uitdraai Willem de landgraaf soms niet winstgevend, maar voor mij zijn ze waardevol. Omdat het topon dernemers zijn die over een paar jaar willen uitbreiden. Uiteraard geldt dat ook voor het MKB. Ook die klanten zijn belangrijk, maar dan praat ik over een vak waar ik niets van afweet. Ik heb alleen verstand van boeren." Visie hard nodig De rol yan Rabobank Nederland in de agrarische sector is beperkt. Als het om de contacten met boeren gaat zoeken de banken het vooral zelf uit. De agrarische sector lijkt nog steeds het exclusieve domein van de heren der schepping, ondanks het feit dat veel vrouwen volledig of deels meewerken op het bedrijf en mede-eige naar zijn. Bij Rabobank Noordwest Groningen doen de boeren zaken met een vrouw: rela tiebeheerder Carin Gaaikema. "Het agrarisch relatiebeheer is vooral een kwestie van vertrouwen winnen. Interesse heb ben in het vak én de mensen. Het feit dat ik een vrouw ben speelt geen enkele rol. Ik kende de landbouwsector al voordat ik bij de bank kwam. Ben er in opgeleid. Het is wel een man nenwereld, maar voor de ondernemer is het meeleven met zijn bedrijf doorslaggevend. Ik geef visie, denk mee met zijn persoonlijke situatie en baseer daar mijn adviezen op. Wel zou ik per kwartaal best een visie van de bank willen ontvangen over de ontwikkelingen in de sector. Nu lees ik vooral vakbladen en haal ik informatie uit het veld. Achter de hardgroene- en blauwe luiken van de boerenhoeves in Staphorst-Rouveen wonen voornamelijk kleinere melkveehouders met gemiddeld twintig tot dertig koeien. Bas Hansma, relatiebeheerder bij de lokale bank, is bij velen van ben inmiddels kind aan huis. "Mooie verkooppraatjes werken hier niet. Wel een eerlijk verhaal, ook als ik een agrariër moet vertellen dat het met zijn bedrijf niet goed gaat. Klanten hebben daar respect voor. Dat wil niet zeggen dat ze klakkeloos mijn advies opvolgen. Een bedrijf is vaak generaties in de familie, er is hard voor geknokt. En een boer is gehecht aan zijn grond. Dat prijsgeven vergt nogal wat. Vakkennis is in deze sector uiterst belangrijk. Alleen op die manier kan ik professioneel adviseren. En wat de mensen bier verder op prijs stellen is het feit dat ik het dialect spreek. Toen ik hier vier jaar geleden kwam, keken de mensen eerst de kat uit de boom. Nu zeggen ze 'ie bint een gewone jong'n'. In Staphorst is dat een compliment."

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 7