100b 09 lo0l
Wie helpt ons verder
op weg?
Vraag het de klant!
Positief
'Vooringeno
menheid'
ijn man en ik houden ons al een aantal jaren bezig met vrij
willigerswerk ten behoeve van de hulpverlening bij het
vervoer van goederen naar onder meer voormalige Oostbloklanden.
Ik doe secretariaatswerk en mijn man is een aantal keren als
chauffeur op pad geweest, met bijvoorbeeld een vrachtwagen vol
goederen naar (voormalig) Joegoslavië. De Stichting Humanitaire
Hulp aan Bosniërs, waarvoor wij ons werk verrichtten, is onlangs op
geheven vanwege de veranderde situatie in dat land, maar mijn man
is nog steeds vrijwilliger voor de Stichting Deventer-Roemenië, bij de
transportgroep. Deze stichting heeft een omgebouwde touringcar
voor dit soort zaken. Mijn man is verder in Oekraïne, Rusland en
Polen geweest.
We krijgen regelmatig telefoontjes van mensen die ook op
vrijwilligersbasis goederen inzamelen. De vraag is dan altijd:
'hebben jullie een transportmiddel'of'kunnen jullie een trans
port verzorgen'. Dat kunnen we niet want zo'n vervoermiddel
hebben we niet. Onze ervaring is wél dat goederen die zijn in
gezameld voor diverse landen vaak langer in ons land blijven
dan wenselijk is. Wij denken dat een betere organisatie moge
lijk is. Uiteraard buiten het commerciële circuit om. We heb
ben een aantal contacten in onze eigen omgeving gelegd,
maar willen ons nog beter oriënteren.
Wij spelen nu met de gedachte om zelf een stichting op te
zetten met een eigen transportmiddel. De bedoeling is dan
om tegen kostprijs te zorgen voor vervoer van hulpgoederen
naar diverse landen. Alles uiteraard zo goedkoop mogelijk.
Langs deze weg willen we in contact komen met collega's bij
andere Rabobanken,die in hun vrije tijd ook betrokken zijn bij
inzameling en transport van hulpgoederen naar diverse lan
den.
Wat wij willen weten is, of die collega's dit in een of ander
stichtingsverband doen, wat hun ervaringen zijn en hoe zij
aan de benodigde middelen komen. We willen ook weten hoe
deze collega's hün goederen te bestemder plaatse krijgen en
of er misschien groepen of stichtingen zijn die met het ver
voersprobleem worstelen. Een inventarisatie van ervaringen
van anderen moet ons inzicht geven of het zin heeft zo'n
'eigen'stichting als boven bedoeld op te richten. Alle informa
tie is welkom. Het zou fijn zijn als er collega's zijn die ons kun
nen en willen helpen met informatie en/of tips. Wilt u dan met
mij contact opnemen?
Heintje Alting-Egberts
medewerkster Interne Dienst
Rabobank Deventer
Postcode 7411 HV 9
(0570) 68 49 11
Het is zeker zo dat wij veel meer doen in de plaatselijke gemeen
schap dan vele andere banken. Veel meer betrokken zijn. Maar of dat
ook mensen aan het denken zet? Anno 1997 is de hele samenleving
veel individueler geworden. Het collectieve verdwijnt.f...)
Coöperatief zijn is meer dan aardig zijn voor allochtonen.
Is meer dan zo nu en dan ergens aan meedoen in die samen
leving. Coöperatief zijn is voor mij: het voortouw nemen, je
winst zien als middel en niet als doel, plaatselijk en landelijk
initiatieven nemen waar heel de samenleving wat aan
heeft.
Is er bij de gemeenschap nog wel behoefte aan zo'n ge
dachte zoals hiervoor beschreven! De verdergaande individu
alisering zou wel eens tot gevolg kunnen hebben, dat mensen
alleen nog maar naar hun eigen portemonnee kijken en
slechts 'kennis' nemen van de - overigens goed bedoelde,
vriendelijke etc.- acties van een plaatselijke bank.(...)
Wij hebben bij het veranderen van het logo (opgaande
lijn) in beeldmerk (nieuw Rabomensfiguur) altijd gezegd: de
mens (dus ook de klant) staat centraal. Laten wij dus met de
klant bespreken, wat hij of zij coöperatief vindt. Hoe centraal
hij of zij zich voelt staan, wat hij van dat woord binnen onze
organisatie herkent en of wij werkelijk anders zijn dan al die
andere banken.
Ben Biondina
Hoofd Bedrijven
Rabobank'Noord-Beveland'B.A
(door redactie ingekort)
'Als ik aan een sollicitatie
gesprek begin weet ik al in
één oogopslag of het wat is
of niet. Of ik met zo iemand
kan werken of dat ik na één
dag zal bedanken voor de
eer'. De uitspreken van de
heer Smak Gregoor getuigen
van een vooringenomenheid
en zelfgenoegzaamheid die
van een manager van de Ra
bobank in deze tijd niet meer
verwacht mag worden.
Wij denken dat het de
heer Smak Gregoor ont
breekt aan wat in onze orga
nisatie wordt aangeduid als
'PSD-gevoel' naar zijn colle
ga's toe. Daarbij zijn wij
ervan overtuigd dat de in
voering van bedrijfskleding
door een wezenlijk deel van
onze cliëntele als overdreven
of zelfs als geldverspilling
zou worden ervaren. Ge
lukkig is er in het artikel de
heer De Graaf om wat ver
standige opmerkingen over
dit onderwerp te ventileren.
André Zijlmans/Adrie Barhorst
medewerkers Rabobank Texel
(door redactie ingekort)
Onze bank heeft sinds november 1996 bedrijfskleding. Er was bij de bepaling van de kle
ding veel ruimte voor onze eigen identiteit. Er waren verschillende kledingstukken met ver
schillende modellen. Na 3 maanden bedrijfskleding kunnen wij zeggen dat de reacties van
de klant zeer positief zijn. Wij werken volgens het nieuwe bedieningsconcept en in dit con
cept is naar mijn mening bedrijfskleding zeer persoonlijk en onmisbaar. Ook het personeel
is zeer postitief.
Mirjam van Noord
Cliëntadviseur
Rabobank Gramsbergen-Slagharen
Bijdragen van lezers moeten bondig zijn geformuleerd en voorzien van volledige naam en (werk)adres. De redactie heeft het recht bijdragen te weigeren en zonodig in te korten.
De redactie is niet verantwoordelijk voor door inzenders verstrekte foutieve informatie, ongeacht of dit brieven van lezers dan wel lezersaanbiedingen vanuit de bank betreft.