'We staan van oudsher midden in de gemeenschap' 'Belangrijkste verschil is de betrokkenheid' ren. Iemand die bewust lid is van een bank, is daar anders bij betrokken dan wanneer hij of zij louter reke ninghouder zou zijn. Zo'n steviger band is natuurlijk veel waard en als je dat goed aanpakt levert dat op ter mijn ook veel rendement op." Verplichtingen yAN MiERLO: "Coöpe ratie wil dus niet zeggen: commercieel of ideëel, maar alletwee, een goede bank zijn én coöperatief. Commer cieel zijn en ook zorgen voor elkaar. Wij werken als Rabobank samen met het Centraal Orgaan Opvang Asiel zoekers om die mensen hun zakgeld uit te betalen en te betrekken bij het betalingsverkeer. We maken voor hen brochures waarin we duidelijk maken hoe in Nederland het geldverkeer opereert. Verdienen we niets aan, maar wij vinden nu eenmaal dat we er ook zijn voor achtergebleven groe pen. Veel medewerkers vinden dat niet meer dan normaal, maar beseffen daarbij niet dat andere banken dat vrijwel niet doen." Sluis: "Zij realiseren zich niet dat onze oorspronkelijke missie is het goed laten functioneren van de ge meenschap waarin de Rabobank is gevestigd. Per jaar besteden de Rabo- banken 25 tot 30 miljoen gulden aan de plaatselijke gemeenschap. Veelal gaat dat volstrekt op de automatische piloot. 'We hebben nu eenmaal dat budget, we doen het al jaren zo, dus nu ook weer'. Maar waar het in feite op neerkomt is dat je als Rabobank meedoet. Je bent niet alleen gevestigd in plaats X of Y, je maakt deel uit van die gemeenschap. Dat schept ver plichtingen." De Vrieze: "Toen wij drie jaar ge leden met ons management-team op de hei zaten, was de hamvraag: Wie zijn wij nu eigenlijk, hoe positioneren we onszelf. We trokken twee conclu sies. De eerste is dat het essentiële verschil tussen ons en andere banken onze lokale autonomie is. Juist omdat wij kleinschalig zijn, kunnen we snel ler handelen en begrijpen we de zor gen van de ondernemer ook beter. Dat is een heel concreet verschil. Het tweede is dat wij in de lokale gemeen schap actief zijn. We zitten zeg maar overal tussen met onze neus. We zijn ons ervan bewust geworden dat we de legitimatie van ons handelen zoeken in de gemeenschap en niet bij Rabo bank Nederland. Vrij vertaald: wij werken niet voor een hoofdkantoor, zoals mijn collega van bijvoorbeeld ABN AMRO, maar voor de leden en klanten." Lading yAN Mierlo: "Anders gezegd: bij ABN AMRO of ING draait het vooral om de aandeelhouders die winst willen zien, bij ons gaat het al leen om de leden en klanten. We heb ben er nu 600.000 maar Wijffels heeft aangegeven dat hij best toe zou willen naar 1,5 a 2 miljoen leden." De Vrieze: "Wij hebben nu 800 leden, domweg omdat dat lidmaat schap verplicht is als een ondernemer bij ons bankiert. Maar ik zou liever 200 heel bewuste leden hebben. Met die mensen kun je iets opbouwen, zij kunnen ons helpen betere bankiers te worden. Niet doordat ze zich be drijfsmatig met ons bemoeien, maar omdat we door hen nog meer voeling krijgen met de wensen en verlangens van de gemeenschap. Misschien zou je leden bewuster kunnen maken door ze te vragen iets terug te doen, bij voorbeeld door aandelen of iets der gelijks te kopen. Dat schept in elk geval meer betrokkenheid." Van Mierlo: "Aandelen niet. Dat idee is een jaar geleden heel even aan de orde geweest, maar ook vrijwel onmiddellijk weer verworpen. Een Hans Ludo van Mierlo coöperatie heeft geen aandeelhouders. Wat dan wel? Dat is de vraag. We hebben voor het beantwoorden daar van een jaar uitgetrokken. Gert Sluis heeft gelijk: mensen moeten in elk geval een reden hebben om bij een bank betrokken te zijn." Sluis: "Misschien ligt de oplossing wel in het helderder uitdragen van wie we zijn en wat we doen. Heel ba naal aan een klant zichtbaar maken dat we deel uitmaken van dat insti tuut dat allochtonen op pad helpt, een projectenfonds heeft, studies doet om bijvoorbeeld milieuvriendelijker "Je staat er niet elke dag bij stil,zegt Margreet Wevers, commercieel manager Cliënten Advies bij de Rabobank Sloten-Badboevedorp, "dus toen je belde kwam er onmiddellijk een gesprek op gang over boe wij daar tegenaan kijken." Het coöperatieve element blijkt wel degelijk een belangrijke rol te spelen bij deze bank met drie vestigingen aan de rand van Amsterdam. Voordat ik acht jaar geleden bij de Ra bobank kwam, werkte ik bij ABN AMRO. Het belangrijkste verschil is de betrokkenheid. En cliënten, of dat nu ondernemers of particulieren zijn, merken dan dat je niet alleen je eigen belang voor ogen hebt, maar ook het hunne. Dat wordt gewaardeerd. "Op mijn vorige post werkte ik voor de afdeling bedrijven. Een ondernemer had bij ver schillende banken offertes gevraagd. De tarieven waren hetzelfde, niettemin koos hij voor ons, omdat onze betrokkenheid groter is en daardoor de aanpak anders. Ik zit nog niet zo lang hier in Badhoevedorp maar lang genoeg om te weten dat men hier dezelfde houding heeft naar de bank en naar de klanten als in Voorschoten."

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 7