a (223 Werkdruk en de klachten daarover TP eveel mensen klagen Organisatie Werkdruk Gehaaste, mondige klanten willen het on derste uit de kan. Steeds meer nieuwe pro ducten worden steeds sneller in de markt gezet. Reorganisaties en flexibele werktijden maken het moeilijk gewoon je werk te doen. De werkdruk is de laatste jaren enorm toe genomen binnen de bank, maar ook daar buiten. Wat zijn de gevolgen van de hoge werkdruk en verzakelijking van het werk op medewerkers? Feiten en meningen van bin nen en buiten de bank op een rij. over de hoge werkdruk. Door de concurrentie, door onduidelijkheid bij reorganisa ties, maar ook het hoge tempo. Er zijn teveel langdurig zieken]', zegt door Guido Popma, voorzitter vdn de On- Mariëlle Oostveen dernemingsraad van Rabobank Ne derland. Shida van der Burg, bedrijfs psycholoog en regiomanager van Team Zuid van de Arbodienst, be aamt dat door de hoge werkdruk bij steeds meer mensen de rek eruit gaat. "Het hoge werktempo gaat zo lang zamerhand ten koste van de kwaliteit en gezondheid. Mensen laten steken vallen." De verdergaande efficiency, het hoge opleidingsniveau en de kwali teitseisen, de brede inzetbaarheid en de verruiming van de werktijden zijn factoren die niet alleen binnen de Ra- bobankorganisatie, maar ook bij an dere banken en bedrijven de werk druk in Nederland hebben doen toe nemen. In 1980 vond 37 procent van de beroepsbevolking dat zij in een hoog tempo moest werken. In 1993 was dat opgelopen tot 56 procent.Van de Nederlandse werknemers werkt 46,9 procent tenminste 50 procent van zijn of haar werktijd onder tijds druk; 26,1 procent zelfs altijd of bijna altijd. Vervolgens werkt 31,9 procent met strakke 'deadlines'; 21,7 procent doet dit altijd of bijna altijd. De Volkskrant meldde vorige maand dat de laatste twee jaar de druk op werk nemers met 22 procent gegroeid. Ne derland scoort hiermee nagenoeg het ongunstigst van alle lidstaten van de Europese Unie. Tegenstrijdigheid Het geyoe) <oncjer druk te werken' kent zeer uiteenlo pende oorzaken. De medewerker kan niet, of slechts met grote moeite, bin nen de beschikbare tijd aan de gestel de eisen voldoen. Dat kan doordat er teveel werk op zijn bord ligt, het werk te moeilijk is, de verantwoorde lijkheid te groot, of omdat er te wei nig informatie voorhanden is. Van der Burg: "Een klacht die ik nogal eens hoor, is dat er tegenstrijdige eisen worden gesteld. Sommige werkzaam heden vragen een grote mentale in spanning waarbij veel creativiteit en hoge concentratie nodig is. Daar is tijd voor nodig. Als die er niet is, legt dat een grote druk op mensen. Maar werk kan ook emotioneel belastend zijn, doordat je er als mens bij be trokken bent. Als je je onzeker voelt bij nieuwe taken, bang bent dat je de opleiding die je nodig hebt voor het werk niet zult halen, of te falen bij het schrijven van rapporten, leidt dat tot spanningen." Werkdruk hoeft op zichzelf niet ongezond hoeft te zijn, zegt Van der Burg, maar teveel en langdurige stress kan leiden tot allerlei gezondheids klachten en kwaliteitsverlies. Te zware verantwoordelijkheid kan on gezond zijn, te weinig trouwens ook. Een medewerker kan zich machteloos voelen, omdat hij zijn werk op geen enkele manier zelf kan indelen. Het werk kan ook geestdodend zijn, de medewerker kan zich gedwongen voe len concessies te doen aan zijn princi pes. "Iemand kan door de grote hoe veelheid werk onvoldoende kwaliteit leveren, terwijl deze medewerker nu juist zijn voldoening haalt uit het le veren van kwaliteit, of geacht wordt hoge kwaliteit te leveren. Boekhou ders zijn perfectionisten met oog voor details, dat vraagt om wat meer tijd,

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 18