'Aarde kleuren staan mij het best' Imagekleding als trend Sonja Witsiers (kop van Noord-Holland): Sonja Witsiers (22) werkt aan de balie van het kantoor aan het Julianaplein in Den Helder. Kleren maken de man en ook de vrouw, dus ook Sonja zet de puntjes op de 'i'Moet zij daarvoor bedrijfskleding aantrekken"Niet nodig", vindt zij. Met haar colle ga's - mannen en vrouwen apart - volgde zij een pre sentatietraining van het bureau Wilmark in Geldrop, dat ook is opgenomen in de segmentwijzer van Cliën ten Advies van Rabobank Nederland. Tijdens de eer ste avond zat Witsiers met twintig vrouwen in een halve maan om de trainster heen. Zij bepaalde met gekleurde sjaals welke tint staat bij welk gezicht en gaf tips over welke kleding past bij welk figuur. Wit siers: "Ik heb een warme uitstraling. Aardetinten zoals dieprood en bruin staan mij goed.Na afloop kregen de deelnemers een kleurenkaart van Wilmark. Witsiers: "Als ik thuis kom met nieuwe kleren, kijk ik er wel even op. Vaak denk ik dan: Ja, dat klopt. De kleuren van de kaart passen er precies bij. Dat laatste is tevens de reden waarom De Graaf bedrijfskleding niet ziet zitten. "Elke dag dezelfde kleren. Wat is daar nu voor persoonlijks aan? Ik wil ook niet herkend worden aan mijn pak, maar aan mijzelf. Dat ik klanten herinner aan iets goeds dat wij voor ze hebben betekend." Daar kan Smak Gregoor enigszins in mee gaan, want, zegt hij, "dat be- drijfspak tast mijn persoonlijkheid niet aan maar zegt iets over de identi teit van mijn functie en bedrijf: twee verschillende dingen". Zoniet voor De Graaf die het houdt bij enkele eenvoudige basisregels: "We hebben hier wel een tijdje de discussie gehad over wel of geen spijkerbroek aan naar het werk. Dan zei je eerst: alleen als het een hele nette is. Maar de een vindt een verkleurde broek met wat rafels misschien wel kunnen en de ander niet. Waar ligt dan de grens? Het werd erg vervelend omdat nie mand er iets van wilde zeggen tegen de betreffende persoon. Toen dat speelde, lazen we toevallig in het vori ge personeelsblad Raboband over het presentatiebureau van Wilma Verhoe ven, Wilmark. Zij heeft goed werk verricht. Ze zei tegen mij: "Gebruik mij als breekijzer om te praten over moeilijke onderwerpen. Jij zit hier elke dag, maar ik ben morgen weer weg." ledereen enthousiast Inderdaad zijn er nieuwe regels en afspraken gemaakt. De persoonlijke presentatie is bij wie dat nodig was verbeterd en beter nog: de 120 medewerkers inclusief de be stuurders van de Rabobank Kop van Noord-Holland zijn meer dan tevre den over de trainingsavonden: "Je leerde nieuwe dingen", aldus relatie beheerder Peter Koopman (33). "Bij voorbeeld over huidverzorging. Eerst waren vooral de mannen schuchter, omdat sommigen zich enigszins op hun uiterlijk aangevallen voelden. Maar na de eerste bijeenkomst was iedereen enthousiast. Als iets niet zo mooi stond, werd dat op een vriende lijke manier gezegd, zo van: je kunt beter kleur zus of zo dragen." Wilmark let op de nuance. Sommi ge presentatieadviezen werden regels, maar lang niet alle zodat de medewer kers voldoende ruimte wordt gelaten om zich naar eigen smaak te kleden. De Graaf: "Ik draag bijvoorbeeld bordeauxrode schoenen. En dat vindt Wilmark niet zakelijk, want ze moe ten zwart zijn. Dan denk ik: pech voor Wilmark. Ik doe ze toch aan naar mijn werk. Schoenen die veel geld hebben gekost laat ik niet in de kast staan omdat een bureau dat niet zakelijk vindt. De essentie van die training is dat het problemen be spreekbaar heeft gemaakt. Iedereen gaat nu bewuster om met de persoon lijke presentatie, en dat is zeker geen keurslijf.". In De Spraakmakers is natuurlijk nog lang niet alles gezegd over de invloed van de persoonlijke presen tatie van de medewerker op de relatie met de klant. Heeft li commentaar, schrijf dan naar: Redactie RaboMagazine, EO 516, Postbus 221, 5600 MA Eindhoven. u die coltrui morgen weer aantrekt, werkt u hier niet lang meer" De Graaf ging een pak kopen. En ook nu draagt hij een gedistingeerd, donker blauw kostuum. Dat het precies lijkt op het bedrijfspak van Smak Gregoor mag geen naam hebben. "Dit pak heb ik in een gewone winkel gekocht en toevallig vanochtend uit de kast ge trokken omdat ik daar zin in had. Maar ik heb ook pakken met andere kleuren, en in de zomer draag ik lich tere pakken. Wij zijn de persoonlijke uitstraling van de bank." De markt voor bedrijfskleding groeit. Vanaf 1994 tot nu steeg de verkoop van het aantal bedrijfskos- tuums jaarlijks met tien tot vijftien procent."De groei zit vooral in de imagekleding','zegt persvoorlichter Joke Geldhof van textiel-brancheorganisatie Fenecon in Amsterdam."Dat is iets anders dan bedrijfskle ding. We hebben het niet over blauwe overalls, witte laboratoriumjassen of kostuums van postbodes. Imagekleding is correcte kleding die de mensen ook thuis kunnen dragen. Nederland loopt hiermee voor op vergeleken met de rest van Europa. Bedrijven in Duitsland doen minder aan imagekleding. Maar in En geland weer meer, want daar is het nooit weggeweest. Het doel van de imagekleding is nog altijd: een positieve uitstraling naar de klant. De medewerker is het visitekaartje van het bedrijf. Net als in de rest van continentaal Europa lieten veel bedrijven in Nederland dit marketinginstrument in de zeventiger jaren varen als nageboorte van de flower power: vrijheid, blijheid en alles moet kunnen." En in de'nine- ties' hijsen sommige medewerkers zich weer in een imagepak: Terug van weggeweest of terug naar af?

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 8