Klere-n-werk, een schot in de roos 'Dat uitstraling telt, weet je als commerciële jongen' Marcel van Wieren Westland-Zuid-West): Het kledingprotocol is een verzameling regels voor de medewerker zodat die weet wat wel of niet geschikt is om aan te trekken voor het werk op de bank. Zoiets heeft de Rabobank Haarlemmermeer op verzoek van de eigen Onderne mingsraad integraal ingevoerd vanwege de verzakelijking van het werkgebied: "het wuivende graan maakte plaats voor een indrukwekkende skyline" aldus een medewerker. Haarlemmermeer liet alle medewerkers een fikse training in per soonlijke presentatie doen bij adviesbureau B-Kwadraat. Bankdirecteur Cees Broekhoven is er dolenthousiast over: "We steken miljoenen guldens in nieuwe gebouwen. Maar klanten stellen ook prijs op een zakelijke uitstraling van de men sen. Dus wat staat er in het protocol? Geen afgebladderde nagellak, geen shirts met korte mouwen, geen jeans: vanzelfsprekende zaken. Eigenlijk precies waar je moeder je tot je achttiende helemaal gek mee maakte en het daarna aan je zelf overliet. Broekhoven:"De goede naam van B-kwadraat kenden we via een van de twintig andere Rabobanken die ermee in zee zijn gegaan. Het enige nadeel is dat B-Kwadraat de kranten had gemeld dat wij ze hadden ingehuurd. Werd ik ineens gebeld door Peter de Waard van de Volkskrant. Vond B-Kwadraat nodig als reactie op een artikel in de krant van november over de invoering van bedrijfskleding bij ABN AMRO. NOVA, Netwerk, TV2, radiostations: ledereen wilde ons in de uitzen ding. Afgezien van journalisten van De Telegraaf en de Volkskrant hebben we nie mand te woord gestaan. Desondanks, zeg ik: onze medewerkers én klanten zijn zeer gelukkig met het protocol. Uit de stroom van reacties blijkt wel dat Neder land erop heeft zitten wachten." met daarboven een brique-kleurige blazer. De heren weten precies welke das ze daarbij moeten strikken. Heb ben ze per ongeluk de verkeerde om, dan is het: terug naar de klerenkast thuis! "Weet je nog die ene keer?", weet bedrijvenadviseur Marcel van Wieren zich van het afgelopen jaar te herinneren. "Dat een van de collega's de verkeerde das om had?" Klanten positief Inderdaad, hij weet het nog. Moest hij naar huis? Smak Greg- oor: "Nee, want ik had nog een das in de kast liggen. Maar dat iedereen zich strikt aan de regels houdt is een goede zaak", meent Smak Gregoor nog steeds, want: "Je moet oppassen met ruimte in afspraken. Ik zeg: er is een afspraak gemaakt en daar moet je je maar aan houden. Onze kleding heeft een duidelijk doel: herkenbaar heid, correctheid en zakelijkheid. Of mensen met die drie pakken per jaar die ze krijgen ook netjes omgaan, dat hangt van henzelf af. Ze hebben de mogelijkheid alles te laten stomen want we hebben een contract met de stomerij. Die haalt elke woensdag alles op. Maar iemand met een slor dig bureau blijft een slordig persoon. Maar goed, dat hou je altijd. De meeste klanten reageren er positief op. Laatst liep ik over straat in mijn pak en riep er een jochie op de fiets: hé, hallo meneer van de bank. Ik vind dat wel leuk. En om nu te zeggen: doen we het beter met die bedrijfs- pakken. Zo ligt het niet. We doen het in elk geval niet slechter. Als Ajax goed voetbalt, dan vinden we dat toch ook normaal?" Rabobank Nederland laat alle bankmede werkers vrij om te dragen wat ze willen. Wel adviseert ze de lokale banken die de presen tatie van de medewerkers willen verbeteren om adviesbureau Wilmark in te schakelen voor trainingen in persoonlijke verzorging, etikette en omgangsvormen. Doel daarvan is dat de medewerkers zich bewust worden van het effect van hun uiterlijke gedrag. Het ge bouw waarin ze werken moet representatief zijn, maar dat valt en staat met de persoonlij ke inspanningen van de medewerkers. Als die rondlopen met slechtverzorgde handen, nagels en haren en zich niet hoffelijk gedra gen valt de charme van het gebouw in één klap weg. "Bedrijfskleding kan';zegt Wilma Verhoe ven van Wilmark die inmiddels meer dan 60 Rabobanken trainde en onder meer de ver kopers van V&D van bedrijfskledingadvies voorzag,"maar dan moet het een signaal functie hebben zoals verkopers in een wa renhuis die je van ver af kunt herkennen. Ik vind dat voor medewerkers van de Rabobank niet de eerste prioriteit, hoewel medewerkers mij er regelmatig om vragen. Ik denk dat dat voortkomt uit gemakzucht. De bank betaalt het pak en zelf hoefje niet na te denken over je uiterlijk. Dat stimuleert de bewustwording bij medewerkers niet. De Rabobank wil per soonlijk overkomen bij de klant. Dat bereik je niet door je te presenteren als een eenheids worst." Géén bedrijfskleding "Inderdaad", zegt directeur Niek de Graaf van de Rabo bank Kop van Noord-Holland, "dat mijn medewerkers zich goed verzor gen en gedragen vind ik belangrijk." De Graaf werd tijdens een eerdere baan bij de overheid al geconfron teerd met de kledingmores van de werkgever: "Ze zeiden tegen mij: als Marcel van Wieren (29) heeft vanaf zijn start aan de balie veel contact met klanten. "Dat de persoonlijke presentatie belangrijk is, weet je als commerciële jongen", meent hij. Van Wieren verruilde in 1995 zijn eigen kleren voor de maat pakken van 'zijn' bank. Wat vindt hij daarvan"Bij de introductie van het idee in 1993 stond ik niet te springen. Dat geldt voor naar schatting 30 tot 40 pro cent van de medewerkers. Ik ging altijd modieus gekleed naar mijn werk. Af en toe een gekleurde blazer is heel wat an ders dan elke dag een donkerblauw pak. Toch vind ik onze bedrijfskleding niet opgelegd. Ik zat in de werkgroep die de kleding en stoffen uitzocht. Langzamer hand groeide het idee over bedrijfskle ding. Nu is 95 procent van de bankmede werkers om. Als je te snel overstag gaat, loop je het risico dat mensen er achteraf over gaan klagen."

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 7