"A: Van de vijfhon derd Raboban- ken hebben er ongeveer tien bedrijfskleding die de medewerkers verplicht moeten dragen. Rabobank Westland Zuid West is er een van de 'happy few'. Circa honderd Rabobanken trainden de presentatie van de medewerkers die daar bindende adviezen aan overhielden, zoals Rabobank Kop van Noord-Holland.Twee banken over persoon lijke uitstraling. De persoonlijke uitstraling van de medewerker Lucette Mascini ls ik iemand uit de bank- hal ophaal die komt solli- citeren, weet ik al in één oogopslag of het wat is of niet. Of ik met zo iemand een uur kan praten of dat het een moeizaam gesprek wordt." Het zijn de woorden van on derdirecteur particulieren van de Ra bobank Westland Zuid-West, Rens Smak Gregoor, die een jaar geleden bedrijfskleding verplicht stelde voor alle medewerkers die met klanten in contact staan. Dat zijn er ongeveer 70 van de 110. "Trek je zo'n jong ventje een pak aan, dan is het meteen geen schooljongen meer." Voor Smak Gregoor is het een grote opluchting dat hij daaraan geen woorden meer hoeft vuil te maken. "Niemand zit toch te wachten op dames met lage decolletés aan de balie of heren met witte sokken. En wie moet daar dan weer wat van gaan zeggen?" Dat probleem heeft Smak Gregoor niet meer, omdat hij nu voor ongeveer duizend gulden per jaar re presentatieve kleding ter beschikking stelt voor de medewerkers die contact hebben met klanten. Het idee kwam aanvankelijk van de medewerkers zelf die tijdens een commerciële training op het spoor waren gezet van de in vloed die hun persoonlijke uitstraling heeft. Dat de medewerkers nu in bedrijfs kleding aan het werk gaan, valt niet direct op: het oogt gewoon goed. Over het dragen van de kleren zijn duidelijke regels die elke commerciële medewerker vanaf 1995 heeft te on dertekenen bij de arbeidsovereen komst: Drie dagen per week vrij com bineren tussen de blauwe kledingstuk ken van de bank en op dinsdag en vrijdag een donkerblauw onderstuk

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 6