Samenspel Voor de te gebruiken illustraties bij samenspel-uitingen gaat binnenkort een aantal fotografen het land in. De foto's zullen onder meer worden gebruikt voor de 1998-kalender. De op deze en vorige pagina afgebeelde al wat oudere foto's geven een idee van de nieuwere toonzetting. Hazen: "Wat dat betreft hebben we een voor sprong. Wij had den altijd al die diepere ambitie. De Rabobank is in de grond opgericht om mensen en groepen mensen te helpen hun soci aal-economische ambities te realise ren. Dat doen we door het uitoefe nen van het bank bedrijf in een lo kale gemeenschap. Het eeuwfeest kan de beweging naar maatschappelijk verantwoord on dernemen ver scherpen. Klanten moeten ons erop kunnen aanspre ken." Verwaterd üjRt de coöperatieve gedachte de laatste jaren verwaterd. Dat bleek uit het afgelopen najaar ge houden POPIA-onderzoek. Slechts 38 procent van de ondervraagden vindt dat 'de coöperatieve gedachte cen traal staat in het doen en laten'. Nu de eerste conclusies van de twee jaar geleden gestarte coöperatiediscussie vaststaan, kunnen alle medewerkers daarmee aan de slag gaan. Het per centage op coöperatie-geënte mensen binnen de Rabobank zal hierdoor wellicht stijgen. Het jubileumpro gramma 'Samenspel' nodigt lokale banken en Rabobank Nederland uit om actief deel te nemen in lokale en nationale projecten waarin onderne mende mensen samenwerken om maatschappelijke situaties te verbete ren. Op die manier krijgt de coöpera tie een gezicht binnen én buiten de eeuw oud, maar lijkt actueler dan ooit. Steeds meer bedrijven zien het belang in van maatschappelijk verantwoord on dernemen. bank. Hazen: "De Rabobank moet zich verantwoordelijk voelen en weten voor de sociaal-economische infrastructuur. Onze mensen kennen de lasten van de klanten, zowel on dernemers als particulieren. Het zou mooi zijn als we hen helpen proble men aan te pakken." "Lokale banken zullen activiteiten moeten zoeken die hen heel expliciet in contact brengen met specifieke klantengroepen. Daarvoor is het noodzakelijk dat medewerkers en be stuurders en directeuren signalen op vangen over de behoefte van de klan tengroep. Het moet niet zo zijn dat de bank gaat bedenken waaraan de leden of klanten behoefte hebben. Al leen als de medewerkers én bestuur ders en directeuren met beide benen in de lokale gemeenschap staan kan de maatschappelijke functie worden ingevuld. Dan kunnen we laten zien dat we er niet zijn om een zo mooi mogelijk balanstotaal te halen, maar primair voor onze klanten", betoogt Hazen. Om wat voor activiteiten gaat het dan? Eigenlijk alle activiteiten waarin het karakter van de Rabobank tot ui ting komt. De keuze voor thema's en doelgroepen doet iedere bank zelf, omdat niet één thema of één doel groep voor alle lokale banken even belangrijk is. Wel is er om de keuze te vereenvoudigen een aantal thema's en doelgroepen benoemd. Zo kunnen projecten worden opgepakt ter verbe tering van de woon- en leefomgeving, welzijn en zorg, duurzaamheid, veilig heid, lokale economie, jongeren- of Vlnr.: Henk Wokke, burgemeester van Wervershoof; Jan Buurmandirecteur Westfriesland-Oost; Siemen Ruiter, voor zitter Groente veiling WFO ouderenproblematiek, kunst en cul tuur, sport, opleiding, nieuwe techno logieën. Jongeren, ouderen, starters, vrijwilligers, agrariërs, MKB-onder- nemingen, leden, klanten, potentiële leden of klanten en allochtonen kun nen doelgroepen zijn. Spelregel bij de keuze is dat de betrokkenheid van de bank zich niet alleen primair richt op het verstrekken van financiële midde len. Medewerkers en leden zouden betrokken moeten zijn bij het indie nen, selecteren en uitvoeren van de activiteiten. Bovendien zou de bank ook kennis en vergaderruimten of an dere faciliteiten ter beschikking kun nen stellen. Sleutelpositie medewerkers jan van jen Bogaard, voorzitter van de werkgele- genheidsdelegatie van de CAAR en commercieel manager Cliëntenadvies bij de Rabobank Tilburg, vindt dat juist medewerkers de sleutel tot het succes vormen. "Als je een willekeuri ge medewerker vraagt naar de beteke nis van de coöperatie, kijken helaas velen je aan of ze water zien branden. Het zal dan ook niet gemakkelijk zijn om deze belangrijke groep erbij te be trekken. In de regiocommissies van de CAAR zullen we regelmatig stilstaan bij de vraag hoe we het project in po sitieve zin kunnen beïnvloeden. Want het is van levensbelang dat de coöpe ratie nieuw leven wordt ingeblazen. En dat de medewerkers er door het management bij worden betrokken." Van den Bogaards oproep aan alle managers om medewerkers bij samen spelactiviteiten te betrekken vindt ge hoor bij Jan Buurman, directeur Ra bobank West friesland-Oost. Deze bank be staat in 1997 al 100 jaar. West friesland-Oost is al jaren actief in projecten die de lokale en regio nale economie stimuleren. In haar eigen jubi leumjaar wil de bank twaalf acti viteiten oppak ken die positief

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 4