'Acces- service provider zijn geen doel maar een middel' ven die hun eigen site op TrefPunt Leiden hebben, is meer dan de helft geen bestaande Rabobankre- latie. Een andere manier om TrefPunt onder de aan dacht te brengen is het organiseren van een semi nar. De Jong geeft een aantal tips:"Bereid je gede gen voor en zorg voor een goede presentatie. Laat die bij voorkeur houden door iemand met een goede babbel, kennis van zaken en het liefst ook met naamsbekendheid. Wij hebben een presenta tie laten verzorgen door Maurice de Hondt. Een overweldigend succes. Ruim 650 mensen bezoch ten ons seminar." Het leverde TrefPunt Leiden heel wat nieuwe abonnees op. Een groot aantal onder nemers besloot een site op Internet te plaatsen via TrefPunt. Bovenal poetste het seminar het imago van de Rabobank op."We hebben laten zien voor op te lopen in nieuwe ontwikkelingen."Inmiddels heeft het segment Bedrijvenadviesgroep een draaiboek ontwikkeld voor het organiseren van een seminar. Bij het draaiboek hoort ook een video, waarover De Jong enthousiast is. TrefPunt onze bank jaarlijks een ton.Toch zouden we niet meer zonder willen opereren. Bovendien kun je de kosten verminderen door een samenwer kingsverband aan te gaan met banken uitje regio. Samen deel je dan de kosten van het technisch on derhoud en de communicatie. De banken blijven wel zelf verantwoordelijk voor het werven van abonnees en de benadering van bedrijven." Met TrefPunt onderscheidt de Rabobank zich van haar concurrenten. Maar er zijn kapers op de kust. De Jong noemt als voorbeeld het MKB en City on line. Die zijn inmiddels bezig met een soortge lijk initiatief als TrefPunt. Hij vindt het jammer dat TrefPunt Nederland haar voorsprong op de con currentie niet verder uitbuit."Er zou veel meer campagne gevoerd moeten worden. Laatst stond ik in een winkel en ving een gesprek op tussen een klant en een verkoper. De klant wilde een abonne ment op Planet Internet. In een advertentie had hij gelezen dat hij via deze provider gedurende drie maanden twintig uur gratis op het net kon. Alleen de telefoonkosten waren voor zijn rekening. Bij ons kunnen abonnees altijd gratis op Internet. Waarom Nieuwe relaties aanknopen Het aanknopen van nieuwe relaties is volgens De Jong de belangrijkste winst dieTrefPunt ople vert."Je hebt periodiek contact met je informatie leveranciers en abonnees. Pagina's moeten onder houden worden en je houdt via een mailing je abonnees regelmatig op de hoogte van ontwikke lingen. Langzamerhand worden zo je klanten zake lijke relaties. Als je eenmaal een relatie hebt, komt de bancaire deal vanzelf." Daarmee wuift De Jong het bezwaar weg van banken tegen de kosten dieTrefPunt met zich meebrengt."Banken betalen dertigduizend gulden entreegeld aan TrefPunt Nederland. Daarnaast kost roepen we dat niet? Waarom maken we niet meer reclame, kopen we geen zendtijd in op de televisie om uit te leggen wat TrefPunt is? Leids Snuffertje... De Jong betreurt het dat ondernemers veel geld moeten betalen voor mooie, interactieve sites."We praten hier over bedrijven die lokaal ope reren. Die adverteren in het Leids Snuffertje en niet in De Telegraaf. Waarom dan prijzen rekenen voor een site die vergelijkbaar zijn met een reclame campagne in een landelijke krant? Ik merk dat be drijven soms afhaken vanwege de prijs. Juist in deze fase, nu we voorop lopen en TrefPunt onder de aandacht van ondernemers brengen, zouden we goedkoper moeten zijn dan de concurrenten. Dan kun je over een paar jaar de prijs verhogen. Maar nu moeten we eerst ondernemers opvoeden en over de streep trekken." Hij staat niet alleen in zijn kritiek. Ook andere TrefPuntbanken hebben hierover geklaagd bij Tref Punt Nederland. Frangoise Dorsman, Business Unit Manager van TrefPunt Nederland:"De laatste tijd voeren we steeds actiever campagne voor Tref Punt. Denk bijvoorbeeld aan de paginagrote ad vertenties die al in diverse bladen hebben gestaan. Tot nu toe zijn die acties vooral gericht op het basis Internetproduct en hetTrefPunttoegangs- product (acces). Dit jaar verandert dat. Dan gaan we expliciet duidelijk maken watTrefPunt als virtu ele marktplaats voor de consument en de onder nemer kan betekenen."Zo komt er onder meer een actie die gericht is op het betalen via Internet met de Chipknip.TrefPunt Nederland heeft de prijs van uitgebreide customsites voor ondernemers al ver laagd en is daarmee uiterst concurrerend gewor den. Banken zijn daarover vorige maand via een brief geïnformeerd. De Jong heeft nóg een tip:"Medewerkers moe ten hun angst voor de computer overwinnen.Zij moeten er zelfvan overtuigd raken dat Internet het medium van de toekomst is. Laat ze er eerst binnen de eigen organisatie kennis mee maken. Als ze zelf overtuigd zijn, kunnen ze ook anderen overtuigen.TrefPunt promoten is eigenlijk een kwestie van opvoeden en over de streep trekken. Verplaatsje in de belangen van de ondernemer en laat TrefPunt het antwoord op zijn vragen zijn."

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 21