'Op voeden en over de streep trekken' Lokaal Centraal Hoe Rabobank Leiden TrefPunt slijt NL Wat levert het me op? Hoe breng ik het onder de aandacht van mijn klanten? Moet een lokale bank zich wel als acces provider presenteren? Wat is het nut van TrefPunt voor mijn bank? René de Jong van Rabobank Leiden weet antwoord op deze 'Tref- Punt-vragen'. Met zijn bank introduceerde hij het afgelopen jaar het virtuele marktplein in Leiden en omgeving. De digitale weg naar succes was niet zonder hindernissen. Maar TrefPunt Leiden is nu wél een begrip.. i 6 MAANOAG; Casa RabotW1'* Kay Kerkow Lokaal aantrekkelijk TrefPunt is aantrekkelijk voor kleine bedrijven die vooral een plaatselijke afzetmarkt hebben. Uit een onderzoek van de Kamer van Koophandel blijkt tachtig procent van de bedrijfseconomische activiteiten in Leiden en omgeving regionaal plaats te hebben. Voor deze bedrijven is het be langrijk dat zij hun eigen doelgroep bereiken. Lan delijke aanbieders van Internet, zoals Planet Inter net en World On Line, kunnen dit niet garanderen. Veel kleine providers bieden tegen lage kosten sites aan in wat De Jong noemt 'Cyberia': ergens op Internet, waar mis schien wel nooit iemand komt. De Jong:"De doelstelling van een ondernemer is het verko pen van zijn producten. Daarvoor heeft hij een mooie site nodig. Maar zelfs met een prachtige, prikke lende site, is hij er nog niet. Consumenten moeten je wél weten te vinden." Op TrefPunt kunnen onderne mers zich lokaal presenteren. Een abonnee die via TrefPunt het In ternet opgaat, kan kiezen welke plaats hij wil bezichtigen. Na se lectie krijgt hij een overzicht van lokale bedrijven die zich op het net presenteren. De consument kan ook per regio of zelfs landelijk een overzicht van bedrijven krijgen. En of dat niet genoeg is, kan hij ook selecteren op branche. Voor de lokale bank isTrefPunt hét medium om met bedrijven uit de omgeving in contact te komen."Acces- en service provider zijn is geen doel maar een middel. Het verstevigt bestaande relaties en biedt de mogelijkheid om nieuwe aan te gaan." De Jong geeft een voorbeeld:"Voorheen belde een relatiebeheerder een bedrijf op en stel de zich dan voor als medewerker van de Rabobank die kennis wilde maken met de onderneming. Nu kan de relatiebeheerder vragen of er al een beleid is geformuleerd ten aanzien van Internet. En hij no digt de ondernemer uit om eens bij de bank te komen kijken naar de mogelijkheden ervan." Deze aanpak blijkt succesvol. Van de ruim zestig bedrij- ment. Even shoppen in de Verenigde Staten be hoort tegenwoordig tot ieders mogelijkheden. Volgens De Jong is Internet het medium van de toekomst. Ondernemers die niet snel hun winkel op Internet openen, dreigen omzet te verliezen. "Een heel concreet voorbeeld: onlangs kwam er een nieuwe cd van Phil Collins uit; die heb ik ge kocht via Internet." refPunt biedt toegang tot Internet, het World Wide Web. Particulieren die zich op TrefPunt abonneren kunnen er tegen lo kaal telefoontarief informatie raadplegen die wereldwijd wordt aangeboden. Ondernemers brengen via speciale sites hun bedrijf en pro ducten onder de aandacht van de virtuele consu-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 20