D; Klaas Gubbels 1934) werkt in Arnhem en het Franse La Ribeyre, St. Pierre Ville Suzan Drummen (1963) woont en werkt in Amsterdam. dingen: eten, drinken, vrouwen, een tafel om aan, een stoel om óp te zitten en een kan waaruitje kunt schenken met één, twee, of geen handvaten.'Ceci n'est pas une cafetière, maar een kunstwerk.' 'Tuit met twee oren', bout 21 bij 28,5 bij 0,3 cm. beschilderd, de ijzeren geschuurd. Hieruit blijkt het belang van het oppervlak, de huid. Mettertijd gaat de ijzeren pot wat roesten, dat hoort erbij. Gubbels maakt geen glim mende, mooie beelden.Zijn kunst leeft en niet alleen omdat het ijzer mag roesten. Ook in de schilderijen en de drukken, houtsne- des en litho's is kleur in al haar schake ringen het belangrijke element.lk schilder zoals ik schaak','zei hij eens,"ik begin bij de opening te rotzooien en bij het eindspel begin ik pas goed los te komen." De beperking tot een aantal grondvor men zorgt ervoor dat die vorm eerder een kapstok, een cliché wordt, dan een uitbeel ding van het ding. De uitwerking, de huid is het belangrijkste. Toch is geen kan of tafel hetzelfde, vaak zouden ze in het echte be staan niet eens deugen. Gubbels wereld weerspiegelt de essentie van belangrijke In 1929 maakte de Belgische schilder René Magritte een schil derij met een pijp waaronder in een keurig schoolhandschrift was ge schreven 'Ceci n'est pas une pipe', dit is geen pijp. Dat klopt want het is een schilderij, hoe echt de pijp er ook uitziet. De Nederlandse beeld houwer en schilder Klaas Gubbels beperkt al jarenlang zijn onderwer pen tot een tafel, een vrouw, een peer, een pijp, een kopje of een stoel. Maar het beroemdste is onge twijfeld de koffiekan, met één of twee of helemaal geen oren. Hij maakt het oerbeeld van de koffiekan.Voor Rabobank een 'IJzeren Koffiepot' en een 'Blauwe Pot'in geschilderd multiplex. Gubbels behandelde elk object: de hou ten potten zijn tweemaal met ultramarijn 'Voorover', ijzer 25,5 bij 21,5 bij 0,1 cm. 'Zonder titel', zeefdruk op triplex gemengde techniek 55 bij 35 cm. rummen houdt zich bezig met een schijnbare werke- lijkheid. Maar anders dan Klaas Gubbels, want diens potten zijn zo overduidelijk geen echte potten.Terwijl de geometrische vormen die Suzan Drummen de laatste tijd maakt veel meerde schijn hebben wel echt te zijn. Haar werkt haakt in op een andere, optische, werke lijkheid. Drummen zet haartechniek in dienst van de volmaakte illu sie, dat wil zeggen:de werkelijkheid wordt flink nagestreefd. De twee bolle ovalen die ze voor Rabo bank zeefdrukte en bijschilderde lijken te zweven. Hun achtergrond, zowel het triplex waarvan de houtnerf meteen opvalt, als het papier waarop gedrukt is, is net zo belang rijk als de bol zelf. Want hierop zijn de scha duwen bijgeschilderd die mede bepalend zijn voor het volume van het ding. Zonder achtergrond kan in dit geval de voorgrond niet eens bestaan. De aanwezigheid van schaduw die op iets wordt geworpen is van het grootste belang. Het illusionisme in het werk van Suzan Drummen ligt dus veel dichter bij de perfectie van de Belgische kunstenaar Magritte dan dat van Klaas Gub bels. Zij schept op het papier of hout een sterke illusie van een reëel bestaand voor werp. Het conflict is echter dat het vlak waarop een schilder of in dit geval de druk ker zijn onderwerpen neerzet plat is, terwijl Suzan Drummen ons het gevoel geeft dat we het ovaal eigenlijk zo kunnen pakken. Al zeshonderd jaar geleden was dit illu sionisme belangrijk voor de beschouwing en vooral de waardering van het kunstwerk. In schilderijen met vertrekken of ruimtes werden de net ontdekte regels van het perspectief nauwkeurig uitgewerkt. Mensen en voorwerpen kregen zo volume, stonden IN de ruimte. Drummen doet hetzelfde maar vijf eeuwen later. Daardoor bedriegt haar schijn: zij wijst ons uiteindelijk op het feit dat haar werk toch een plat ovaal is op pa pier, of hout, bijgewerkt met verf. 'Zonder titel', zeefdruk op papier gemengde techniek 55 bij 35 cm.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 16