H; Johan Claassen (1943) werkt in Gemert. Hieke Luik 1958) woont en werkt in Amsterdam. V Johan Claassen benadert in zijn werkopvat- ting het meest ons idee van de kunstenaar. Een idee dat overigens voor het grootste deel pas inde vorige eeuw is ontstaan. Claassen schrijft in 1994 in een eigen publicatie over zijn werk:"lk veronderstel dat mijn beelden een ineenstren- geling zijn van tegenstrijdigheden en omtrekkende besluipingen van het menselijk bewegen in de we reld (soms in onmogelijke verschijningen verhuld), in relatie tot de directe omgeving, de natuur, de liefde, angst en violentie, kleine en grote geneug ten, wensen en dromen, geluk en ongeluk." Claas sen zegt daarmee een directe band na te streven tussen zijn dagelijks bestaan en de kunst die hij maakt. Bij de meeste mensen is hun werk gescheiden van het huiselijke leven. Bij Claassen ligt dat an ders, bij hem staan de twee werelden niet los van elkaar (ze zijn overigens wél gescheiden, want Claassen woont niet in zijn atelier). Al in zijn vroeg ste werken maakt hij van 'gevonden materialen' een soort prehistorische objecten. Naast de ver strengeling tussen leven en kunst is het toeval de andere belangrijke pijler. Door toeval worden din gen opgemerkt, apart gezet en later weer gebruikt. Associaties zijn belangrijk en intuïtie waardoor hij het gevoel heeft sneller tot oplossingen te komen. De twee multiplex wandobjecten voor Rabo- bank:'Walking the dog'en'Melancholie en senti ment', bestaan uit een groter achterbord en twee delen aan de voorkant. De stukken zijn beschilderd 'Melancholie en sentiment' houten beschilderde multiplex 3 7 bij 31 bij 8 cm en vervolgens gezeefdrukt. De kleur is roestig bor deauxrood voor de figuren op warm ivoorwit voor de borden. De directe inspiratiebron is een serie kleine tekeningetjes die hij afgelopen zomer in Griekenland maakte. Koordjes verbinden bijna klunzig de losse delen. Een schijnbare onbeholpen heid, want bewust ingezet, wat blijkt uit de door dachte vorm. Dan is het geen onbeholpenheid, maar kunst. 'Walking the dog', houten beschilderde multiplex 34 bij 30 bij 9 cm. 'Bloem', brons 20 bij 7,5 bij 2 cm. I et beeld moet niet zozeer als een persoonlijke uiting worden gezien, maar meer als een uitbeelding van het leven, als een meer algemeen dan een per soonsgebonden begrip," zegt de kunstenares Hieke Luik in een catalogus. Hiermee is de kern geraakt van haar werk, want dit geldt niet al leen voor de beelden, maar ook bij de tekenin gen, of zoals in deze kunstaanbieding de zeef- druk'Zonder Titel'. Het beeldje 'Bloem' is klein en van brons gegoten. Het is een typisch Luik-je omdat het wel lijkt dat de vorm is gegroeid. Er misschien zelfs al ergens was, voordat het brons werd. in de herfst aan het strand kun je zo'n ver- knobbeld stukje hout vinden. Glad en toch hob belig, een vorm die wel nog herinnert aan iets, maar aan wat is onduidelijk. Het kan zoveel zijn, een stukje uit een geraamte van een ver dronken beest, een versteend plantendeel. 'Bloem' is ook, prettig om vast te houden, een herinnering aan het leven en ondanks de wie belige indruk staat het beeldje stevig. De laatste jaren maakt Luik vaak grote beelden. Niet te ontwijken objecten, soms in een combinatie van twee materialen, albast en brons, of hardsteen en brons.Vaak worden ze gecombineerd met grote aquarellen (water verftekeningen). De tekeningen hebben een ijle vorm, nog ijler dan de zeefdruk.Ze vullen als het ware op de muur aan, wat de beelden op de grond doen. Een beeld van Hieke Luik is een knooppunt, terwijl de tekeningen een adem- tochtje zijn. Beide hebben met het leven te maken - daar heeft ze gelijk in - maar ze verschillen essentieel. Haar grote beelden die in woonwijken of parken kunnen staan, lijken daar volkomen op hun plaats. Luik maakt buitenkunst, werken die schijnbaar ontspron gen zijn aan de plek waar ze staan. 'Zonder Titel', zeefdruk 29 bij 21 cm.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1997 | | pagina 15