b Gezondhe scoort bedrijven idszorg grote beter i) 'ledereen is er trots op als hij kan zeggen: ik heb tot zeven uur gewerkt. En 's ochtends sta ik om ^es uur op zodat ik vóór de file op kantoor ben. Dat is de trend. Druk hebben en belangrijk zijn, het zijn de huidige statussymbolen, inclusief autotelefoon en heel de rataplan. Maar ben je er ook trots op als je 's avonds thuis nauwelijks nog energie hebt voor je gezin. En als je niet veel verder komt dan de bank en de tv. Mensen verliezen energie, concentratie, plezier.' Als een bank niet verder zou gaan dan 'goede verhalen', dan is dat, plat gezegd, weggegooid geld. Deskundige hulp Wat 1S dat: 'Gezond in de bank'? Het is een heel gevarieerd programma, dat wel altijd op exact dezelfde manier start. Namelijk met de bewuste keuze door een bank: dat is het begin. Een keuze met de hand tekening van het voltallige manage ment eronder. Zonder die handteke ning kan het proces niet slagen. Ver volgens komt de deskundige hulp in beeld van de Rabobank Arbodienst. Want een bankier is van huis uit niet opgeleid om 'de gezondheid' te bevor deren. Zo iemand heb je wel nodig. In fase twee wordt de bank doorgeme ten. Bijvoorbeeld met een Risico-In ventarisatie -Evaluatie. Of met een Arbeidsgezondheidskundig onder zoek. En altijd met een behoeftepei ling, want het kan nooit de bedoeling zijn mensen iets op te dringen. Precies zoals het management van een bank ervoor moet kiezen, zo is het wense lijk dat iedere medewerker eigener be weging 'ja' zegt tegen gezondheidsbe vordering. En wie jA zegt, moet na tuurlijk ook B zeggen. Wie van zichzelf zegt dat hij onder ongunstige stress werkt, moet bereid zijn er iets aan te doen. Wie vindt dat hij te wei nig beweegt, moet dan wél in bewe ging komen: van de stoel en uit de auto! Maatwerk Vanaf Qnge_ veer dit moment in het proces beginnen de verschillen. Want geen twee mensen, twee teams, twee banken zijn gelijk. 'Gezond in de bank' is letterlijk geknipt daar voor. Het is geen keurslijf maar een menukaart. Het is maatwerkdienst verlening vanuit de Rabobank Arbo dienst. Voor dagelijkse gezondheids behoeften in verband met roken en voeding en voor complexe vragen over verstoorde werkrelaties of stress- management. Er wordt nooit iets op gedrongen waar management en me dewerkers geen behoefte aan hebben. Dat is één van de sterke punten van het programma. Maar bij al die ver schillende uitwerkingen is er nog één overeenkomst: als je het goed doet, komt er geen eind aan. Als we het over opleiden hebben, praten we graag over éducation permanente. We hoeven voor gezondheidsbevordering geen Franse term te bedenken, als we er maar permanent mee bezig zijn. rno Haartsen werkt bij de Ver eniging van Integrale Kankercen tra. Hij is Hoofd Gezondheidspro gramma's voor Bedrijven. De wereld van de kankerbestrijding ziet algeme ne gezondheidsbevordering als een belangrijk hulpmiddel om kanker te voorkómen. Met programma's over roken en met assistentie bij het opzet ten van een rookbeleid in onderne mingen. Want roken is nog steeds één van de grootste oorzaken van kanker. Maar ook met adviezen over alcohol en voeding, over zonlicht, bewegen en stress. Haartsen: 'Wie hebben er belang bij uw gezondheid? Onderschat dat belang niet. Want het antwoord is: ie dereen. Uw partner, uw kinderen, vrienden, collega's, werkgever. En in de eerste plaats uzelf. We moeten tegenwoordig zo veel. Ook van de baas op het werk. We moeten opleidingen volgen, 's avonds werken, we moeten rouleren, netwer ken, maatschappelijke verantwoorde- lijkheid nemen enzovoorts. En nu lijkt het alsof we in opdracht van de baas plotseling ook nog gezond moe ten wezen. Maar bedenk, je kunt al die andere dingen pas goed dóen, als je je goed vóelt. Een goede conditie is een randvoorwaarde om al je taken en verplichtingen aan te kunnen. Mensen met gezonde leefgewoonten zijn flexibeler. Ze zijn beter bestand tegen reorganisaties en fusies. Na tuurlijk móet er niets van de baas als het om gezondheid gaat. Het gaat erom dat mensen er zelf voor kiezen. Dat ze het belangrijk vinden. Dan komt er heel veel van de grond. Als mensen niet zelf willen, zet het geen zoden aan de dijk.' Toppositie Haartsen ziet in de top van het Nederlandse bedrijfsleven een groeiende belangstelling voor gezond heidsbevordering. 'Ze doen het niet uit idealisme', zegt hij, 'ze doen het altijd in dienst van het bedrijfsdoel.' Want de werkgever heeft een belang. Hij heeft ontdekt dat je ziekteverzuim

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1996 | | pagina 5