Consument bepaalt succes Chipknip' De Rabobank begint in oktober met de lande lijke verspreiding van de Chipknip. Hein Al- beda van de Consumentenbond heeft 'hoge verwachtingen' van het nieuwe betaalmiddel. Toch staat het succes van de Chipknip volgens hem niet bij voorbaat vast. "Dat bepaalt de consument", zegt hij. Hoe zit het nu eigenlijk met die consument? Zit die te wachten op de Chipknip? RaboMagazine zocht in Arnhem, de stad waar de Chipknip al een jaar geleden werd ingevoerd, naar een antwoord op die vraag. Als detaillist is Eli Hos- sevoort niet blij met de ei genzinnige koers die de Postbank vaart. Wat hem betreft zou de chipknip morgen gemeengoed mogen worden, maar het beleid van de 'blauwen' werkt wat dat betreft eerder remmend dan versnellend. 'De afgelo pen weken is er hier in de buurt echt een heel negatief beeld ontstaan over het r hHH chippen- Ik heb heel wat gi- rorekeninghouders gespro ken die zeiden: 'ik maak het geld op mijn kaart maar op, want straks ben ik het kwijt als ik hem moet inleve ren'. Dat was helemaal niet zo, maar de Postbank heeft dat heel slecht overgebracht naar zijn klanten. Niet zo'n beste beurt dus, terwijl ik op zich wel blij was met de Postbank. De transactiekosten die men belooft voor de Chipper zijn in ieder geval lager dan bij de andere banken. Respectie velijk acht cent per transactie tegen over 11,5 cent en 0,7 procent van de omzet tegenover 0,8 procent. Hoe lager de kosten, hoe mooier het voor mij natuurlijk is, want al met al wordt het er voor ons met het chip pen niet goedkoper op. Met contant geld hoef ik alleen kosten te betalen als ik het geld deponeer bij de bank. Met de chipautomaat moet ik voor elke transactie die ik doe betalen en dat kan flink oplopen. Je kunt ook kiezen voor een percentage van je omzet op de automaat, maar hoe dan ook ben ik meer kwijt dan vroeger. En ik vraag me af of die kosten niet omlaag kunnen.' 'Nee,' is het klip-en-klare ant woord van Jos de Haas. 'Zelfs met de bedragen die wij van de winkeliers ontvangen voor het chippen, duurt het nog zeven tot tien jaar voor we alle aanloopkosten van het systeem hebben terugverdiend. Dat is heel lang. Stel dat je het chipproject als een soort bedrijf naar de beurs zou brengen. Dan zouden er maar heel weinig aandelen verkocht worden. Domweg omdat de terugverdientijd voor de gemiddelde aandelenbezitter veel te lang is. Voor ons als banken gelden nog andere motieven dan al leen snel rendement. De chipkaart wordt ingevoerd omdat de detailhan del er nadrukkelijk om heeft ge vraagd. Na het succes van de pinpas wilde men graag een soortgelijk elek tronisch systeem voor het afrekenen van kleinere bedragen.' Systeem een succes Hoewel de markt er dus zelf om gevraagd heeft, blijkt niet iedereen onverdeeld gelukkig met het resultaat. De heer Takken van het Arnhemse sigarenmagazijn De Toren heeft ook meegedaan aan de proef in zijn regio, maar zegt: 'Ik krijg ook ne gatieve reacties. Mensen vinden het systeem niet altijd even handig, bij voorbeeld omdat de dekking niet honderd procent is. Wat ik zelf niet handig vind is dat de betaalautomaat niet is gekoppeld aan de kassa. Nu moet ik bedragen eerst op de kassa optellen en daarna het eindbedrag nog eens invoeren in de automaat.' Wilfred Klaassen, bedrijvenadvi- seur bij Rabobank Arnhem, kent de klachten, maar is er niet van onder de indruk. 'Wat die kassa betreft, tech nisch gezien is er met de nieuwe hy bride-pas geen enkel probleem meer met zo'n koppeling. De supermarkten werken al op die manier. We zullen dat nog eens met hem opnemen. Voor de rest, als je naar de cijfers kijkt kun je niet anders concluderen dan dat het systeem een succes is. Tot de Post bank ermee stopte op 1 september, telden we in de regio Groot Arnhem 56.000 pashouders die vanaf de start van de proef dertien miljoen gulden omzet hebben gegenereerd op de au tomaten. Er staan hier nu bijna 1200 apparaten waarop kan worden ge- chipt. Ook postief is het gemiddelde bedrag dat mensen op hun kaart laden. Dat is sinds oktober vorig jaar gestegen van 70 naar 82 gulden. Dat betekent toch echt een toenemend vertrouwen in de kaart.' Op het station van Arnhem staat een unieke koffieauto- maat. De dorstige reiziger kan er zijn 'zwarte motor' alleen met een Chipknip betalen. De instructies zijn helder: eerst de Chipknip invoe ren, dan een keuze maken, vervolgens op 'start' drukken en tenslotte 'ja' in toetsen. Er gebeurt echter niets. "Waarschijnlijk zendt de automaat de transacties door naar de bank. Dat gebeurt wel vaker," zegt Rodney Schoffelmeer (27), medewerker van de plaatselijke stationsrestauratie. Volgens Wilfred Klaassen van bank Arnhem is deze uitleg-'hnjuist: 'Waarschijnlijk gaat h^Cnier om een gewone storing.' Geen fooien meer? De eerste dne maanden 'chipten' reizigers regelma tig hun koffie. Totdat ze volgens Schoffelmeer in de gaten kregen dat ze hun geld kwijt zijn als er iets fout gaat. De automaat kan namelijk geen geld teruggeven. Zelf beschikt Schof-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1996 | | pagina 6