Consument bepaalt succes Chipknip'
De Rabobank begint in oktober met de lande
lijke verspreiding van de Chipknip. Hein Al-
beda van de Consumentenbond heeft 'hoge
verwachtingen' van het nieuwe betaalmiddel.
Toch staat het succes van de Chipknip volgens
hem niet bij voorbaat vast. "Dat bepaalt de
consument", zegt hij. Hoe zit het nu eigenlijk
met die consument? Zit die te wachten op de
Chipknip? RaboMagazine zocht in Arnhem,
de stad waar de Chipknip al een jaar geleden
werd ingevoerd, naar een antwoord op die
vraag.
Als detaillist is Eli Hos-
sevoort niet blij met de ei
genzinnige koers die de
Postbank vaart. Wat hem
betreft zou de chipknip
morgen gemeengoed mogen
worden, maar het beleid
van de 'blauwen' werkt wat
dat betreft eerder remmend
dan versnellend. 'De afgelo
pen weken is er hier in de
buurt echt een heel negatief
beeld ontstaan over het
r hHH chippen- Ik heb heel wat gi-
rorekeninghouders gespro
ken die zeiden: 'ik maak het geld op
mijn kaart maar op, want straks ben
ik het kwijt als ik hem moet inleve
ren'. Dat was helemaal niet zo, maar
de Postbank heeft dat heel slecht
overgebracht naar zijn klanten. Niet
zo'n beste beurt dus, terwijl ik op
zich wel blij was met de Postbank. De
transactiekosten die men belooft voor
de Chipper zijn in ieder geval lager
dan bij de andere banken. Respectie
velijk acht cent per transactie tegen
over 11,5 cent en 0,7 procent van de
omzet tegenover 0,8 procent. Hoe
lager de kosten, hoe mooier het voor
mij natuurlijk is, want al met al
wordt het er voor ons met het chip
pen niet goedkoper op. Met contant
geld hoef ik alleen kosten te betalen
als ik het geld deponeer bij de bank.
Met de chipautomaat moet ik voor
elke transactie die ik doe betalen en
dat kan flink oplopen. Je kunt ook
kiezen voor een percentage van je
omzet op de automaat, maar hoe dan
ook ben ik meer kwijt dan vroeger.
En ik vraag me af of die kosten niet
omlaag kunnen.'
'Nee,' is het klip-en-klare ant
woord van Jos de Haas. 'Zelfs met de
bedragen die wij van de winkeliers
ontvangen voor het chippen, duurt
het nog zeven tot tien jaar voor we
alle aanloopkosten van het systeem
hebben terugverdiend. Dat is heel
lang. Stel dat je het chipproject als
een soort bedrijf naar de beurs zou
brengen. Dan zouden er maar heel
weinig aandelen verkocht worden.
Domweg omdat de terugverdientijd
voor de gemiddelde aandelenbezitter
veel te lang is. Voor ons als banken
gelden nog andere motieven dan al
leen snel rendement. De chipkaart
wordt ingevoerd omdat de detailhan
del er nadrukkelijk om heeft ge
vraagd. Na het succes van de pinpas
wilde men graag een soortgelijk elek
tronisch systeem voor het afrekenen
van kleinere bedragen.'
Systeem een succes Hoewel de markt er
dus zelf om gevraagd heeft, blijkt niet
iedereen onverdeeld gelukkig met het
resultaat. De heer Takken van het
Arnhemse sigarenmagazijn De Toren
heeft ook meegedaan aan de proef in
zijn regio, maar zegt: 'Ik krijg ook ne
gatieve reacties. Mensen vinden het
systeem niet altijd even handig, bij
voorbeeld omdat de dekking niet
honderd procent is. Wat ik zelf niet
handig vind is dat de betaalautomaat
niet is gekoppeld aan de kassa. Nu
moet ik bedragen eerst op de kassa
optellen en daarna het eindbedrag
nog eens invoeren in de automaat.'
Wilfred Klaassen, bedrijvenadvi-
seur bij Rabobank Arnhem, kent de
klachten, maar is er niet van onder de
indruk. 'Wat die kassa betreft, tech
nisch gezien is er met de nieuwe hy
bride-pas geen enkel probleem meer
met zo'n koppeling. De supermarkten
werken al op die manier. We zullen
dat nog eens met hem opnemen. Voor
de rest, als je naar de cijfers kijkt kun
je niet anders concluderen dan dat het
systeem een succes is. Tot de Post
bank ermee stopte op 1 september,
telden we in de regio Groot Arnhem
56.000 pashouders die vanaf de start
van de proef dertien miljoen gulden
omzet hebben gegenereerd op de au
tomaten. Er staan hier nu bijna 1200
apparaten waarop kan worden ge-
chipt. Ook postief is het gemiddelde
bedrag dat mensen op hun kaart
laden. Dat is sinds oktober vorig jaar
gestegen van 70 naar 82 gulden. Dat
betekent toch echt een toenemend
vertrouwen in de kaart.'
Op het station van Arnhem
staat een unieke koffieauto-
maat. De dorstige reiziger
kan er zijn 'zwarte motor' alleen met
een Chipknip betalen. De instructies
zijn helder: eerst de Chipknip invoe
ren, dan een keuze maken, vervolgens
op 'start' drukken en tenslotte 'ja' in
toetsen. Er gebeurt echter niets.
"Waarschijnlijk zendt de automaat de
transacties door naar de bank. Dat
gebeurt wel vaker," zegt Rodney
Schoffelmeer (27), medewerker van
de plaatselijke stationsrestauratie.
Volgens Wilfred Klaassen van
bank Arnhem is deze uitleg-'hnjuist:
'Waarschijnlijk gaat h^Cnier om een
gewone storing.'
Geen fooien meer? De eerste dne
maanden 'chipten' reizigers regelma
tig hun koffie. Totdat ze volgens
Schoffelmeer in de gaten kregen dat
ze hun geld kwijt zijn als er iets fout
gaat. De automaat kan namelijk geen
geld teruggeven. Zelf beschikt Schof-