De Rabobank Almere spreekt niet over beoordelingsgesprekken en functioneringsgesprekken, maar over eindejaarsgesprekken en voortgangs gesprekken. Termen die aangeven dat de gesprekken plaatsvinden als bege leiding van een medewerker. Manager Hans Overboom van het segment Eigen Huis bij die bank legt uit dat bij de beoordeling de lat inderdaad niet alleen bij 'targets' wordt gelegd. Hij hanteert als motto bij de beoor deling dat het om mensen gaat. 'Be oordelen is geen kwestie van afreke nen. Bij beoordelingen spreek ik niet alleen over resultaten, maar ook over de attitude die iemand heeft. Is ie mand bereid snel offertes uit te bren- gen als er een aantal hypotheekaan- vragen ligt? Of dit uiteindelijk leidt tot een hypotheek bij de Rabobank is ook afhankelijk van de rente die we hanteren in vergelijking met andere banken, want de concur rentie is hier moordend.' Overboom voert loor het jaar heen regelmatig voortgangsgesprekken met zijn mensen. Op die manier vult hij zijn rol als coach in. 'Die gesprek ken kunnen heel kort zijn. Het maakt niet uit wie het initiatief neemt, maar als ik welf het initiatief neem, be reid ik het goed gekeken dan de resultaten. Overboom doet dat thuis. 'Voor elke medewer ker heb ik twee uur nodig om tot een gedegen onderbouwing van de totaal beoordeling te komen. Want bij de bespreking van het salaris spelen emoties een grote rol. Het ingevulde beoordelingsformulier laat ik de me dewerkers vóór het gesprek lezen. An ders overdonder Directiesecreta resse Caroline Matthijssen vindt dat een beoordelingsgesprek geen verrass ingen hoeft op te leveren. 'Het hele jaar door worden voortgangsgesprek ken gevoerd. Het is absoluut niet de bedoeling om tijdens een beoorde- voor. Dat hoort bij het coachen. Van elk gesprek maak ik een verslag. De medewerker krijgt dat ook en tekent voor gezien. Dit verslag gaat in het dossier, naar de di rectie en de mede wer ker.' De formele beoorde ling en de sa larisafspraken voor volgend jaar in het eindejaarsgesprek vragen een goede voorberei ding, zeker omdat verder wordt lingsgesprek in één keer te spuien wat wel en wat niet goed is gegaan in het afgelopen jaar. Daar is de sfeer niet naar. Als er iets is, stap ik direct op mijn manager af. Een eindejaarsge sprek is voor mij een wat officiëler gesprek met een beoordelingsformu lier.' Matthijssen begon eind vorig jaar als directiesecretaresse bij de Ra bobank Almere. Daarvoor was ze te lefoniste. In januari vroeg ze zelf om een beoordelingsgesprek. 'Ik wilde weten wat men van mij in deze nieu we functie verwachtte. Zelf wilde ik een paar zaken die ik goed of minder goed vond gaan naar voren brengen.. Er zijn toen afspraken gemaakt en er is besproken welke opleidingen ik zou kunnen gaan doen. Bij het komende eindejaarsgesprek zullen die afspra ken weer ter sprake komen.' Mat thijssen heeft het gevoel dat ze in het beoordelingsgesprek alles kan zeggen. 'Er wordt ook van mij verwacht dat ik zelf met dingen Niet overdonderen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1996 | | pagina 24