'Kopen nieuwbouw woning blijft wèl aantreK- kelijk' Kwaliteit adviseur vaak doorslaggevend VLOCHT hypotheekadviseurs en projectont wikkelaars. Bij concurrerende bedrij ven ligt dat percentage veel hoger. Sommige verkopen alles via tussen personen. Andere banken zitten op een percentage tussen vijftig en zeven tig. Joost Huvenaars (segment Eigen Huis Marktbewerking en Verkoopon dersteuning): 'We zien een geweldige groei in de afzet van hypotheken. In de eerste helft van dit jaar bedraagt het aantal inschrijvingen in de kadas ters bijna een kwart miljoen. Vergele ken met 'normale' jaren betekent dat bijna een verdubbeling.' De nieuwko- pers van huizen zijn maar voor een deel verantwoordelijk voor deze 'booming' markt. Huvenaars: 'Veel mensen sluiten een tweede hypotheek af of sluiten de hele financiering over naar een nieuwe. Dat zie je terug in de kadasterinschrijvingen. De lage rente maakt lenen immers aan trekkelijk.' Net als Van de Ven wijst Huvenaars op de gunstige econo mische situatie en de steeds hogere huurprijzen waardoor kopen aan trekkelijker is. Rabobank houdt vast aan kwaliteit p)at Jg Rabobank, evenals andere hypotheek verstrekkers, wel eens 'vrijgevig' is met het verstrekken van hypotheken, spreken de Rabodeskundigen tegen. Hoewel in de praktijk iedere lokale Rabobank relatief vrij is in het advi seren van de klant en het afsluiten van een hypotheek, zijn er landelijk bepaalde marges vastgesteld. Als die worden overschreden, volgt overleg met segment Eigen Huis bij Rabo bank Nederland. Dan gaan we kijken of een oplossing kan worden gevon den. De door de Rabobank gehan teerde normen voor het afsluiten van een hypotheek zijn afhankelijk van het inkomen van de klant en de ge wenste hypotheek. Richard Veldhoen, medewerker van de Helpdesk Eigen Huis, die lokale Rabobanken onder steunt bij de afzet van hypotheken daarover: 'Bij de Rabobank bedraagt de hoogte van rente en aflossing van de hypotheek tussen de zeventien en vijfendertig procent van het brutoin- komen. Dat per centage stijgt naar mate het brutoinko- men hoger is.' On danks de grote afzet van hypo theken heeft de Rabobank moeite de huidige marktgroei bij te houden. Het marktaandeel van de Rabobank op de hypotheekmarkt is nu vijfentwintig procent. Huvenaars: 'Dat aandeel wordt iets kleiner. Debet hieraan is een tekort aan mensen en kennis om volledig te kunnen profiteren. Een probleem is dat er teveel tijd wordt besteed aan de voorbereiding en af wikkeling van de verkoop, maar te weinig aan het méér verkopen. Ook vraagt het vak van hypotheekadviseur steeds meer kennis en vaardigheden. Dat houdt simpelweg in dat je niet snel nieuwe mensen kunt inzetten. Er is wat dat betreft geen compromis mogelijk. Onze bank gaat voor een goede relatie met de klant en dus niet voor een snelle transactie.' OpMaat Hypotheek Met een flexibel product- en dienstaanbod speelt de Rabobank in op de klantwens. Huve naars: 'We baseren ons aanbod op de wens van de klant. Daarin zijn we ui termate flexibel. Ons assortiment dekt de vraag voor het overgrote deel. Annika Mostert, cliëntadviseur bij Rabobank Pij- nacker, kocht samen met haar vriend onlangs een huis in Delfgauw. Het huis is onderdeel van een nieuw bouwproject en wordt waarschijnlijk eind volgend jaar opgeleverd. Ondanks de (extreem) hoge huizen prijzen durfde Annika de stap te wagen.'Voor wat be treft nieuwbouwwoningen verwachten we toch nog een waardestijging van zo'n 4% per jaar. Samen met de lage rente van dit moment is dat voor ons een reden om nu een huis te kopen', vertelt Annika. 'Daar bij komt dat we momenteel in een huurhuis wonen en dat willen we zeker niet langer dan drie jaar. De huur stijgt immers snel en je hebt geen huis van jezelf.' Om het huis te kunnen financieren koos ze voor een combinatie van de OpMaat Hypotheek en een af- lossingvrijgedeelte. Annika: 'De OpMaat Hypotheek is aantrekkelijk omdat deze heel flexibel is. Zodra er iets verandert in onze situatie kunnen we onze hypotheek daarop aanpassen. Met het gedeelte aflossingvrij kun nen we naar eigen behoeven aflossen. Mochten we een keer een grote financiële meevaller hebben, dan mogen we tot 20% aflossen. Eigenlijk is dat percenta ge 10%, maar omdat de projectontwikkelaar afspra ken heeft gemaakt met de Rabobank betekent dat voor ons extra voordeel.' Maar er zijn altijd nieuwe ontwikke lingen. De OpMaat Hypotheek is een geweldige productinnovatie die past in de ontwikkelingen van de markt nu. De eerste reacties zijn veelbelo vend. Sinds de voorzichtige start van de verkoop neemt de vraag naar deze hypotheek al een groot deel van de hypotheken productie voor haar reke ning.' Richard Veldhoen merkt die belangstelling aan den lijve: 'We krij gen veel vragen over de OpMaat Hy potheek. De banken zijn erg positief. Het blijkt een gat in de markt te zijn. Vooral de toekomstige flexibiliteit van de hypotheek en de mogelijkheid om niet af te lossen en zo optimaal te profiteren van de rente-aftrek heeft aantrekkingskracht op de aspirant koper.' Aspirantkopers blijken hun keuze vaak mede te bepalen op grond van andere factoren dan de informatie die zij krijgen over hypotheken, zo blijkt uit een onder zoek in opdracht van de Rabobank naar de motieven van consumenten. Zo is de kwaliteit van de adviseur vaak doorslaggevend. Die kwaliteit wordt vertaald naar vertrouwen en deskundigheid. Daarna is het klant zijn bij een bepaalde instelling belangrijk. Samen met adviezen van vrienden en familie speelt dateen grotere rol dan aspecten die direct te maken hebben met de hypotheek zelf. Wat de hypotheek betreft, bepalen consumenten hun keuze vooral op grond van de rente, maandlas ten en een gunstige hypotheekvorm.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1996 | | pagina 21