De regels van het samenspel f 10000 8000 6000 -g 4000 t 2000 vervolg van pagina 16 Aantal midden- marktbedrijven naar typologie werkgebied. Bron: Rabobank Nederland/MAIA, juni 1996. <2> Zo ontwikkelen zij zich tot regionale 'kernbank'. In die rol zullen zij ook klanten bedienen in het werkgebied van een collega-bank, maar alleen als de complexiteit van de dienstverle ning dat vergt. Om dat met succes te kunnen doen, wordt in elk ge bied een samenwerkingsovereen komst gesloten tussen de banken in die regio. Binnen dat samen werkingsverband worden bo venlokale teams van ervaren accountmanagers ingezet. Op dit moment is het marktaan deel van de Rabobank in de markt van het grootbedrijf nog erg klein. De accountmanagers van de bovenlokale teams rich ten zich nu voornamelijk op klantenwerving. Wanneer het marktaandeel groter is geworden straks ook op de klantbediening. Bovenlokale teams Dgze bovenlokale teams werven dus klanten voor het collectief van de samenwerkende ban ken. In vijf van de twaalf beoogde re gio's zijn deze teams al aan de slag. Elk team bestaat uit drie accountma nagers. Zij zijn daar nu nog gestatio- Platteland Gespreid Klein verstedelijkt stedelijk Stedelijk Klanten werven buiten je werkgebied. Financieren buiten je werkgebied. Het zijn onderwer pen waarover in de coöperatieve Rabobankorganisatie menig woordje is gewisseld. Er hebben altijd wel regels gegolden. Zoals: je mag wel creditklanten van buiten hebben, maar niet werven. Financieren over de werkgebiedsgrenzen mag alleen met toestemming. Het zijn regels die lang niet altijd zijn nageleefd. Goed overleg Nu is er dat nieuwe fenomeen van bovenlokale acquisitieteams. Waarbij eigenlijk al vaststaat, dat in elk sa menwerkingsverband slechts één lokale bank zich zal ontwikkelen tot regionale kernbank. Dan is het onontkoom baar dat deze bank de dienstverlening gaat doen aan bepaalde grootbedrijfrelaties buiten het eigen werkgebeid. Zijn daar ook regels voor opgesteld? Ja. Eén zwaarwegende regel. Namelijk dat de banken het onderling en in goed overleg moeten regelen. Van klant tot klant beoordelen. Zonder harde criteria vooraf, want er zijn geen harde cri teria voor op te stellen. Goede verstandhouding, samen de klus willen klaren, oog hebben voor eikaars moge lijkheden en beperkingen, zulke factoren zijn belangrijker dan regelgeving. En de nieuwe klant spreekt een zwaarwegend woord mee in de toewijzing. Een bank die zelf geen regionale kernbank is, zal zich voor een nieuwe klant uit dit deel van de markt altijd afvragen:'Kan ik die klant alles geven wat hij nu en op termijn wenst?' Zo ja, prima, dan neemt deze bank de klant in de boeken. Zo nee, dan wordt het een klant van de regio nale kernbank. Dat is een onderdeel van de afspraken. Als je het zo niet doet, werkt het niet. Dus doen ze het zo. neerd vanuit Rabobank Nederland. Maar het is de bedoeling dat de ban ken het werk - én de mensen - in de loop van een jaar of vijf zelf overne men. Voor deze vijf jaren heeft het team de opdracht in het grootbedrijf zo'n 60 nieuwe klanten te werven. Globaal kunnen we stellen dat in elke betrokken regio ongeveer 600 van deze be drijven geves tigd zijn. Van hen wil de organisatie dus 10 procent extra als klant binnenhalen. Als dat lukt, is het marktaandeel van de Rabobankorganisatie in het groot bedrijf min of meer verdubbeld. Als dat over vijf jaar gerealiseerd is, zal dat een fraai resultaat zijn. In de loop van dit jaar worden naar verwachting nog vijf andere teams operationeel. De rest moet in 1997 volgen. De organisatie heeft de keuze ge maakt voor het bewerken van de markt van het grootbedrijf: starten met klanten werven en tegelijkertijd de regionale kernbanken toerusten om zo snel mogelijk de gehele dienst verlening in eigen hand te nemen. In die gevallen waarbij een operationele dienstverlening wordt gevraagd die door de lokale banken niet kan wor den ingevuld, zal een oplossing wor den gezocht tezamen met Rabobank International. Zo lopen nieuwe klan ten uit het grootbedrijf niet het risico dat zij voorlopig niet goed worden bediend. Er wordt hard gewerkt aan het beschikbaar komen van juist die producten en systemen waarmee de complexe dienstenvraag van de grote on derne mingen met maatwerk kan worden beantwoord. Ei genlijk heeft de organisatie alles al in huis, namelijk binnen Rabobank In ternational. Wat er moet gebeuren is deze producten en systemen zo aan te passen dat ze vanaf een lokale bank kunnen worden gevoerd en aange stuurd. Het is een kwestie van tijd en dan komen deze faciliteiten ook be schikbaar voor lokale banken die dat op basis van hun markt en schaal grootte kunnen voeren. Ambities p>e Rabobank wil komen tot verdubbeling van het marktaandeel in deze sector. De witte vlek moet min der blank worden, zodat de Rabo bank een evenwichtige opbouw van haar zakelijke klanten krijgt. Met an dere woorden: de Rabobank moet in de markt van het grootbedrijf een na tuurlijk marktaandeel bereiken. Een grote uitdaging voor de organisatie en in het bijzonder voor de bovenlokale accountmanagementteams. O

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1996 | | pagina 18