Samenwerkingsverband Haaglanden De spelers De spelers over ambities over het spel De spelers over de stand van zaken De Rabobanken Den Haag e.o. Wassenaar Leidschendam- Voorburg •Zoetermeer-Benthuizen Delflanden. Josip Petrarca Leeftijd 38 jaar. Voorheen directeur zaken ABN Amro. Daarvóór ABN. Moest na de fusie met de Amro Bank plotseling van een aantal pros- pects afblijven. Sinds 1 april 7 996 in dienst van de Rabo bank. Jan Reus Leeftijd 43 jaar. Voorheen senior accountma nager Rabobank International. Daarvoor Barclays Bank en Hol- landsche Bank Unie. In totaal zeven jaren in dienst van de Rabobankorganisatie. Hans van Klaveren Leeftijd 36 jaar. Laatste vier jaar accountma nager Rabobank Den Haag e.o. Daarvóór Rabobank Rijnsburg. Erik Minnema Leeftijd 33 jaar. Voorheen senior accountma nager corporate Credit Lyonnais Bank Nederland, na de naamswijzi ging enkele maanden Generale Bank. Sinds 1 april 1996 in dienst van de Rabobank. Reus: 'Dit project gaat slagen. I Omdat het moet slagen. Het po tentieel aan klanten en aan op brengsten ligt er. We moeten de j middelen vrijmaken. En dan lukt j het. De Rabobank heeft het op an- dere fronten ook waargemaakt.' Petrarca: 'ABN Amro heeft al een groot marktaandeel in het grootbedrijf. Acquisitie is daar nauwelijks nog aan de orde. Het is daar meer een kwestie van de kaasschaaf hanteren: overal stuk jes efficiency doorvoeren. Dat biedt ruimte voor de Rabobank.' Reus: 'Voor de Rabobank is er nog terrein om positie te winnen. Met kwaliteit van service. En ser vice is mensenwerk. Wij mede werkers moeten het beter en snel ler doen dan de medewerkers van de concurrenten.' Minnema: 'Als je de Rabobank vergelijkt met Credit Lyonnais Bank Nederland, nu dan de Ge nerale Bank, is de Rabobank ster ker gefragmenteerd. Er zijn meer procedures en richtlijnen. De be- slislijnen zijn hier ook langer. Je moet natuurlijk toch op je reac tiesnelheid blijven letten. In de acquisitie kan snelheid de door slag geven.' Reus: 'Acquisitie is gewoon heel erg leuk. Steeds weer iets nieuws leren kennen. Je moet wel een 'neen' kunnen incasseren. En je moet soms veel geduld opbren gen. Maar er is toch niets mooier dan een klant binnenhalen.' Petrarca: 'Binnen de Rabobank gaan de mensen meer ontspannen met elkaar om dan bij ABN Amro. Ze zijn milder voor elkaar. Er is minder druk tot steeds hoge-1 re prestaties. Op sommige terrei nen is dat heel positief, op andere zou de druk binnen de Rabobank best wat opgevoerd kunnen wor den.' Van Klaveren: 'De mentaliteit van de teamleden is anders dan die van mensen van een lokale bank. Ze zitten er meer bovenop. Ze opereren minder vrijblijvend. Ze volgen elkaar kritisch in hun prestaties. Daarmee houden ze el kaar scherp. En ons ook.' Petrarca: 'De Rabobanken hier in de omgeving hebben positief gereageerd op de komst van ons team. Als collega's kregen we min stens het voordeel van de twijfel. Door wat we inmiddels gedaan hebben, slaat dat nu om in een begin van 'krediet'.' Minnema: 'Ik heb al vastgesteld dat er binnen het samenwerkings verband meer openheid in de communicatie is gekomen. Daar mee zeg ik tegelijkertijd dat het aan openheid in communicatie wel eens ontbreekt tussen lokale banken. Uiteindelijk kost je dat klanten. Ook wat dat betreft gaat het hier in de regio zonder meer de goede kant uit.' Petrarca: 'De Rabobank in haar totaliteit is nog niet voldoen de toegerust voor het grootbedrijf. Rabobank International kan zich echt goed meten met de handels banken. Maar bij de lokale ban ken zijn de diensten en producten nog voornamelijk standaard. En de manier van aanbieden blijft nog achter bij de concurrenten.' Van Klaveren: 'We waren hier in Den Haag al aardig op weg met het grootbedrijf. Toch kun je zonder meer stellen dat het totale Haagse niveau van accountma nagement met de komst van het team op een hoger niveau is ge komen. Deze mensen zijn er ook als sparringpartners voor wat je zelf aan het doen bent. Bovendien is de continuïteit beter gewaar borgd.' Van Klaveren: 'We moeten de zelfde systemen krijgen als Rabo bank International. Niet in de loop van jaren, maar in de loop van maanden. Er is al veel verbe terd, maar het is nog lang niet goed genoeg. De bottleneck zit nu niet meer in mensen en ambi ties, maar in infrastructuur en systemen.' Reus: 'Er is nu één echt nieuwe klant uit het werkgebied van Ra bobank Delflanden onderge bracht bij de Rabobank 's-Gra- venhage als regionale kernbank. Het gaat om een internationaal technisch installatie adviesbu reau. Als het kan, brengen we nieuwe klanten onder bij hun 'plaatselijke' bank. Maar het kan niet altijd. Dat is onderkend. Ook door de betrokken banken.' Reus: 'Alle betrokken banken doen een beroep op ons. Soms voor ondersteuning van wat ze zelf aan het doen zijn. Dan weer om samen op een bedrijf af te stappen. Of ze sturen ons alleen op pad. Natuur lijk moeten we nog wat aan elkaar wennen. Even los van dit project Haaglanden; als ik zo binnen de Rabobankorganisatie rondkijk, mogen er hier en daar nog wat territoriumdriften beteugeld worden. Want de energie die je daar insteekt, is niet productief.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1996 | | pagina 17