I 1 m V i i i i 1 i i i 1 1 i i i I 15 De bovenlokale accountmanager Wie is hij? En waar komt hij vandaan? 40 35 S 25 20 10 z 5 O Eind september 1996 zijn 5 bovenlokale wervingsteams in bedrijf: Haaglanden Rotterdam -Eindhoven Twente Knooppunt Arnhem Nijmegen Naar verwachting worden nog vooreind 1996 operationeel: Groningen -Venlo 's-Hertogenbosch Breda Utrecht In Groningen en omgeving is het samenwerkingsverband al gesloten. Men is bezig accountmanagers te selecteren. Voor 1997 staan gepland: Amsterdam-Zuid Limburg de markt van het grootbedrijf. Dat geeft iets beter aan wat we bedoelen. 12 oplossingen In de bewerking van dit deel van de markt loopt de Rabo- bankorganisatie al vele jaren tegen een knelpunt aan. De kennis en erva ring, de producten en systemen waar over de lokale banken de beschikking hebben, zijn net niet toereikend om in de behoeften van deze bedrijven te voorzien. Er zijn binnen de organisa tie verbeteringen aangebracht in de dienstverlening en in de geautomati seerde ondersteuning daarvan. Maar in het grootbedrijf hebben de behoef ten van ondernemingen een minstens zo snelle ontwikkeling doorgemaakt. Met een goed buitenlands betalings verkeer en documentaire diensten al léén red je het als bank niet meer in het grootbedrijf. Ondernemingen vra gen nu om maatwerk in foreign exchange, in money market produc ten, derivaten, mergers acquisi- tions. De lokale banken zijn daar op dit moment nog niet voldoende voor toegerust. Op dit ogenblik zijn vijfentwintig accountmanagers geselec teerd voor de bovenlokale teams. Er zijn er al aangesteld voor teams die nog van start moeten gaan. Van deze vijfentwintig komen er vier van een lokale bank, tien van Rabobank Interna tional en elf van andere bankinstellingen. Deze cijfers roepen de vraag op waarom slechts vier bovenlokale accountmanagers van een plaatselijke bank afkomstig zijn. Waarschijnlijk is er een aantal geschikte mensen die zich niet hebben aangemeld. Bijvoorbeeld omdat ze het op dit moment geen passende vervolgstap in hun carrière vinden. Anderzijds is het lage aantal tegelijk gevolg én oorzaak van het geringe aan deel in het grootbedrijf. Daar klanten werven is iets anders dan er klanten bedienen. De huidige grootbedrijfrelaties van lokale ban ken zijn ondernemingen die voor het merendeel de groei van klein naar groot hebben doorgemaakt. Hun Rabobank is met hen mee gegroeid. Een grootbedrijf'overnemen' van ABN Amro of ING Bank is toch van een andere orde. Dus is er kennis en ervaring ingekocht. Interne inkoop van Rabobank International. Accountmanagers die hun kwaliteiten bewezen hebben in de 'top' van de bedrijvenmarkt. Die niet alleen de kennis hebben, maar voor wie geen drempel te hoog is. En ex- terne-inkoop van ABN Amro, ING-Bank en Generale Bank. Mensen die al jarenlang actief zijn in deze markt. Mensen ook die de con current en zijn tactiek van binnenuit kennen. Wie waagt de nieuwe stap? Overigens ziet het ideale plaatje voor een bovenlokaal team er als volgt uit: één accountmanager die van een lokale bank af komstig is, één van Rabobank International om de ervaring, ken nis en contacten in die omgeving goed te kunnen benutten, en één van buiten, als het inspirerende en noodzakelijke nieuwe bloed. Voor wie interesse heeft, staan hier de belangrijkste functie-eisen: Persoonlijkheid die de kandidaat tot een aantrekkelijke en ge lijkwaardige partner maakt voor een onderneming in het grootbedrijf, en die ook zijn weg weet te vinden binnen het Rabobank speelveld van lokale banken en Rabobank Interna tional. Bedrijvenbankier zijn tot in de uiteinden van vingers en tenen, met een brede kennis die op alle terreinen tot aan die van de specialist reikt. Er moeten duidelijk doorgroeimogelijkheden aanwezig zijn. Daarom wordt er nu al gekeken naar managementkwaliteiten. i> ou "O ra A W 04 Primair marktaandeel in de middenmarkt 20-99 medewerkers)Bron: Rabobank Nederland/MAIA, juni 1996. Het segment Relatiebeheer van Ra bobank Nederland heeft zich deze kwestie aangetrokken. Dit segment staat speciaal opgesteld voor de uit bouw en verbetering van de dienstver lening aan bedrijven die behoefte heb ben aan complexe dienstverlening. Omdat de plaatselijke banken zelf niet de middelen hebben om de dienstverlening te verbeteren en uit te bouwen is in intensieve samenspraak met de lokale banken gezocht naar een oplossing van dit knelpunt. Die blijkt nu te zijn gevonden. Vooral rondom de grotere steden zijn con centraties van middelgrote en grote ondernemingen uit de middenmarkt. In deze gebieden - de zogenoemde Vinex locaties - wordt ook de meeste groei verwacht. Twaalf belangrijke gebieden zijn: Amsterdam, Arnhem/Nijmegen, Den Bosch/Til burg, Breda, Den Haag, Eindhoven/Helmond, Twente, Gro ningen, Rotterdam, Utrecht, Venlo/Noord Limburg en Zuid Lim burg. Midden markt bank In deze gebieden is een aantal banken geselecteerd. Deze banken dienen zich verder te ontwik kelen tot 'middenmarktbank'. In sa menwerking met, en met ondersteu ning van Rabobank Nederland nemen zij de plicht op zich, zoveel te investe ren in mensen, organisatie, producten en systemen dat ze over enkele jaren in staat zijn in de behoeften van het grootbedrijf te voorzien. Lees verder op pagina 18

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1996 | | pagina 16